Windoge Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Nå har jeg ikke vært på byen på to måneder, fordi jeg ikke har hatt råd å kjøpe meg ei flaske vin engang.. Men er jo forferdelig kjipt å se venner gå ut hver helg mens jeg sitter hjemme å spiser grandiosa :-( .. Hvis jeg får feil med bilen er jeg fucked. Har heldigvis gode kompiser som har hjulpet meg mye. Men da må du begynne i dag. Fjern snusen og unødvendige utgifter. Prøv å få deg noen ekstra vakter osv. 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Du har ikke oversikt over hva du skylder eller hva du bruker. Skal du få orden på dette her trenger du begge deler. Skriv opp absolutt alt du bruker penger på i en periode, ha alltid en notatblokk på deg eller noter på telefonen (et par uker burde gjøre nytten). Sett deg så ned hjemme og sorter disse utgiftene på forskjellige kategorier. Resten gir seg nesten selv. Gjelda må du også få oversikt i. Hvem skylder du hvor mye, hvilke beløp er det viktig å betale ned først? Muligheter for refinansiering? ... og du skal ganske enkelt droppe å gå på byen inntil du får kontroll på dette her. Ikke for å være kjip, men har du ikke råd til å spise har du ikke råd til overpriset norsk utepils. 2 Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Ikke glem hvor høy levestandard vi har i Norge! I Sør-Europa har de bare halvparten (EUR 1000 per måned) og det blir knapt 1400 kopper ekspresso kaffe eller 1 tonn rødvin eller 200 pakker rulletobakk Endret 4. november 2012 av Rosario 1 Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Som student har man 7000 kroner å leve på hver måned. Halvparten av disse pengene går til bolig. Det er vanskelig å få det til å gå uten underskudd, men det går. 2 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 En student er innstilt på at dette er en midlertidig situasjon. Man er under utdanning, og målet er å senere tjene mer penger. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Jeg har egentlig alltid levd i null (dette dog bevist). Men et triks jeg brukte for å få bedre kontroll over forbrukt mitt er å ha flere kontoer. En egen for utgifter, en egen for lønn, en egen for kort (i tillegg til MC, buffer og BSU, høyrente og sparing) Dette gjør at du mye lettere får kontrollen over hvor pengene dine går. Jeg ville nok kvittet meg med bilen (ikke sant, bil er kjempe kjekt. Men det er her du vil spare mest penger!) Evt kan du finne en billigere bil. Helst slik at du er uten lån. Det er utrolig mye penger som går i en bil, selv om den står i ro... Som alle andre sier, få oversikt. Mest sannsynlig er det de småturene til butikken som tar knekken på økonomien. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Som student har man 7000 kroner å leve på hver måned. Halvparten av disse pengene går til bolig. Det er vanskelig å få det til å gå uten underskudd, men det går. Jeg begynner å bli lei av de som tar utgangspunkt i de 8 minste utbetalingene, og velger å se bort fra at vi også får to større utbetalinger. Men 3500,- til bolig høres veldig billig ut. Jeg betaler langt mer enn det. 3 Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Greit. Så får man litt mer som student enn 7000 måneden. To ganger i året får man dobbelt stipend. Men det er heller ikke poenget. Man er alltid nødt til å ta utgangspunkt i den inntekten man har, og skalere forbruket deretter. Enten må man kutte ned på forbruk, eller man må øke inntekt. Det er så lett. Det er ikke en menneskerett å snuse eller å ha bil. Hardt og kynisk, men reelt. 2 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Sett opp et realistisk budsjett og følg det. Ta kontakt med kreditorene dine og få til en nedbetalingsplan du kan leve med, du kan fort spare tusenlapper med en enkel telefon. Følg Euklid's råd om notatblokk. Lenke til kommentar
Charlie91 Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Ok. Nå har jeg regnet over alle regningene. Er tilsammen skylla 126 131,- ... Billånet/forbrukslånet 95000. Inkasso 26939, og regninger som skal være betalt før november er over 4192. :-( det var faktisk værre enn jeg trodde. Det såkalte billånet mitt, er penger jeg har slarvet bort. Bilen er verdt 25000. Evig ung og evig pen, evig dum mitt evige problem... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Om du selger bilen har du nesten nok til det som er til inkasso. Bil er en utgift du absolutt ikke trenger om det ikke er billigere enn månedskort, noe jeg tviler sterkt på. Om du blir kvitt det har du bare 1 lån å forholde deg til, noe som er en fordel. