Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal dekk se halv-punga ut for ett utrent øye?


Anbefalte innlegg

Fylte luft idag. Da bytta nylig til vinterdekk. Det er nå på 24-26 ca. Skal egentlig være 24 forran og 22 bak fikk jeg beskjed om, men var ikke det letteste å fylle. Trykka 1,5sek eller noe, så var den 2-3 hakk opp.

 

Trykket er nå 24-26 på alle hjul,men de ser punga ut, og hjørte "pssss" lyd (mulig det var pumpa på bensinstationen).

 

Ooog, er det vanlig å betale for luft? Valgte å anta at det ikke er det, da det ikke er noe måle-greie på hvor mye jeg tar, men har aldri gjort før, så aner ikke.

 

Har bilder, men kan ikke få de ut av mobilen før senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her høres det ut som at noen har misforstått.

 

Det høres mer riktig ut med 2,4/2,2 bar, noe som tilsvarer 32-36 psi (pound/square inch).

 

Nei det er ikke vanlig å betale for å fylle luft i dekkene på bensinstasjonene.

 

Forresten så finner du vanligvis riktig dekktrykk på innsiden av tanklokket.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Målerene på bensinstasjoner kan du glemme å stole på.

 

Jeg hadde med digital trykkmåler kalibrert for motorsport da jeg fylte luft i dekkene på mutterns bil. De skulle ha 2,2 bar og måleren på stasjonen viste 3 bar på det ene hjulet før det var riktig, og det andre hjulet var måleren på 1 bar og da hadde vi plutselig 2,5 bar... De blir ikke behandlet skikkelig av alle.. unnskyld meg... idiotene som er å fyller luft.

 

Blir jo slengt rundt som om det ikke var finmekanikk.. -.-

Lenke til kommentar

Her høres det ut som at noen har misforstått.

 

Det høres mer riktig ut med 2,4/2,2 bar, noe som tilsvarer 32-36 psi (pound/square inch).

 

Nei det er ikke vanlig å betale for å fylle luft i dekkene på bensinstasjonene.

 

Forresten så finner du vanligvis riktig dekktrykk på innsiden av tanklokket.

Da jeg jobbet på dekkverksted synes jeg det som oftest var på dørkarmen (b-stolpen) den lappen med korrekt dekktrykk var klistra på.

 

Jeg vet og at enkelte bensinstasjoner skal ha penger for å fylle luft, utrolig nok.

Lenke til kommentar

Men igjen, sliter du med å komme fram, så tapp ut litt av dekkene, da får du mer overflate.

Bare se på disse karane som kjører på island. De kjører med nesten flate dekk (ikke tapp ut så mye)

 

 

Det med 10% mer luft er hvis du fyller varm luft da... Står kompressoren kaldt, ikke gjør det :p

Da vil du merke til sommeren at du får veldig mye trykk i dekkene, for luften utvider seg når den blir varm :p

Lenke til kommentar

Om du har rett dekkdimensjon i forhold til det/de trykket/trykkene som står oppgitt fra produsenten så skal du ha ganske så bra kontaktflate når du fyller opp til dette trykket. I tillegg vil dekket vare veldig mye lenger da.

Nå er det og en stor forskjell på 38" dekk på 15" felg og 205/45 på 17"(FOR Å TA ET EKSEMPEL HER) felg i oppførsel og ikke minst bruksområdet.

 

Jeg har alltid fulgt de instruksene jeg fikk da jeg jobbet på dekkverksted og har aldri hatt problem med å komme frem med RWD. Og nå kjører jeg pickup med piggfritt på holkeføre, noe jeg vil påstå at er et "worst case scenario". Har kun firehjulsdriften koblet inn når jeg skal besøke kompiser som ikke har brøyta oppkjørselen sin og når jeg skal utenfor farbar vei.

 

Ja det stemmer det at det er ved fylling av varmluft inn i dekkene, men det var og et svar på kommentaren over det forrige innlegget mitt. Men nå har jeg faktisk aldri vært borte i en stasjon som har kompressor som står ute i kaldluft. Enten er det en lunk i bygget den står i ellers så står den i oppvarmet lager/verksted.

Lenke til kommentar

Ja, er klar over det, men HVIS du står en plass å ikke kommer fram, så funker det å tappe ut litt luft, tro meg, har prøvd, seff skal du ikke kjøre med det slik resten av vinteren.. :p

Tviler på det funker like bra på 17" felger med lavprofil som det d gjør på ballongdekk, da :p

 

 

Og en ting til ang kompressor, så blir luften varm når den blir komprimert, og når den kommer til lavere trykk, så blir luften kaldere =)

Endret av Hardboiled Rice
Lenke til kommentar

Ja, er klar over det, men HVIS du står en plass å ikke kommer fram, så funker det å tappe ut litt luft, tro meg, har prøvd, seff skal du ikke kjøre med det slik resten av vinteren.. :p

Tviler på det funker like bra på 17" felger med lavprofil som det d gjør på ballongdekk, da :p

Står du fast en plass og må ut for å tappe luft for å komme videre bør du nok vurdere noen andre vinterdekk. Du bor vel fortsatt i Kristiansand og har vel mindre holkeføre enn hva jeg må lide med her i Valdres :p

 

Det var akkurat mitt poeng med min litt overdrevne sammenligning.

 

Og en ting til ang kompressor, så blir luften varm når den blir komprimert, og når den kommer til lavere trykk, så blir luften kaldere =)

Joda, men om temperaturen i rommet den står i er 25 grader så blir den vel neppe lavere enn dette på turen igjennom kompressoren?

Godt mulig slangen som ligger utenfor bygget bidrar til å kjøre ned lufta, men vil nok tvile på at den slangen alene utgjør mirakler.

Lenke til kommentar

Jo den kan lett bli kaldere enn 25 grader. Men så kan luften øke ganske kraftig i temperatur når den blir komprimert inn i kompressoren også.

 

Men si den står i kompressoren til den tempererer seg, og det sleppes ut, så blir den kaldere, det er bare sånn, gjelder luft, vann, alt :p

 

Hadde en del om slikt på kjemilinja på skolen.. Husker jeg mer enn basic tingene ? Nei :p

 

 

Jeg har aldri måttet tappe luft for å komme videre, men vi måtte gjøre det på en kompis sin slitne kebabtralle med, ja nettopp litt budsjettdekk kan man si, var ikke brøytet, så han kom ikke så greit fram, nå skal det sies at han ikke kan clutche forsiktig heller da, men satt godt der den stod, så jeg tok ut litt luft og lirka den løs for han :p

Lenke til kommentar

Og der er vi uten for det området jeg husker i fra skolebenken, om jeg i det hele tatt var tilstede den timen vi hadde dette i, og det jeg husker i fra dekkverksted-jobben.

 

Men da er du jo inne på flere andre faktorer enn bare dekktrykk. Den største feilen var tydeligvis sjåføre og budsjettdekkene hans.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Jepp :p

Nå hadde nok ikke du om temperatur og trykkpåvirkninger med mindre du gikk kjemi og prosess på andreåret på skolen :p

 

Det jeg skulle fram til er jo at det faktisk funker da :p

Var vel en liten tur innom dette da jeg prøvde å utdanne meg som bilmekanikker. Mener å tro vi var innom en tur, i løpet av første året, om det med temperaturer og trykkpåvirkninger en gang, men neppe like utdypende som du hadde det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...