Gå til innhold

Movember og 19. November

Anbefalte innlegg

Hva skal DU bidra med i November? Og skal du være med på markeringen av 19. November?

Hvor mye kommer movember auksjonen til å samle inn. Hvor mange sponsorer kommer til å melde seg? Det ser veldig dårlig ut så langt.

Hvordan kommer media til å dekke Movember og 19. November? Hvis i det hele tatt? Kommer det til å selges blå sløyfer i butikkene? Kommer det til å bli movember-tog i gatene?

Bakgrunn:

- Movember:

Gjennom november hvert år oppfordrer Movember menn over hele verden til å anlegge bart. Målet er å samle inn penger og skape oppmerksomhet rundt menns helse, med fokus på prostatakreft.

http://no.movember.com/?home

I fjord samlet de inn bare 467 246 Kr i Norge. Og på tross av det så var faktisk Norge en av de bedre landene. Sverige f.eks fikk bare inn 75 040 Kr.

Til sammenlikning så får Rosa sløyfe aksjonen hvert år inn flere titalls millioner kroner i Norge og har masser av sponsorer og de rosa sløyfene selges i alle butikker.

- 19. November: Den internasjonale mannedagen:

Den internasjonale mannsdagen har følgende fokus:

- Å fremme positive mannlige rollemodeller

- Feire menns positive bidrag til samfunnet, fellesskapet, familien, ekteskapet og åndelig

- Sette fokus på menns psykiske og fysiske helse.

- Synliggjøre diskriminering mot menn i offentlig sektor.

- Fokus på likestilling og likeverd mellom kjønnene.

- Bidra til å skape en tryggere verden med gode oppvekstvilkår for alle.

http://blogg.mannsdagen.no/?page_id=5

De har foreløpig ingen sponsorer og bare et lite arrangement på Litteraturhuset. Og media pleier ikke å dekke det i det hele tatt. I skarp motsetning til kvinnedagen 8 mars...

Endret av flesvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Så er den internasjonale mannsdagen slutt og det er vel på tide å oppsummere litt:

- Dagbladet: ingen ting

- VG: Ingen ting

- Aftenposten: Ingen ting

- Dagsrevyen: Ingen ting

- Demonstrasjoner og kampanjer: Ingen ting

- Støttepartnere for den internasjonale mannedagen: Ingen andre enn reform.

- Likestillingsombudet Sunniva Ørstavik: i Stavanger på møte med NHO og ikke på mannsdagen arrangementet.

- Likestillingsministeren Anniken Huitfeldt: Ingen ting hverken artikkler eller arrangementer.

- Feministiske organisasjoner (som påstår å jobbe for likestilling): Ingen ting.

- Tråder på dette forumet: Ingen (bortsett fra denne)

Konklusjon: Menn og deres helse og rettigheter betyr ikke noe i dagens sammfund i Norge!

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Var lite oppmerksomhet rundt denne dagen ja. For ordens skyld hadde dagsavisen en kort artikkel der dette ble nevnt, vinklet rundt en kar som var eneste sosionom på sitt studie, men ellers var det lite annet.

Åpenbart at en mannedag ikke er like interessant, men her må kanskje vi menn ta ansvaret selv og? Det er kanskje ikke like innøvd i ryggmargen for oss å klage og kreve mer rettigheter som det er hos kvinner?

Som en liten funfact fant jeg ikke noe om mannedagen i aftenposten da jeg skummet gjennom denne, men de hadde tatt seg tid(og plass) til å nevne at det var den internasjonale toalettdagen 19. November. Vet ikke helt hva det sier :p

• Liker 2
Lenke til kommentar

Åpenbart at en mannedag ikke er like interessant, men her må kanskje vi menn ta ansvaret selv og? Det er kanskje ikke like innøvd i ryggmargen for oss å klage og kreve mer rettigheter som det er hos kvinner?

Jeg tror kanskje at menn flest (som meg) ikke har oppfattet at de har så mye å klage over som har noe med kjønn å gjøre. Jeg støtter gjerne kreftaksjoner, men noen "mannedag" trenger jeg ikke. Og det vi ikke interesserer oss for gidder vi ikke å lese om, og dermed gidder ikke media å skrive om det. Man får skylde på menn som meg for at mannedagen ikke er noen festdag, ikke på en feministisk sammensvergelse.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...