Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treg oppstart SSD

Anbefalte innlegg

og når du går over til uefi bios så må dette gjøres via en bootbar medium som booter til dos. For deretter å kjøre oppdateringsprogrammet derfra. Når en går fra vanlig til UEFI kan man ikke bruke windows programm for å legge inn ny bios, men kun programmet som følger med bios oppdateringen. Dette står i instruksene som følger bios oppdateringen hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme hovedkortet med en plextor ssd tilkoblet...booten er lynrask. Finnes uefi bios til dette hovedkortet, men da får du problemer med at usb3 portene ikke virker lenger. Jeg bruker ikke disse så har oppdatert med siste UEFI bios for kortet og oppstarten er lynrask.

Kanskje bare legge inn den F12 da? Støtter den 64bit?

Lenke til kommentar

Jeg brukte det akkurat uten problemer på 64bit Windows 8, så det var rart :S

Prøvde nettopp å gjøre dette via Boot på USB penn, kom opp error at det ikke gikk. Da tok jeg den siste oppdateringen da, skal prøve den F12 nå for å se det hjelper.

Lenke til kommentar

Huff, nå står pcen min bare fast på loading operationsystem....

Etter jeg oppdaterte bios til den F12. Og trykte ja på det vil du gå over fra sata til ahci.

I bios står der nå: se vedlegg. SSD diskene er koblet til de hvite sata portene på hovedkortet.

Prøvde også koble fra alle disker utenom systemdisk, fortsatt står den bare å loader. FML

Gikk tilbake i bios og kjøre inn backup av biosen jeg hadde, men denne gang valgte jeg å ikke svare på den set sata to ahci mode, hva skal den stå på?

Windows experience index, måler SSD disken kun 7,5 denne målte da før 7,7 så det må være noe som ikke stemmer. Håper folk har flere tips til meg, har gitt endel info over som kanskje er til hjelp.

Endret av eqip
Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem at den står i AHCI. Du er sikker på at den forsøker å boote fra SSDen? Hva står det under boot disk priority?

Den står nå på hard disk, andre Alternativer er CDROM, USB-fdd, USB-zip, USB-CDROM, USB-hdd, legacy lan eller disabled. Og under hard disk priority står det ozc agility 3.

Svarte nå på den set mode fra sata til ahci da starter ikke Windows igjen. Står kun på loading.

Nåååå startet den, men nå er det kun den som er koblet til. Koblet fra den andre SSD og vanlige hdd .

Endret av eqip
Lenke til kommentar

hvis du har innstallert win7 i Sata (IDE) mode i stedet for AHCI så, kan du ikke bare skifte...da går det som regel galt....blåskjerm eller ingen boot. Start windows i Sata (IDE) mode.

Du kan prøve å stille diskkontroller mode til ahci mode, men da må du gjøre et par regestry endringer først. Og det er ikke sikkert det virker heller

Se på linken under for hvilke endringer man skal gjøre i regestry:

http://www.neowin.net/forum/topic/987378-how-to-switch-from-ide-to-ahci-without-repairingreinstalling-windows/

Lenke til kommentar

hvis du har innstallert win7 i Sata (IDE) mode i stedet for AHCI så, kan du ikke bare skifte...da går det som regel galt....blåskjerm eller ingen boot. Start windows i Sata (IDE) mode.

Du kan prøve å stille diskkontroller mode til ahci mode, men da må du gjøre et par regestry endringer først. Og det er ikke sikkert det virker heller

Se på linken under for hvilke endringer man skal gjøre i regestry:

http://www.neowin.ne...alling-windows/

De sto på 0 på begge 2.

Lenke til kommentar

Begynn på nytt og sett inn kun ssd-disken på intel controlleren. Deretter går du inn i bios og resetter den til optimale settings og velger ahci på begge disk-kontrollerne, marvel og intel. Sett first boot til cdrom og sett i windows-cden.

Slett partisjonen som er der fra før og opprett en ny windows partisjon på ssd-en. Innstaler windows :) Nå burde du ha alt riktig vel? Etterpå setter du primary boot til harddisk, og boot priority til ssd-en din og alt annet disabled hvis det går. Og disable legacy usb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...