Tyfonknut Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Heioghå! Nå jeg har da hoppet på linux toget med å slenge inn Ubuntu på stasjonær pcen etter å ha brukt det på en bærbar pc i en to måneders periode. Når jeg installerte ubuntu, konfigurerte jeg opp med å sette /var, /home og swap på den tradisjonelle HDDen mens resten havnet på SSD. Men jeg greide å klure det til med å sette på for eksempel... 175GB istedenfor 17,5 med swap og overvurderte /var stasjonen med 323 GB. Er det mulig å redusere volumet på var og swap uten å ha behov for å reinstallere ubuntu for femte gang? Og er det noe mer innformasjon jeg må legge til? Hilsner fra en eksperimentell pcforbruker Knut Olav Endret 4. november 2012 av Tyfonknut Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Såklart det er :-D Siden du allerede kjører Ubuntu (med Unity, antar jeg), så finnes det det som heter Disk utility (eller noe sånt) - der er det bare å velge partisjonen og resize. Lenke til kommentar
Tyfonknut Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Vil det ikke være problemer å foreta de endringene mens systemet er i gang? Eller skal jeg prøve å kjøre live cd for så å foreta endringene der istedet? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Det lønner seg nok å unmounte /var og swap, ja, eventuelt fra livecd. Det er nok det greieste. Endret 4. november 2012 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Tyfonknut Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Siden jeg ikke får unmountet dem fra ubuntu så må jeg nok kjøre livecd ja. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Du får remountet de ved å lage en ny, midlertidig partisjon (i tmpfs, for eksempel) og mounte de der, men det blir litt mye jobb og slikt. Greieste er bare å boote opp livecd. Lenke til kommentar
Tyfonknut Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Ser ut til at diskbehandlingsverktøyet ikke er godt nok i dette tilfellet. Så jeg må nok ty til en annen programvare. Har da prøvd å bruke gParted og fikk redusert swapområdet til 18GB, men nå må jeg få forflyttet /var partisjonen slik at jeg kan få utvidet /home partisjonen. Har du noen instruksjonsmanualer for det du benevner om remounting av stasjonen slik at jeg kan fritt endre det som jeg vil ha det? Her har du en skjermdump fra diskutility: Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Du kan jo legge /var på /, altså ikke ha det som en egen partisjon. Da vil du kunne slette den du har nå (ingen veldig grunn til å ha /var for seg selv på desktopsystemer uansett). Hva synes du om det? Lenke til kommentar
Tyfonknut Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Det er mulig det, men er det ikke slikt at /var bruker å skrive mye til harddisk? Jeg kjører SSD og grunnlaget var da att enkelte instruksjoner og personer nevnte at det ville forlenge levetiden for SSD. Endret 4. november 2012 av Tyfonknut Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Mja, litt, men dagens SSDer er ganske utholdene, så jeg ville ikke bekymret meg for det. /run og /tmp er allerede tmpfs, det er en del mer som skjer dit. Om du vil gjøre noe som virkelig nytter setter du firefox cache til ramdisk. /var betyr at de forandrer seg, ikke at det skrives -mye- til de. Lenke til kommentar
Tyfonknut Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Ah, ok. Så for å få lagt /var inn i /, hva er det jeg må gjøre da? Er ikke så kyndig med Linux/Ubuntu og jeg finner ikke instruksjoner som er rettet mot problemstillingen jeg har. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Sprett opp en terminal og skriv: sudo nano /etc/fstab Der vil du se linjen som inneholder /var. Slett den. Skriv (med control x) og logg ut. Restart - voilá. Du trenger strengt tatt ikke restarte heller, men det er lettvint. Lenke til kommentar
Tyfonknut Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Jaja, der ser det ut til at den ikke vil starte opp lenger. Får se å re-installere den igjen, men takk for hjelpen. Vil nok gjøre installasjonen annerledes denne gangen. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Får du noen feilmelding? Jeg kom på en ting til, du bør kanskje flytte filene dine før du restarter. Hihi. Boot opp liveCD, lag et directory /var i / og flytt alle filene. Sånn går det når man ikke tenker, herregud. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Kan jeg anbefale å bare reinstallere med bare SSD tilkoblet og velge defaults? Levetid på SSD trenger du ikke bry deg om, / kan normalt brukes til alt uansett hvor stor disk du har. Diskpartisjonering er noe som i 2012 går fint automatisk og ikke hva du bør bruke tiden på i testperioden. Test heller at alt bare fungerer med defaults uten at du må knote og konfigurere og hacke og annet i stedet for å bare være produktiv med det du virkelig bruker datamaskinen til. Lenke til kommentar
Tyfonknut Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 @Lycanthrope: FUUUUU!!! Litt for sent du. Allerede begynt med reinstallasjon. @JohndoeMAKT: Vel, jeg har nesten alt med default nå, det eneste forskjellen er at jeg har home partisjonen på min tradisjonelle 1TB hdd og swap fil. Swap kommer antagelig ikke til å bli brukt så mye siden jeg har 16 gb med ram tilgjengelig, og det er nok forventet at jeg kommer til å kjøre en del virtuelle maskiner for sammenheng med lærling tiden min som jeg er i nå og ha en del innhold der. Men takk for tipset. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Faktisk bør du ha /home på SSD. Er en betydelig mengde lesing/skriving derfra, så for ytelsens skyld er det lurt. 1TB-disken kan du bruke til lagring av store filer (film, musikk) som ikke er avhengig av ytelse + backup. Lenke til kommentar
Tyfonknut Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Joah... men er det mye vits å ha backup på en 1TB HDD når du har to? De hddene er god ytelse på og ytelsesvinningene er ganske marginale på den fronten vil jeg tro egentlig. Her har du min ssd: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639424 Og mine to tradisjonelle 1TB HDDer: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=653050 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Men snurredisker har søketid. Det er en performance killer. Det er lite sekvensiell skriving til /home (vel, de delene jeg snakker om, hvertfall). Du må ikke bruke hele disken til backup, vet du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå