Buddy Dakota Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Har litt problemer med det trådløse internettet i huset. Vi har en d-link router koblet til modemet (som står i bridge) fra altibox. Tror kanskje det kan være to problemer, men jeg er ikke sikker. 1. Den ene bærbare PC-en jeg har dette stadig ut. Den mister ikke tilkoblingen, og har stort sett full signalstyrke, men jeg får en gul varseltrekant og all trafikk går i stå. Det skjer gjerne når det er mye trafikk, som for eksempel når jeg starter en nedlastning fra steam som når hastigheter på 1-3 mbps. Får dette når jeg kjører windows' eget diagnoseverktøy: The connection between your access point, router, or cable modem and the Internet is broken Detected The network gateway is accessible, but Windows couldn’t receive network traffic from the Internet. The default gateway is not available Fixed The default gateway is a device that connects a local network or computer to the Internet. A broadband modem or router is usually the default gateway. Vi har en D-link router, og når jeg sjekker loggen der er det dette som kommer opp: WLAN:Received disassociate:xx:xx:xx:xx:xx:xx 2. Ellers er det generelt litt problemer med alle maskinene. Skype dette hele tiden ut etter en stund og klager på at tilkoblingen er for treg, trass i at signalstyrken er helt på topp. Opplever også at Xbox og Playstation mister tilkoblingen til Live og PSN. Er det noen tips til hvordan man kan finne ut hvor problemet ligger? Om det er datamaskinen, routeren eller modemet, eller noe annet. Kan også si at kabelen som går fra modemet til routeren går langs loftet, hvor de av en eller annen grunn er lagt på gulvet. Vi hadde noen rotter der for en tid tilbake, og kabelen er blitt gnagd ganske kraftig på, men jeg vet ikke om det egentlig har noe å si for akkurat de problemene jeg har nå. Vi har hatt mye trøbbel med nettet tidligere, og har prøvd andre kabler i perioder uten å merke mye forskjell. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Høres ut som at routeren deres blir overbelastet. Du må huske at en router er en datamaskin og de kan ikke yte over 100%. Du kan alltids sette opp pingplotter og se hvordan nettverket oppfører seg. Jeg tror ikke nettverkskabelen som er gnagd på er problemet. Der ville nok problemet blitt mer permanent. Du kan alltids prøve å laste inn nyeste firmware til routeren, men ikke sikkert det er noen hjelp. Anbefaler å kjøpe en stabil god router som f.eks Asus RT-N66U (Har den selv). De beste moderne routerene tåler fint 20 hyperaktive brukere på en gang og har QoS (en viss prioritering av trafikk). Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Routeren vi har er en D-link dir-645, jeg hadde egentlig inntrykk av at den skulle holde til stort sett vanlig bruk. Hva er det som får deg til å tro at det er routeren som overbelastes? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Det er at du har litt trøbbel med nettforbindelsen til alle maskinene. Et modem har normalt ingen problemer med å takle nettrafikk, mens routere derimot gjør grovjobbingen og ofte får problemer. Leser du rundt på forumet her, så er det masse tråder med D-link som "dør langsomt ut". Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 5. november 2012 Forfatter Del Skrevet 5. november 2012 Den er egentlig ganske ny, et halvt år eller noe. Jeg vet ikke om det er absolutt alle maskinene som har problemer, men min laptop, Xbox-en og Playstationen, trådløse printeren har litt problemer. Så det kan jo være routeren. Signalstyrken er maks på datamaskinen og minimum rundt 50% på konsollene. Det skulle ikke være noe problem det? En annen ting jeg har lurt på er om nettverkskortet kan være ødelagt i laptopen. Det er egentlig bare den jeg konsekvent har opplevd at kutter ut under nedlastning og slik, selv om brodern har rapportert om like problemer. Det har i alle fall aldri skjedd med en annen laptop jeg har. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Skal du sjekke om det er router, så bør du teste en maskin direkte mot modemet. Hvis problemet med laptopen viser seg rimelig kjapt, så kan du raskt finne ut om det er routeren som skaper det. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 5. november 2012 Forfatter Del Skrevet 5. november 2012 Ja, jeg får gjøre det. Evt. sjekke i et annet hus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå