Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Byttet HDD, nå finner ikke maskina SSD lenger, får ikke bootet.

Anbefalte innlegg

Var og henta ut nye HDD'n her om dagen, kobla fra pc'n og gjorde alt klart til bytte. Tok ut den gamle disken, erstatta med den nye og skulle starte igjen og da fikk jeg denna meldinga: "Cant find boot device, select device and restart computer" Noe i den duren lød meldinga.

OS ligger på SSD, og denne disken blei ikke rørt under bytte.

Prøvde alt som var å prøve for at den skulle boote via SSD, noe den ikke gjorde uansett hva jeg prøvde.

Endte da opp med å lage en partisjon på nye disken, så jeg fikk installert Windows der, har enda tilgang til SSD via My computer, så kan ikke skjønne hvorfor den plutselig ikke vil boote fra SSD.

Noen som har tips?

Vil helst ikke formatere SSD'n, da den er så og si nyformatert.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en liten mulighet for at Windows la en system partisjon på den gamle hardisken hvis det er snakk om Windows 7 som OS. Skjedde for meg en gang, Windows 7 installerte seg på SSD'en som det skulle, men la den 100 MB reservert for system partisjonen på en annen HDD. Måtte koble fra HDD'en og installere OS på nytt, da ble alt rett installert.

Så det kan nok hende at den 100 MB partisjonen ligger på den gamle HDD'en din, og da vil ikke Windows starte fra SSD'en fordi det mangler en system partisjon.

Dette kan du sjekke lett, høyreklikk på min PC eller hva det nå heter på norsk, velg Administrer og deretter Disk behandling. Har SSD'en kun en partisjon (skal ha to partisjoner), da er nok den 100 MB partisjonen på den gamle HDD'en.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Ah, antageligvis det som har skjedd hos meg da. Men, pc'n boota fortsatt ikke selv om jeg satte i den gamle disken igjen.Normalt at det klundrer seg til slik kanskje?

det du må gjøre nå er å få BIOS til å boote fra den HDDen du satte tilbake. Bios velg automatisk en annen disk når du fjerner den som den hadde som første bootdisk. sett HDDen som du satte tilbake som første boot device så skal det fungere igjen

Lenke til kommentar

Hvis bootloaderen ligger på gamle disken...selv om oset er innstallert på ssden så vil ikke oset starte fra ssd disken. Opplevde dette på en kompis sin pc i helgen. Han hadde innstallert windows på den nye ssden mens den gamle fortsatt var tilkoblet...da ble bootloaderen liggende på den gamle disken. Så han måtte boote fra den gamle ssden og velge rett os (han hadde gammel innstallasjon på gammel ssd og ny på ny ssd) slik at maskinen startet fra den nye ssden og loadet windows. Dette problemet unngås dersom du kobler vekk alle diskene bortsett fra disken/ssden du ønsker å innstallere windows på, og innstallerer windows på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...