Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Oppgradert fra 5300 til 8500 ram -> pc er totalt ustabil

Anbefalte innlegg

Etter at jeg bytta ut de billige PC2-5300 2x1GB minnebrikkene fryser etter en stund. Jeg har kjøpt 1 par OCZ PC2-8500 (2x2GB). Modelname: OCZ2P1066GK.

Jeg kjører PC-en med Intel x6800 2,93 GHz @ 3,75 GHz. Alt kjøre fint med de billige minnebrikkene på 766MHz @ 1,98 V. Men når jeg har innstallert de nye RAM breikene så klikker hele pc-en. Har prøvd å kjøre alt i auto-modus, men ingenting hjelper.

Begge minnebrikkene i de blå sporene (DIMM-1). Prøvde i de hvite sporene (DIMM-2) uten noen endringer. Også prøvd å sette minnet manuelt i 5-5-5-18, 2T @ 2,2 V. Same shit.

Det er alltid ender opp med bluescreen, og noen ganger får jeg denne meldingen: IRQL_LESS_OR_EQUAL. En venn av meg fortalte meg at meldingen sier at programvare prøver å finne en adresse på RAM, men RAM vet ikke hvor det er.

Noen forslag?

Er et Asus Striker II Formula hovedkort!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke hatt minnebrikker som ikke står på Asus sin QVL liste i samme by som et hovedkort med nForce-brikkesett. Prøv som nevnt med siste BIOS. Hvis det ikke hjelper, så er det bare å kvitte seg med brikkene igjen.

Se gjerne om det er noen gravide kondensatorer på hovedkortet, typisk feil som du ikke legger merke til før du bytter noe maskinvare.

Fysj, nForce... :p

Lenke til kommentar

Har versjon 0101. Aldri vært oppdatert :p Har prøvd å klokke ned cpu til orginalt, men hjalp lite. Men må man ha floppy for å kunne oppdatere bios? har ikke det. cd-rom går på ide, ikke sata.

RAM-brikkene som jeg kjører stabilt med ga jeg 67kr på eBay for ca 2år siden, og de kjører som bare det! Og det er no ching-chang greier....

Det er heller ingen gravide fruer på mitt hk nei :)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke floppy for å oppdatere BIOS, går helt konge med en USB stkke det. Last ned siste BIOS versjon fra Asus support og pakk ut filen med WInzip, Winrar eller 7Zip. Kopier den over på en USB stikke og sett stikken i en USB port, helst en på selve hovedkortet. Restart så PC'en, når du har Asus logoen eller ser post, trykk Alt+F2 så bør du få opp EZ Flash 2.

Bruk Tab til å finne USB stikken, velg BIOS filen som heter 1402.bin og trykk Enter. Bios vil bli oppdatert, og PC'en vil restarte etter vellykket oppdatering. Gå inn i BIOS og sjekk at settingene er slik som du vil ha de. Denne BIOS versjon pluss de før den øker kompabiliteten med minne, påstår Asus da. :hmm:

Er du usikker på BIOS oppdatering, ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Da har jeg oppdatert bios. Alt gikk fint! :) Men har finni ut at 32-bit OS ikke liker mer enn 2gb ram....så må få oppgradert før jeg setter inn begge samtidig. Har nå kjørt en og en og begge funkerer utmerket når de kjøres alene. Så trolig at det blei for mye "tomrom" på minnebrikkene.

Lenke til kommentar

Vel, 32-bit støtter inntil 4 GB RAM.

32-bit kan adressere 4096 MB med minne (dette er en totalt som går for ALT minne på maskinen, ikke bare RAM)

Og siden bla. skjermkort får mer og mer dedikert minne (som på lik linje må adresseres), så vil RAM'en ende opp med mindre porsjon av kaka. Dette fordi RAM har minstreprioritet når det kommer til adressering.

F. eks når moderne skjermkort gjerne får både 2 og 3 GB, og du begynner å ha flere skjermkort, ja da får du fort et stort problem. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...