Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bråkete bil, se/lytt til video! hva er galt?

jimmydog

Anbefalte innlegg

hoi!

Håper det finnes noen kyndige folk her som kan ha en teori på hva denne ulyden er. Den er der hele tiden, samma om motoren er kald eller varm.

. Lyden kommer bakfra, ikke fra motoren.

Bilen er en mazda 323, 97-modell, som forøvrig er til salgs! (men jeg skjønner om det ikke frister så mye....)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Når bilen står i ro på en forhjulstrekk bil er det vel ikke så mye annet enn eksosanlegget som kan lage en slik lyd bak på bilen.

Litt vanskelig å høre på videoen, men det høres ut som en lekkasje, eller en at eksosanlegget er løst (et feste er gåent f.eks.)

Lenke til kommentar

takk. Jeg tror du har rett, It-Henrik. Det er nok et feste som er løst, de fortalte meg det da jeg EU-kontrollerte den. "eksosrør innfestning defekt, begge midtre rusta/knekt- 1-feil". Hadde rent glemt 1er-feilene

mitt neste spørsmål er da: Hvor vanskelig/dyrt er det å fikse?

-n00b

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Nå er jeg ikke noe bilmekaniker selv (ei kjenner jeg ikke bilen), men vil anta at det ikke er voldsomt vanskelig å ordne selv, først enn kan gjøre er å gjekke opp bilen (eventuelt ta av det ene hjulet) for å få litt oversikt om hva som er gåent.

Lenke til kommentar

Gå over eksosanlegget og dra det fra side til side, samt opp og ned, for å se om noe er løst eller knekt.

Det nytter, med all respekt, ikke å sitte i bilen og gjette. Man må under for å sjekke selv. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Et feste har sannsynligvis røket, som fører til at en del av røret ligger og hviler på en tverrbjelke/stabstag og når eksosen flyr gjennom rørene vibrerer disse og skaper denne lyden.

Vanligvis ikke noe problem å komme opp med en dugelig jallaløsning når et feste er knekt.

Jekk opp bilen og sett den på bukker så du har en halvmeter å jobbe på. Til å begynne med kan du selvfølgelig rive litt i enderøret og sjekke om det er selve lyddempern som har falt av gummifestene sine. Isåfall ordner du det ved å koble gummifestene til lyddempern... om ikke det funker, eller disse er morkne, bruker du et par solide strips.

Ellers er det mye ferdiglagde fester i eksossystemet, og disse kan være anker for strips. Ikke noe hokus pokus. Husk at det kan bli varmt nær eksosen, så la den kjøle seg ned før du starter, og ikke bruk strips rundt eller helt oppimot rørene.

Dersom noen kommer for å kjøpe bilen din nå, kommer de garantert til å prute enormt, men dette slipper du nok om du tar deg en kveld under bilen. Lykke til.

Endret av KristobalM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...