Gå til innhold

Blakk!

Charlie91

Anbefalte innlegg

Ikke at det er så veldig avgjørende, men du sløser nok litt med strøm. Jeg betaler mindre i min leilighet på 100kvm med varme i gulvet på 2 bad.

Du kan også gå for et billigere mobil abonnent, mange med fastpris som byr på MYE ringe/sms/MB/MMS for 199,- i mnd..

Når det gjelder bilen, så er jeg enig i at det ikke er noe vits å selge den når lånet ditt er så mye større enn bilens verdi. Men å kutte ned forbruket ville jeg gjort. Kun bruk den til nattskift og absolutt nødvendige formål. Selv om bilen har mange utgifter mens den står i ro, så er drivstoff en av de større.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han vil uansett ha utgift på lånet på 3000 i mnd siden dette er et forbrukslån med fast avdrag. Ved å selge bilen vil han ha kunne gjøre lånet mindre, men avdrag forblir. Dvs utgiften på 3000,- blir konstant uansett om han har bilen eller ikke. Nå vil selvsagt det å selge bilen frigjøre penger som kan gå til nedbetaling av lånene og dermed gjøre han gjeldfri tidligere, men dette må veies mot fordeles med nattskiftene (som i det minste blir vanskelige uten bil)

Lenke til kommentar
Jeg må gå til og fra busstoppen hver morran ( 15 min gange, greit man trenger trim, men klokka halv seks om morran i 25- kan umulig være sunt, pluss 10 min gange fra busstoppen til jobben).

Det er så absolutt sunt. Kle deg etter været. Når du da kommer på jobb så er du våken og rød i kinnene. Super start på dagen.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Joda, kan godt hende det lønner seg å ha bil -- og lånet forsvinner selvsagt ikke selv om bilen forsvinner. Poenget mitt var bare at billånet i seg selv ikke er en grunn til å beholde bilen.

Hadde bilen vært verd nærmere lånet, så hadde jeg vært enig. Men når bilen ikke er verd (hvis han er heldig) mer en 1/4 av lånet. Så vil ikke et salg hjelpe den økonomien mnd for mnd. Men selvsagt, ved salg vil han kvitte seg med 1/4 i tillegg til å ha mer penger til over som kan gå til nedbetaling av lånet og der med tidligere bli gjeldfri.

Lenke til kommentar

Sludder og pølsevev. Selger han bilen er han kvitt inkassogjelda, klart det hjelper. Så får man vurdere hvor stor økonomisk kostnad han får ved å ikke kunne ta nattevakter.

At verdien på bilen er lavere enn gjelda har ingen betydning for hva som er det rasjonelle valget, med mindre lånet er sikret i bilen, som sagt. Men dette er en vanlig illusjon; i nedgangsperioder nekter mange å selge huset hvis lånet er større enn salgssummen, men huset blir ikke mer verdt selv om man lukker øynene og nynner en vakker melodi.

• Liker 2
Lenke til kommentar

For et hus sin del så er det jo hakket mer rasjonelt - dersom man kommer seg gjennom de gode tidene uten å selge så vil forhåpentligvis huset stige i verdi. Det er jo sjeldent lurt å realisere tap i dårlige tider om man ikke må, nettopp fordi man i dårlige tider får mindre igjen enn i gode tider.

I tilfellet bil er det annerledes, og da er jeg mer enig med deg - verdien går stort sett bare en vei uansett der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mat til 4000kr mnd når du er alene, eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Vi er 2 stk og lever for 5000kr mnd, inkludert dasspapir og andre nødvendige rekvisita. Greit nok det er dyrere å være alene, men du kan kutte ut hvertfall 1500kr om du er litt dedikert.

Lag mat selv, gjerne litt større gryter f.eks som du har rester på i et par dager etterpå. Burde klare deg for 2500kr mnd om du handler en gang i uken og er litt fornuftig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp first price

I mange tilfeller burde man styre unna, og i noen tilfeller er firstprice helt ok eller tilsvarende dyrere varer. Det å kjøpe en pakke med to laksefileter for ca 25 kr, frosne grønnsaker for 10-15, middag for to dager, uten å måtte ty til first price. Det er snakk om å velge bort grandisen og faktisk lage ordentlig mat, og prioritering.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Mange gode tips her, og takk for det. og jeg ser jo at bilen drar mye penger, men den klarer jeg bare ikke å kvitte meg med.. Bor jo på en plass med lange avstander og lite kollektiv transport. Det er rett og slett ingen som bruker buss her.. Er forresten ei jente. Tror selv det er små innkjøp av mat som er det verste. Jeg synes 4000 til mat og husholdning er lite jeg, tror jeg har kommet i et skjeift spor akkurat der. Men nå er det sjerpings. Skrive handleliste, og maks 500 kr i uka på butikken. Jeg er jo ekstremt sosial og der går vel en del også..

Lenke til kommentar

Selg bilen, kjøp månedskort på buss. Da mister du utgiftene til Bil, bensin, bilforsikring.

Kutt ut friskhuset og tren gratis med å gå/jogge/løpe. invester senere i vekter om det er det du gjør.

Sjekk om du har den rimeligste mobilabbonementet du kan ha. Selv har jeg et abbonmt. med fri data og noe gratis sms og tale til litt under 300. Klarer du deg uten fri data får du et til 99.

Kutt ut snus. (Og om du ikke klarer det, invester i E-sigs. Masse folk jeg kjenner har kuttet ut snus for esigs som er et rimeligere (og vistnokk sunnere) alternativ enn røyk og snus.

Om det enda ikke går rundt. så flytt ut fra boligen og inn i hybel. Er ingen vits å ha bolig om du bare sitter og er redd for utgiftene med den. Hybel får du fra alt imellom 2000 til 5000 inkludert strøm.

Husk at tiltakene vil være midlertidlige inntil du har fått klart å stable ting rett på bordet igjen, og får deg et bra budsjett som du kan vokse deg oppover igjen.

Det er bedre å leve litt mindre bra noen år, enn å måtte slå seg selv konkurs.

Ett program jeg kan anbefale er YNAB (You Need A Budget) som er et fantastisk program som hjelper deg ved å få en oversikt over utgiftene dine, og etterhvert klarer du å sette et fornuftig budsjett.

Ett annet tips er om du drikker mye cola, så kjøp deg en sodastreamer å lag selv. Da koster colaen 3 kroner literen mot 20 kroner literen som du kjøper i butikk.

Spar penger der penger kan spares. Litt vondt å si det men kutt ut Spotify og andre slike tjenester og gå midlertidlig tilbake til de "gamle" metodene for å få tak i digital musikk mens du sparer penger til å abbonere igjen.

Lån er en uting, og jeg er glad jeg enda ikke har fått bruk for det. Når du begynner å få et overskudd igjen, så putt overskuddet inn tilbake i lånet.

Og om alt skulle gå skeis, så burde du snakke med banken, NAV, og kommunen om de kan hjelpe deg å komme på rett føre igjen.

Håper du klarer å komme deg ut av gropen! :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Leier du bolig? Dersom så er tilfelle bør du bytte til en som ligger nærmere jobb så du kan selge bilen. Bil er hinsides dyrt i Norge. Regn fort med at den koster deg 50 000 kroner i året, det er mange måneder av din inntekt

La oss si at du bruker rundt 70kr dagen på snus, som utgjør 26000 kroner i året på snus!

Også er det fylla i helgene, der går det fort 500kr. La oss si at du gjør dette annenhver helg. =13000kr. Sannheten er nok at det går mye mer!

50000+13000+26000=~90k etter skatt! Kutt heller forbruket ditt. Det er mye enklere enn å tjene mer.

http://www.mrmoneymu...ass-to-kickass/

Edit: Du betaler for i mobilregning, sjekk: http://www.telepriser.no/

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg selger bilen, må jeg gi slipp på di få nattskiftene jeg har. Jeg må gå til og fra busstoppen hver morran ( 15 min gange, greit man trenger trim, men klokka halv seks om morran i 25- kan umulig være sunt, pluss 10 min gange fra busstoppen til jobben). Selv om jeg får solgt bilen for 25000, sitter jeg fremdeles med ett lån på 70 000. Og betaler like mye på det hver mnd. Lånet er fordelt over 4 år. Jeg betaler allerede mindre enn hva som er normalt på ett billån.

Jeg har prøvd å sette opp ett budsjett, hvis jeg får avtale med kreditorer og får ned mnd summen på lånet for en periode, så jeg kommer meg på rett kjør.

Husleie 6000,-

Strøm 1300,- (tror det er litt mye, men har hatt nettleie på 900, og forbruk på 400,- hittil)

Lån 1500,-

Forsikring 700,-

Friskhuset 500,-

Telefon 500,-

Kredinor 300,-

Credi care 300,-

SI 300,-

-------- total 11400,-

Bensin 1600,-

Mat 4000

Snus -- kutt

--- total 5600,-

11400 + 5600 = 16500, som vil si 1000 kr til overs.

Er det helt hørl i huet?

Her er det mye som kan kuttes på.

For det første, bytt til en billigere leilighet til du har fått betalt ned lånet ditt. Det blir sikkert kjipt og alt det, men det er viktig at du får orden på ting. Det blir kun midlertidig.

Gammel husleie: 6.000,- + strøm: 1300,- Totalt 7.300,- i bokostnader.

Hvis du finner deg en liten leilighet/hybel du kan bo i noen år som er inkl. strøm kan du få dette ned i 4-5.000,- totalt.

Bytt telefonabonoment. De fleste selskap har en app man kan holde oversikten over bruket på sånn at du ikke betaler noe utover månedsprisen. 300 kr spart.

Matbudsjettet bør kunne halveres uten problemer, 2000,- spart,

Er du heldig finner du en leilighet så nærme jobben at du kan selge bilen og får en del penger du kan lokke kreditorene med for å få dem til å kutte litt ned på rentene. Du vil også få mer penger til å betale ned på gjeld for bensinpengene (minus evt busskort).

Sett alt dette opp i et fint budsjett i excel og presenter det til kreditorene. Foreslå en nedbetalingsplan og hør om de kan kutte ut noe av kravene. Dette har de stor suksess med på Luksusfellen (som du forøvrig kan se gratis på TV3.no).

Gjør du alt dette vil du ha

Husleie 6000,- 5000

Strøm 1300,-

Lån 1500,-

Forsikring 700,-

Friskhuset 500,-

Telefon 500,- 200,-

Kredinor 300,-

Credi care 300,-

SI 300,- (regner med at de tre over her er kreditorer?)

-------- total 11400,- 7.900,-

Bensin 1600,- 500,- (busskort)

Mat 4000,- 2000,-

Snus -- kutt

--- total 5600,- 2500,-

7.900+2500= 10400, dvs 7.100 kr til å betalte ned kreditorene med. Enda mer hvis du finner en rimeligere leilighet. Hvis du i tillegg spytter inn 25.000,- vil jeg tro at de blir veldig samarbeidsvillige. Du MÅ ringe dem og fortelle hva du jobber med sånn at de ike spyr ut mer renter. De har muligheten til å sette ned renter og kutte ned på gjelden din.

IKKE betal ned billånet med mer enn du må før du har betalt kreditorene. Det har en mye bedre rente og banken er mer sympatisk med din situasjon enn inkassoselskapet.

Ser du noen episoder av Luksusfellen har du mange gode tips der :) Synes du det er vanskelig å holde matbusjettet er det veldig lurt å ta ut pengene i kontanter. Du veit at du har 500 kr å leve på hver uke og det er enkelt da å se hvordan du ligger ann.

Håper dette hjalp litt :)

Endret av mushi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange gode tips her og det finnes også mange gode tips ellers på nettet.

- En billigere midlertidig bolig er ihvertfall et must. 6000 + 1300 er altfor mye med din økonomi.

- En deltids jobb itillegg eller en bedre betalt jobb er noe du sterkt burde vurdere.

Du kan også ta deg en tur til banken din og få dem til å hjelpe deg med en økonomisk plan.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...