Ragnar115 Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Tenker på samer i Norge, hvordan de lever, hva musikk de hører på osv... Er det noen "fordeler" eller noen negative sider med og være same? Noen som vet noe? Prøver og finne ut slike ting fordi eg har eit prosjekt der eg skal reflektere til hvordan de har, utfordringer, problemer osv. Lenke til kommentar
Thyristor Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Gikk en dokumentar på discovery her for litt siden om dagens samer, var verdt å se for min del ihvertfall og tok for seg hvordan dagliglivet for de fleste samer er i dagens samfunn . Mulig du kan finne den på de norske sidene til discovery. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Hvordan er dagliglivet da, i følge Discovery? Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 5. november 2012 Forfatter Del Skrevet 5. november 2012 Gikk en dokumentar på discovery her for litt siden om dagens samer, var verdt å se for min del ihvertfall og tok for seg hvordan dagliglivet for de fleste samer er i dagens samfunn . Mulig du kan finne den på de norske sidene til discovery. Takk, men husker du selve navnet på programmet? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 En same er Alle som avgir erklæring om at de oppfatter seg selv som same, og som entena) har samisk som hjemmespråk, eller b) har eller har hatt forelder, besteforelder eller oldeforelder med samisk som hjemmespråk, eller c) er barn av person som står eller har stått i manntallet Som vi ser sier det veldig lite man kan si om noen bare på grunnlag av at de er samer. Jeg vil gå så langt som å si at norske samer for det meste er like mye nordmenn som det bergensere er, samme problemer og samme utfordringer. Hvis du snakker om samisk kultur blir det lit annerledes men for samene dem selv lever flesteparten upåvirket. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 (endret) Man kan jo ikke si at alle samer hører på den samme musikken, men artister som The Blacksheeps og Mari Boine er nok generelt populære, og andre lokale artister som joiker. Nå tenker jeg altså på de samene som bor i Finnmark. Er vel en del samer som er veldig religiøse og som går i kirka (læstadianere bl.a.?). Samtidig er det noen av disse som bevarer gamle tradisjoner, som at de "stiller blod" ved å uttale gamle samiske vers. Mikkel Isak Eira vant Farmen i 2007, og det ble lagd en dokumentarserie som heter Reinlykke. Link: http://www.nrk.no/nett-tv/prosjekt/680/ Jeg fikk inntrykk av at familien Eira er en form for flyttsamer, som er mye på vidda sammen med reinflokken. Men i dag er det pålagt å ha barna på skole, så det er nok ikke tillatt for samiske barn i dag å skulke skolen veldig ofte. Ellers finnes det noe som heter sjøsamer, som naturligvis bor langs kysten. En del finnmarkinger er sinte på samene, fordi de mener samene ikke anerkjenner deres eiendommer, grenser osv. Samene ønsker jo å ferdes fritt over veldig store områder. Så her kommer urfolkets behov i konflikt med "siviliserte" nordmenns behov. Det har stått i nyhetene at mange samer i Midt-Norge må legge ned sine virksomheter på grunn av at rovdyra har kommet tilbake. Endret 5. november 2012 av Frankline Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Så her kommer urfolkets behov i konflikt med "siviliserte" nordmenns behov. Greia er at samer ikke er mere UR mennesker her i landet enn nordmenn flest, de kom så og si likt. så når samene krever land på de rettighetene så er det på feil grunnlag. Historisk sett hadde de heller ikke enorme reinflokker på flere hundrevis av dyr (som så og si ødelegger finnmarksvidda med snau beiting), men små flokker. tørr å minne om at ATV og snøscooter IKKe er gamle oppfinnesler, men oppfinnelser som i høyeste grad har modernisert reindrift og tillatt samer å hå ti talls større flokker enn de historisk har vært i stand til å ta vare på. Dessuten så vet jeg, etter å ha hatt min søster boende i både Kautokaino, Karasjokk og Kirkenes i over fjorten år (Hun snakker flytende samisk...) at flokkene som de norske myndighetene vet om ikke tilsvarer de flokkene enkelte samer faktisk har, da de jager halve flokken eller så over til en fetter i Sverige når tiden for telling starter... Og vice verca tenker jeg med... Så her er det mye snusk og fanteri og det er ikke så rart at den vanlige nordmannen der oppe blir litt forbannet når de, samene, blir støttet i hue og ræva økonomisk for å bedrive en virksomhet som aldeles ikke har noe med virkeligheten å gjøre, hverken i dag eller historisk, for de ødelegger ikke bare vidda, men folk eiendommer også med dette sinnsvake reinholdet mange samer i dag bedriver. Sametinget er, i de fleste nord norskes øyne, en vits... Drukkenskap er den største "sporten" de bedriver der og så og si ingenting av noe godt kommer derfra i det hele tatt, hverken for samer eller andre.... Igjen i følge min søster, som har bodd i syv år i Kautokeino, og har en rekke med samiske venner som alle sier det samme, at det tinget er en vits.... Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 6. november 2012 Forfatter Del Skrevet 6. november 2012 Eg snakket med ein som er da same og bor oppe I nord, det viser seg at Samisk musikk er ikke like populært der oppe. Verfall ikke blant unge . Og det er i Oslo de fleste bur har eg høyrt, tror ikke det er muligt og drive med Reinsdyr der Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Ja, men hvordan skal du skrive en oppgave om samer som bor i Oslo? Sikkert mange som ikke vil innrømme at de egentlig er samer. Han som spilte i Veiviseren, bor han i Sør- eller Midt-Norge? Og hva med han som heter Ailo Gaup, jeg antar han må være samisk. Lars Monsen er delvis av samisk opprinnelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå