AppelsinJucie Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Heisann! Er 16 år og har fått prøvetid pga jeg kjørte feil i en rundkjøring med moped. Vet, er "helt på trynet". Fikk prøvetid istedenfor bot, som da hadde havnet på rullebladet. Men vil denne tiden påvirke det jeg kan gjøre? Eller er det akkurat som før? Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Hva mener du med at du fikk prøvetid? Man er ihvertfall i prøvetid i 2år når man tar sertifikatet på bil, men aner ikke om dette gjelder på moped. Men om du har fått prøvetid, så bør du nok ta det rolig i trafikken og samtidig overholde regler. Lenke til kommentar
AppelsinJucie Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Hva mener du med at du fikk prøvetid? Man er ihvertfall i prøvetid i 2år når man tar sertifikatet på bil, men aner ikke om dette gjelder på moped. Men om du har fått prøvetid, så bør du nok ta det rolig i trafikken og samtidig overholde regler. Ja, fikk prøvetid 2 år. Mistet serfikat i 3 måender. Men nok om det. Men kan jeg gjøre alt som jeg gjorde før? Alstå hvis jeg søker etter eller annet så står det ikke at jeg har prøvetid? Endret 4. november 2012 av AppelsinJucie Lenke til kommentar
TMB Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Du mener vel utsettelse? Prøvetid er noe man får når man har bestått oppkjøring. Lenke til kommentar
AppelsinJucie Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Du mener vel utsettelse? Prøvetid er noe man får når man har bestått oppkjøring. Har det noe og si hvordan jeg fikk prøvetid da? Mistet lappen på moped og fikk prøvetid i 2 år, alstå hvis jeg kom inn i noe "kirminel handling" ble denne saken dratt fram igjen. Men kan noen svare meg på det jeg spørte om ? takk! Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Du kan fremdeles kjøre moped ja. Men hvis du blir tatt igjen for å gjøre noe "helt på trynet" mister du lappe og kan vente deg mye strengere reprimande. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Det er ikkje så godt å forstå kva som eigentleg er tilfellet her. Her er det fleire alternativ: 1) Prøvedtid er noke du får etter at du har bestått oppkjøyringa. Dette betyr berre at dersom du mister sertifikatet i prøvetida så må du ha ny teori/oppkjøyring. Mister du den etter prøvetida så får du sertifikatet tilbake etter endt tapsperiode. 2) Ei anna muligheit er at du har blitt tatt for noke som du burde ha mista lappen for, men at politimannen var grei og gav deg ein form for betinga dom der du ikkje mister lapper før du gjer noke anna gale i trafikken. 3) Men det som er mest sannsynlig her basert på kva du seier i post #3 er at du har fått ein sperrefrist. Dette betyr at du ikkje får lærekjøyre før fristen har utløpt, sidan du er 16 år og har fått 2 års sperrefrist så betyr dette at du får ta førarkortet på bil tidligast når du er 18 og eit halvt. Om du har lov til å fortsette å kjøyre moped er eg noke usikker på, men det ser ut som at sperrefristen berre gjeld for bilkjøyring. Sidan du her er usikker på kva type reaksjon du har fått så må du ta kontakt med politiet for å få klarheit i dette. Dersom det viser seg at du har fått ein sperrefrist så er det svært viktig at du veit om dette. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Prøvetid vil vel bare si at hvis du gjør noe ulovlig på nytt vil de ta opp igjen denne saken og legge sammen til en felles dom som da naturligvis blir strengere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå