Meier Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Tenker å kjøpe en blits for D7000. Tenker da på en Nikon blits. Men hvilken passer/egner seg best? . Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 SB-700. Har den selv til D7000. Super kombo. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Ok, fungerer den bra til vidvinkel og tele objektiver? Tenker da på hvor mye den dekker. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Den funker minst like bra som alle andre, sammenlignbare blitser fra Nikon. Bare å kjøpe. Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Bruker selv en SB-900, som jeg synes er en god kombo sammen med D7000. Fordelen med den kontra SB-700, er at den er kraftigere og kan zoome inn til 200mm (i stedet for 120mm med SB-700). Nå er det forøvrig SB-910 som gjelder, med noen forbedringer fra 900. For en enkel men god sammenligning mellom SB-700 og SB-900, ta en titt på denne linken; http://photo-tips-online.com/review/nikon-speedlight-sb-700-vs-sb-900/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Eller kjøpt en brukt SB-600 til rundt 1000,- Lenke til kommentar
picatta Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Kjører SB-600 på min D7000, billig og knallgod blits! Leverer hver gang, men sluker batterier da Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Sluker batterier? Har både en SB-600 og en 700, kan ikke si jeg merker noen særlig forskjell, om noen, på batterilevetid. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Jeg hadde også SB-600 tidligere, fungerer helt fint og har heller ikke merket noe forskjell på batterikonsumet. Bruker nå SB-910, SB-900 og SB-800 (av og til). Liker egentlig best SB-900, men den kan være litt småkjip om den blir varm (skjedd 2 ganger på siste året, så ingen grunn å overdrive dette problemet). Det er et par mindre justeringer på SB-910 vs 900 som jeg ikke liker, men muligens kun personige preferanser. Kommer nok til å bruke SB-900 mest til den dør (den har fått hard medfart og ser ikke lengre veldig pen ut....). Tåler mye! også regn. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Jeg bruker også SB-600 (+ et par uoriginale blitser). Syns den er helt genial. Den har et veldig bra pris/ytelse/byggekvalitet/størrelse-forhold. Endret 4. november 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 For den normale brukeren er SB-700 perfekt, liten i størrelse og leverer varene. SB-600 brukt er også en god kandidat; Lenke til kommentar
Meier Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Mange gode tips her. Jeg var inne på Fotovideo sine sider. Der fant jeg kun SB-700 og SB-910. 910 var litt drøy i pris. Ellers var det noen Sigma bltser der. Men det er kansje ikke noe å satse på? SB-700 var det en grei pris på. den kommuniserer vel også greit opp mot kameraet. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 SB-700 funker helt kurrant. Du kan fjernutløse den via husets innebygde blits med full automatikk, eller med eksp. kompensering eller på helmanuell. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 SB-700 funker helt kurrant. Du kan fjernutløse den via husets innebygde blits med full automatikk, eller med eksp. kompensering eller på helmanuell. Det høres bra ut. Da kan jeg plassere den der det passer best. Har ellers brukt den innebygde bltsen. Men den rekker ikke til over allt. Jeg tror jeg går for SB-700. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Anbefaler på det sterkeste å gå for Nikon blits til Nikon kamera; IR trigging fungerer greit innendørs. Radio-trigging er veien å gå om man skal bruke uten fri sikt eller utendørs i sol (eventuelt kabel). PocketWizard har mye bra her som også gir støtte for all automatikk knyttet til blits. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Eneste du må huske på der, at det må være fri sikt mellom sensoren på blitsen og husets innebygde blits. Forøvrig, gå inn i kameramenyen og sett "pop up flash" til å være C for commander, og sett styrke til -- og mode til TTL. Da skal lyset fra popup'en unngås i størst mulig grad på bildet, men litt blir det uansett. Skal du unngå det problemet totalt er en radio \ IR trigger nødvendig. Men det er dyrt, og pop up løsninga funker ganske bra. Brukte SB-700'en og D700en i direkte sollys flere ganger, og fikk trigga blitsen selv på avstander opp imot 20 meter. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Anbefaler på det sterkeste å gå for Nikon blits til Nikon kamera; IR trigging fungerer greit innendørs. Radio-trigging er veien å gå om man skal bruke uten fri sikt eller utendørs i sol (eventuelt kabel). PocketWizard har mye bra her som også gir støtte for all automatikk knyttet til blits. Ok, PocketWizard hadde litt av hvert. Litt sånn ukjent for meg. Jeg får se hva jeg trenger etter hvert. Har prøvd litt før med flere blitser. Men det var med film kameraer, om natta for 100 år siden Lenke til kommentar
Meier Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Det ser artig ut det der. http://www.youtube.com/watch?v=J1oySMI7AmI Kan dette brukes på eldre blitser? Eller er det bare for nyere Nikon bltser? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Det fungerer på alle Nikon blitser (så langt jeg vet), men man får selvsagt ikke mer automatikk enn blitsen støtter. Fungerer fint med SB-600, SB-800, SB-900 og SB-910 i det minste. Edit: Men må si at jeg bruker PocketWizard mest til å trigge studioblitser uten noen form for automatikk. Pleier slepe med meg Profoto studioblitser med Air-støtte (Profoto sitt eget radiotrigger system som også åpner opp for å gjøre alle justeringer på hver individuelle studio-lampe inkludert slå av/på hver enkelt rett fra kamera). Så Nikon-blitsene brukes mest rett på kamera om dagen. Har forøvrig en MiniTT1 og 3 FlexTT5 (samt en AC3 kontroller). Endret 4. november 2012 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå