cocazulu Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Jeg har installert en Areca ARC-1882ix i min gamle holk av en PC, og funderingen går på om det er mye å hente på å dytte inn 2 SSD-er på rundt 120gb i RAID 1 via Arecaen vs å kjøre som før med SSD direkte på hovedkortet. Alternativ 3 er vel å kjøre RAID1 på hovedkortets interne RAID-kontroller. Hovedkortet er av eldre årgang, med SATA2 og PCI-x 1.0 (ASUS M2N32 med NVIDIA nForce 590), og pimpet med en brutal RAID-kontroller, altså. Blir ikke byttet ut før det ryker, tenker jeg. Hva er evt enkleste måten å få flyttet installasjonen av dagens OS over på nye disker? Reinstallasjon er kun en nødløsning. Tips? CZ Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Trim funksjonen på SSD og RAID er vel fortsatt et problem er det ikke ? Lenke til kommentar
cocazulu Skrevet 5. november 2012 Forfatter Del Skrevet 5. november 2012 Mulig, det kan kanskje bli et problem? Jeg vet for lite om det. Derfor jeg spør dumme spm her. ;-) Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Det er ikkje eit problem, garbage collectoren på SSDar idag er god nok til å kompensere for TRIM. Derimot så er det mykje viktigare å sjekke om SSDen har write cache skrudd av. Grunnen er at raidet kan gå til helvete om du får systemkræsj eller straumbrot. Lenke til kommentar
cocazulu Skrevet 6. november 2012 Forfatter Del Skrevet 6. november 2012 Ok, men write cache er noe man skrur av hvor? Hovedspm er vel mer om det har så mye for seg å kjøre OS-disk(er) via Areca mtp ytelse, med det hovedkortet jeg har pr idag. Og sikkerhetsmessig mtp diskkræsj. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Eg vil tippe Arecan styrer med aktivering/deaktivering av write cache. Ellers kan du stille på cachen i device manager i Windows. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå