daysleper Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 (endret) [Til FAQ'en] FAQ: 4.1 - Hvordan programmere vinduer i Windows (Win32)? Det må først sies at Win32 programmering, som det kalles, kan være rimelig rotete og at det foregår i C, ikke C++. Det finnes andre alternativer som både er enklere, bedre og er plattform-uavhengige, altså som fungerer på andre operativsystemer enn Windows. Eksempler er: FLTK wxWindows Denne artikkelen har lite med OpenGL/DirectX å gjøre, det finnes en annen <artikkel om dette i FAQ'en>. Noen linker: http://winprog.org/tutorial/ http://www.relisoft.com/win32/index.htm Jeg tar her for meg Dev-C++ siden det er det jeg har selv og det er det som er fritt tilgjengelig, men det skal gå å taste inn koden under og bruke den mot/i andre compilere/IDE'er også. (Noen som har noen erfaringer rundt dette i f.eks. Visual C++?) 4.1.1 - Bruke en ferdig mal i Dev-C++ - Start Dev-C++. - Velg File -> New -> Project. - Marker "Windows Application" og fyll inn name-rubrikken. - Gi .dev-filen et navn. Det som står der fra før av fungerer fint - trykk Save. - Du får et vindu med koden til et enkelt Win32-program. - Trykk F9 for å compilere og kjøre det (gi filen et navn og trykk Save hvis den spør om dette). Koden som ble generert fra malen ser slik ut: #include <windows.h> /* Declare Windows procedure */ LRESULT CALLBACK WindowProcedure (HWND, UINT, WPARAM, LPARAM); /* Make the class name into a global variable */ char szClassName[ ] = "WindowsApp"; int WINAPI WinMain (HINSTANCE hThisInstance, HINSTANCE hPrevInstance, LPSTR lpszArgument, int nFunsterStil) { HWND hwnd; /* This is the handle for our window */ MSG messages; /* Here messages to the application are saved */ WNDCLASSEX wincl; /* Data structure for the windowclass */ /* The Window structure */ wincl.hInstance = hThisInstance; wincl.lpszClassName = szClassName; wincl.lpfnWndProc = WindowProcedure; /* This function is called by windows */ wincl.style = CS_DBLCLKS; /* Catch double-clicks */ wincl.cbSize = sizeof (WNDCLASSEX); /* Use default icon and mouse-pointer */ wincl.hIcon = LoadIcon (NULL, IDI_APPLICATION); wincl.hIconSm = LoadIcon (NULL, IDI_APPLICATION); wincl.hCursor = LoadCursor (NULL, IDC_ARROW); wincl.lpszMenuName = NULL; /* No menu */ wincl.cbClsExtra = 0; /* No extra bytes after the window class */ wincl.cbWndExtra = 0; /* structure or the window instance */ /* Use Windows's default color as the background of the window */ wincl.hbrBackground = (HBRUSH) COLOR_BACKGROUND; /* Register the window class, and if it fails quit the program */ if (!RegisterClassEx (&wincl)) return 0; /* The class is registered, let's create the program*/ hwnd = CreateWindowEx ( 0, /* Extended possibilites for variation */ szClassName, /* Classname */ "Windows App", /* Title Text */ WS_OVERLAPPEDWINDOW, /* default window */ CW_USEDEFAULT, /* Windows decides the position */ CW_USEDEFAULT, /* where the window ends up on the screen */ 544, /* The programs width */ 375, /* and height in pixels */ HWND_DESKTOP, /* The window is a child-window to desktop */ NULL, /* No menu */ hThisInstance, /* Program Instance handler */ NULL /* No Window Creation data */ ); /* Make the window visible on the screen */ ShowWindow (hwnd, nFunsterStil); /* Run the message loop. It will run until GetMessage() returns 0 */ while (GetMessage (&messages, NULL, 0, 0)) { /* Translate virtual-key messages into character messages */ TranslateMessage(&messages); /* Send message to WindowProcedure */ DispatchMessage(&messages); } /* The program return-value is 0 - The value that PostQuitMessage() gave */ return messages.wParam; } /* This function is called by the Windows function DispatchMessage() */ LRESULT CALLBACK WindowProcedure (HWND hwnd, UINT message, WPARAM wParam, LPARAM lParam) { switch (message) /* handle the messages */ { case WM_DESTROY: PostQuitMessage (0); /* send a WM_QUIT to the message queue */ break; default: /* for messages that we don't deal with */ return DefWindowProc (hwnd, message, wParam, lParam); } return 0; } 4.1.2 - Kort forklart hvordan koden fungerer ....må...skrive....her..... 4.1.3 - Linker til andre resurser http://www.winprog.net/tutorial/ - Har en tutorial om Win32. www.gametutorials.com - Denne www.gamedev.net - ..og denne, tar for seg en del Win32 og annet. Endret 29. januar 2004 av daysleper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå