Gå til innhold

Hva må til for å kunne registrere seg som ett firma?

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som trengs for å registrere seg med firma? Om jeg vil starte opp i det små med import av feks dvd filmer og selge videre i små mengder, altså ikke noe store prosjekt...

Men hva blir da framgangsmåten for å få dette til? Er det noe alle kan gjøre eller trengs der en stor start kapital?

Hvordan blir det med leasing av feks laptop og annet nødvendig utstyr til starten? Blir det da registrert på meg eller på det foretaks? nr jeg vil være registrert med?

Håper der er noen som har gjort noe lignende eller vet hvor jeg kan lese mer om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første bør du finne ut av om du vil starte enkeltmannsforetak eller et AS. Skal du starte et AS trenger du 100.000 i egenkaptial for å få registrert det. Et alternativ kan være å registrere deg i England der det er vesentlig billigere.

Ta også en tur innom bedin.no.. Masse nyttig å finne der.

Lenke til kommentar
For det første bør du finne ut av om du vil starte enkeltmannsforetak eller et AS. Skal du starte et AS trenger du 100.000 i egenkaptial for å få registrert det. Et alternativ kan være å registrere deg i England der det er vesentlig billigere.

Ta også en tur innom bedin.no.. Masse nyttig å finne der.

Hva er fordeler og ulemper med de forsjellige måtene å registrere seg på?

Lenke til kommentar

Bruk AS, du må ha en egenkapital på hundre tusen, men det er mye betre for deg. For hvis du går konkurs og ikke har AS går det "rett nedom og hjem" med deg. Men har du AS har du en sikkerhet og du kan selvfølgelig gå konkurs da og, men da går du ikke "personlig konkurs".

(Jeg har ikke firma selv, men familien min har det, og noen venner av meg, har hørt det av de.)

Lykke til ivertfall. :wink: *Lene*

Lenke til kommentar
Hvis du bare skal kjøpe inn dvd'er og selge dem videre i små mengder ville jeg aldri valgt AS...idioti...

Edit:

Du trenger mer enn de 100000. Du skal jo kjøpe inn varer og, skal du ikke?

Det blir nok ikke innkjøp av dvd jeg kommer til å starte med, brukte det bare som ett eksempel...

100000 for å ditrubuere noen filmer hadde jo hvert totalt urimelig.

Men når en har ett AS, er der ikke mulighet til å låne penger til AS? Eller må jeg ha alt av startkapital selv?

Lenke til kommentar

Men når en har ett AS, er der ikke mulighet til å låne penger til AS? Eller må jeg ha alt av startkapital selv?

Jo, du kan låne pengene i firmaet ditt hvis noen bank vil låne deg dem. Men da bør du også ha en GOD foretningsidé å legge frem for banken, slik at banken har tro på prosjektet og evt. har noe å ta pant i hvis firmaet går konkurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...