Gå til innhold

Canon 100mm 2.0 USM vs. 85mm 1.8 USM

Anbefalte innlegg

Tenker å bytte ut litt i objektivparken og vurderer å selge Canon 70-200mm F4 USM. Da står det mellom Canon 100mm F2.0 USM og 85mm F1.8 USM. Vil ha en med stor blender og ikke så høyt i pris.

Hvilke av disse er best både optisk og prismessig?

Skal brukes til produkt, portrett og timelapsing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare erfaring med EF 85mm f/1.8. Den er billig og bra (lite og lett, skarp, rask AF), men er plaget med mye CA på store blendere. Det er vel det eneste negative med dette objektivet. Vet ikke om EF 100mm f/2 er bedre på akkurat det området. Du går neppe feil uansett hvilken du velger av disse to.

Lenke til kommentar

Hva mer Samyang 85mm F1.4?

https://prisguiden.no/produkt/samyang-85mm-f1-4-aspherical-if-for-canon-146714

Dette er et sykt, sykt bra objektiv til prisen.

Prisen er faktisk nesten Utrolig i forhold til lysstyrken og hvor skarpe bilder man får.

Til og med jeg skal ha et, til mitt mFT system med adapter.

Her er noen eksempler.

F1.4 er til og med knallskarpt: http://pliki.optyczne.pl/samy85/sam85_d200_f1.4_1.jpg

F2.8: http://pliki.optyczne.pl/samy85/sam85_d3x_f2.8_2.jpg

F5.6: http://pliki.optyczne.pl/samy85/sam85_d3x_f5.6_1.jpg

Lenke til kommentar

Frister med denne og, har Samyang 8mm Fisheye og er godt fornøgd med kvaliteten Samyang leverer.

Litt skeptisk på mangel av autofokus.

Hvordan blir dette på vidåpen blender? Kanskje det er bedre, for da får jeg velge hvor fokusen skal stå, uten å måtte skru av autofokusen.

Hvordan er denne på CA?

Lenke til kommentar

Vel, helmanuelle objektiver er spennede saker. Og med Magic Lantern får du 10x forstørrelse på skjermen slik at du kan fokusere supernøyaktig manuelt.

Så hvis jeg var deg ville jeg gått for dette. Manuell fokusering er nok noe man venner seg naturlig godt til. Ikke minst kan det være greit å få litt trening i manuell fokus. En kamerat av meg jobber som kameraoperatør i NRK og på sitt eget kamera kan han nærmest fortelle nøyaktig hvor mye som må dreies på fokusringen det han ønsker i fokus kommer i fokus, kun ved ta et øyekast på motivet og deretter på skjermen. Det er ganske imponerende :)

EDIT: Lenstip.com som er en stor og seriøs aktør innenfor testing av objektiver sier følgende:

"Here we can really praise the Samyang for its method of correcting chromatic aberration. At the edges of both the DX and the FX matrices the degree of aberration is minimal and goes unnoticed."

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Har mulighet til å kjøpe Canon 100mm f2 og Canon 85mm 1.8 brukt til 2000 kroner. Eller skal jeg kjøpe Samyang 85mm 1.4 for 2300 kroner ny ved Japan Photo?

Er egentlig bare den CA som plager meg, men har Lightroom. Har hatt Canon 28mm 1.8, og denne har og mye. Det var rett og slett irriterende....

Lenke til kommentar

Husk at Samyang'en hverken har autofokus eller automatisk blender - mye bildekvalitet for pengene, men kun for spesielt interesserte...

Har Samyang 8mm, så er vandt med det. Selv om dette er en veldig annerledes brennvide og fokusplan.

Har forresten Lightroom, hvordan er det å fjerne CA der?

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på 8mm og 85mm når det gjelder dybdeskarphet, 8mm er nok mer tilgivende på det og treffe fokus rett.

Hvilken kamera du har er også litt viktig, de spesielle interesserte bytte gjerne mattskiven for og kunne fokusere mer nøyaktig.

Edit: det går greit og fjerne CA i LR, hadde en 17-85 IS som var kriminell på CA, stort sett så fikk jeg fjernet CA.

post-151946-0-32482300-1352327993_thumb.jpg

Etter behandling i LR.

post-151946-0-65760400-1352328012_thumb.jpg

Originalen

post-151946-0-51782200-1352328095_thumb.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har 550D.

Fokuserer alltid med skalaen på objektivet på 8mm.

Hvoran er samyangen i forhold til canonobjektivene ved eksempel f4 og f8? Er alle like skarpe der?

Jeg ser at det henvises til test fra Lenstip lengre opp i tråden. I samme test konkluderer de at samyangen: "After stopping down performs considerably worse than competing brands". Andre tester jeg har lest angir den fullt på høyde opp til f/5.6

Lenke til kommentar

Jeg ser at det henvises til test fra Lenstip lengre opp i tråden. I samme test konkluderer de at samyangen: "After stopping down performs considerably worse than competing brands". Andre tester jeg har lest angir den fullt på høyde opp til f/5.6

Se på testchartsene da.

Det er etter F11 at den begynner å stupe, men på F8 er den faktisk på det høyeste. Så er bare krem dette her. Er vel få som tar landskapsbilder på 85mm og trenger å bruke mindre blender enn F11?

17037_sam_85_res_d200.jpg

Lenke til kommentar

Se på testchartsene da.

Det er etter F11 at den begynner å stupe, men på F8 er den faktisk på det høyeste. Så er bare krem dette her. Er vel få som tar landskapsbilder på 85mm og trenger å bruke mindre blender enn F11?

a>

På f16 er den like skarp som på f1.4, der den har fått gode karakterer. Har vel egentlig aldri brukt mindrre blender enn f8 uansett så..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...