Gå til innhold

Blakk!

Charlie91

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å kjøre meg selv skikkelig økonomisk på ræva. Hva skal jeg gjøre? Er i fast jobb og tjener sånn passe, men utgiftene går langt over minus hver måned. Hver dag ligger det nye inkassoer i postkassa og jeg kjenner hele humøret går i grøfta.. Virker som uansett hvor mye jeg betaler i regninger, er det bare ett spøtt i havet og merkes ikke. Er redd jeg skal gå helt konkurs og bli uten boplass ol. Denne uka har jeg spist middag hos venner 4 av 7 dager, de andre dagene har jeg kokt nudler eller ikke spist. Har dere noen gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vel ca 18k utbetalt.. Betaler 3000 på billån, 6000 på bolig, så kommer strøm, forsikring, telefonregning, friskhuset, bensin, snus (MYE snus, har årøvd kutte, men..) har regningskonto hvor 12,5k går ut hver mnd. Så skal da sitte igjen med 5500. Skal det holde til andre div regninger, bensin, mat, snus, fritid osv? Hva er normalt?

Lenke til kommentar

Så skal da sitte igjen med 5500. Skal det holde til andre div regninger, bensin, mat, snus, fritid osv? Hva er normalt?

Det er nok mindre enn tallene fra SIFO, men betydelig mer enn det jeg lever for. Man må ta noen valg. Jeg har f.eks. ikke bil, så jeg benytter meg av buss eller tar beina fatt. Man sparer mye på det. Dessuten bruker jeg ikke tobakk...

Lenke til kommentar

Når jeg leide hadde jeg 21000 kr utbetalt og 5500 kr eksl. strøm. Da betalte jeg 3000 ekstra i lån hver måned, og etter alle mine faste utgifter hadde jeg rundt 12000-12500 kr å leve av hver måned, og det var sjelden at jeg hadde masse penger igjen dagen før neste lønning kom, men kunne leve helt greit. 5500 kr høres derfor noe lite ut, da sammenlignet med slik jeg har måtte leve.

Snusen kan du i grunn bare kutte ut imiddelbart. Friskhuset har du sikkert binding på? Det kan du i grunn også kutte ut, men det kommer helt ann på hvor treningsfrelst du er. Det er mye styrketrening man kan få til hjemme, og ihvertfall kondisjonstrening. Aner ikke hvor mye du har i telefonregning, men her mange kan kutte mye der.

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk avhengig av bil siden jeg begynner på jobb midt i natta mange ganger, og bor ett stykke unna. Snus har jeg prøvd å kutte ut en million ganger. Men det hjelper ikke så mye på regnings bunken som ligger i skuffa.. Jeg gjør vel noe helt feil når jeg bruker penger, men jeg får jo aldri svar på hva.

Lenke til kommentar

Det du må gjøre er å forsøke å få ned den månedlige regningsbunken din. Mest sannsynlig så betaler du bare minstebeløp på alt som du skylder rundt forbi, noe som gjør at gjelden din aldri krymper.

Sett deg ned og skaff 100% oversikt på hva du skylder, og hva som har gått til inkasso, og hva som ikke har det. Ta kontakt med alle du har inkasso hos og forklar at du er i gang med å strukturere om og vil betale, men du trenger at de stopper renter og gebyr for en liten stund, ordne nedbetalingsplan. Du må også lage deg et månedlig budsjett. Tro meg, du hater å ikke å ha oversikt nå, og er livredd for hva som kan skjule seg, men å få oversikt gir deg fred i sjelen og mulighet til å komme framover.

Det du gjør feil er at du ikke avslutter sakene dine, du sliter nå pga tidligere morro. Du har brukt penger du ikke har hatt tidligere, driti på draget og havnet i luksusfellen.

Neste lønn har du halv skatt, bruk dette til å komme deg ajour med mest mulig kortsiktig gjeld.

PS: 5500,- i måneden bør absolutt gå helt fint å leve på uten å måtte drive på med nudler. 3000,- i mat, 1500,- bensin og slikt, 1000,- i snus. At du ikke klarer å slutte å snuse er greit, men da bør du forsøke å feks kutte forbruket til halve, hoppe på en buss til sverige og kjøpe billig snus o.l.

EDIT: Tlf på 500,-? Har du kjøpt deg billig telefon med bindingstid? Om ikke, så bytt til noe billigere.

Endret av Alastor
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk avhengig av bil siden jeg begynner på jobb midt i natta mange ganger, og bor ett stykke unna. Snus har jeg prøvd å kutte ut en million ganger. Men det hjelper ikke så mye på regnings bunken som ligger i skuffa.. Jeg gjør vel noe helt feil når jeg bruker penger, men jeg får jo aldri svar på hva.

Har du ikke bedre lønn enn dette når du jobber natt? Jeg har nesten 33000 kr brutto som vekter, og det kaller vi et lavlønnsyrke.

Har bindingstid på friskhuset, men har tengt å kutte det ut. Telefon ligger vel på rundt 500 kr, men den inngår i det som er på regningskonto.

Ja blir vel nødt til å få meg en til jobb :-/

Tro meg, det finnes langt bedre alternativer enn Friskhuset. Friskhuset i Tromsø koster nesten 600 kr per måned, og det er med binding. Samtidig har vi like gode treningssentere som bare koster 299 kr i måneden UTEN binding.

Lenke til kommentar

Takk for svar :) ja nei, vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men det hørtes ganske greit ut :) skal sette meg ned med en gang og sortere regninger og ta en ringerunde i morgen. Veit også at jeg er færl å dra på butikken og handle lite, ofte. 200 kr her og der, blir jo fort mye.

Lenke til kommentar

Har du ikke bedre lønn enn dette når du jobber natt? Jeg har nesten 33000 kr brutto som vekter, og det kaller vi et lavlønnsyrke.

Har bindingstid på friskhuset, men har tengt å kutte det ut. Telefon ligger vel på rundt 500 kr, men den inngår i det som er på regningskonto.

Ja blir vel nødt til å få meg en til jobb :-/

Tro meg, det finnes langt bedre alternativer enn Friskhuset. Friskhuset i Tromsø koster nesten 600 kr per måned, og det er med binding. Samtidig har vi like gode treningssentere som bare koster 299 kr i måneden UTEN binding.

Jobber som faglært konditor, så ja, ikke noe godt betalt yrke. Går ikke mye natt, har vel to eller tre nattskift i måneden. Men iom at det koster 40-50 kr med buss hver vei har jeg funnet ut at det vil lønne seg og ha bil..

Lenke til kommentar

Skriv handleliste og hold deg til den, planlegg maten i stedet for å handle litt nå og litt da, blir gjerne med litt ekstra hver gang som etterhvert blir ganske store summer.

Gå gjennom både faste utgifter og uvaner.

Hva med f.eks månedskort i stedet for bil?

Helst kutte ned på snus, ta med lunsj i stedet for å kjøpe, kutt ned på brus, osv.

Lenke til kommentar

Hvor mye koster et månedskort på bussen der du bor?

Om du ikke har lunsjordning der du jobber, smør matpakke. Sykt mye penger å spare på å kjøpe knekkebrød + leverpostei o.l.

Men alt dette her er egentlig ikke det viktigste.

Det viktigste er å skaffe 100% oversikt på hva du faktisk skylder, og hvor mye du må betale pr måned. Klarer du dette kan du tilpasse forbruket ditt.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Om mulig burde du jobbe så mye natt -og helgearbeid som mulig. Jeg jobber f.eks en uke på, og en uke av. Da har jeg nattillegg på omtrent alle timene mine, samt helgetillegg i helgene. Før brukte jeg å jobbe 4-5 timer i en butikk i friukene mine, så da ble det 22000 kr fra ene jobben, og rundt 10000 kr fra den andre jobben. I grunn helt genialt. :D

Lenke til kommentar

Har slukt til meg alt av nattimer osv. Vurderer å få meg en til jobb, men veit ikke om jeg klarer det. Veit ikke hvor mye det koster for månedskost, men ser det forferdelig "ulekt" å være uten bil :-( er nok de småbeløpa her og der som virkelig tar knekken, og snusen. Og skal man ut på byen eller slikt, går det jo 500 kr.. Men tusen takk for gode råd, håper jeg en vakker dag kommer meg ut av denne mørja

Lenke til kommentar

Ut på byen har du mao ikke råd til, 500,- er jo mat i 1 uke. Du får heller invitere folk hjem til deg og drikke øl der, også gøy det :).

Vi kan hjelpe deg om du tar tak og lager den oversikten over inntekter og utgifter, samt får kontroll på hva som er inkassogjeld.

http://www.tv3.no/luksusfellen/sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar

Der har du også mange gode tips.

Endret av Alastor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er "ulekt" å være uten penger fordi man vil ha bil også.

Husk at det du sparer på å ha månedskort burde brukes til gjeld, dermed sparer du mer enn bare det beløpet mtp. at du slipper rente på alt du betaler ned.

Og, dropp byen mest mulig, det er penger rett ut vinduet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke vært på byen på to måneder, fordi jeg ikke har hatt råd å kjøpe meg ei flaske vin engang.. Men er jo forferdelig kjipt å se venner gå ut hver helg mens jeg sitter hjemme å spiser grandiosa :-( .. Hvis jeg får feil med bilen er jeg fucked. Har heldigvis gode kompiser som har hjulpet meg mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...