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Du betaler 3000,- mnd på et billån på 95000,- ? EDIT: Bør muligens legge til at jeg har ingen aning om dette er normalt eller ikke, jeg har bare et studielån som betales med autogiro mer eller mindre av seg selv uten at jeg vet hva renten eller nedbetalingstiden er. Endret 4. november 2012 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Charlie91 Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Hvis jeg selger bilen, må jeg gi slipp på di få nattskiftene jeg har. Jeg må gå til og fra busstoppen hver morran ( 15 min gange, greit man trenger trim, men klokka halv seks om morran i 25- kan umulig være sunt, pluss 10 min gange fra busstoppen til jobben). Selv om jeg får solgt bilen for 25000, sitter jeg fremdeles med ett lån på 70 000. Og betaler like mye på det hver mnd. Lånet er fordelt over 4 år. Jeg betaler allerede mindre enn hva som er normalt på ett billån. Jeg har prøvd å sette opp ett budsjett, hvis jeg får avtale med kreditorer og får ned mnd summen på lånet for en periode, så jeg kommer meg på rett kjør. Husleie 6000,- Strøm 1300,- (tror det er litt mye, men har hatt nettleie på 900, og forbruk på 400,- hittil) Lån 1500,- Forsikring 700,- Friskhuset 500,- Telefon 500,- Kredinor 300,- Credi care 300,- SI 300,- -------- total 11400,- Bensin 1600,- Mat 4000 Snus -- kutt --- total 5600,- 11400 + 5600 = 16500, som vil si 1000 kr til overs. Er det helt hørl i huet? Endret 4. november 2012 av Charlie91 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Om ikke ringer og tekster veldig mye klarer du sikkert å kutte litt ned på telefon. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Så vidt jeg kan se kan du ved å selge bilen kutte/innfri lån: Forsikring 700,- Bensin 1600,- Kredinor 300,- Credi care 300,- SI 300,- Årsavgift 240,- Andre utgifter ?,- Total 3440 Busskort, 1000,-? 2440 ekstra pr måned, hvor mye taper du på å ikke jobbe natt? Men, du har vel råd til den luksusen det er å ikke måtte gå ute i kulda i morgen, eller? Endret 4. november 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Nå har jeg ikke vært på byen på to måneder, fordi jeg ikke har hatt råd å kjøpe meg ei flaske vin engang.. Men er jo forferdelig kjipt å se venner gå ut hver helg mens jeg sitter hjemme å spiser grandiosa :-( .. Hvis jeg får feil med bilen er jeg fucked. Har heldigvis gode kompiser som har hjulpet meg mye. Du kjøper grandis? Du bruker pengene helt feil! Lag lapskaus, der sparer du MASSE penger! Du kan få en ukes middag verdt ved å kjøpe deg en pakke med koteletter (4 pakk), masse grønnsaker, noen poteter og buljong. Ta å kutt kjøttet av kotelettene, kutt det i biter, fres det i olje i en stor panne til kjøttet blir brunet. Du skal bare brune det, ikke steke det ordentlig. Ha i masse vann, noen buljongterninger, og la det småkoke ca 20 min. Imens kutter du masse grønnsaker og noen poteter (eventuelt lapskausblanding). Hell alt oppi. Sett på lav varme og la alt putre i en time. Smak til med salt og pepper, spis det du skal spise den dagen, la det kjøles, så fryser du ned resten i porsjoner, så når du skal ha mat så kan du bare ta en av porsjonene med lapskaus og varme opp. Tenk smartere! Slutt med disse impulskjøpene dine, og du kan LETT spare 2000 kr på mat i måneden. Det å bruke 4000 på EN person er sinnsykt. Da må man ha råd til det. 2 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Leser jeg det rett hvis jeg oppfatter at du har planer om å betale 900kr måneden på inkassogjeld på 27000? Dette er smertefullt tregt. Kutt absolutt alt til beinet frem til du blir kvitt denne gjelda, det vanlige lånet klarer du greit å betjene etterpå. Kan du si opp treningssenter eller er du bundet? Kutt mobilregning, kan ikke være nødvendig med mer enn 100 i måneden her. Matbudsjettet kan kuttes med minst 1000, 2000 om du er flink. Kjører du så langt pga reisevei til jobb eller mye kjøring ellers også? I tilfelle, kutt. Det skal gå ganske greit å få 2-3-4000 til hver måned her, når alt dette går til inkassobetaling begynner det å komme seg. Flott at du fikset oversikt så fort, godt tegn. Dette er slett ikke uhåndterlige summer, hvis du gir deg selv et skikkelig spark bak er du ganske snart på rett kurs. Det kommer til å svi litt underveis, men alternativet er at det svir langt mer over mye lengre tid. Endret 4. november 2012 av Euklid 2 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Benytt deg av gode tilbud. Denne uken var det for eksempel svinekjøttdeig til bare 10 kr pakken på Spar. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Benytt deg av gode tilbud. Denne uken var det for eksempel svinekjøttdeig til bare 10 kr pakken på Spar. Det + litt vanlig kjøttdeig er veldig fint for å lage sine egne kjøttboller. Lage MASSE, frys ned, og så har man kjøttboller for mange forskjellige måltider fremover. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Som Euklid sier, kutt absolutt alt for å få betalt ned inkassogjelden. Og du bør kontakte de for å høre om du kan gjøre noe med rente og gebyr til du har betalt. i tillegg, hør med billån om du kan få avdragsfrihet feks et halvt år, sånn at du får betalt ned inkassogjelden videre. Når inkassogjelden er borte, vil du ha rom i hverdagen til å leve litt mer normalt igjen. PS: Halv skatt som sagt på neste lønning. Det burde du utnytte godt . Dette fikser du! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå