Gå til innhold

[Løst] Ønsker å redusere volum for /var og swap

Anbefalte innlegg

Heioghå!

Nå jeg har da hoppet på linux toget med å slenge inn Ubuntu på stasjonær pcen etter å ha brukt det på en bærbar pc i en to måneders periode.

Når jeg installerte ubuntu, konfigurerte jeg opp med å sette /var, /home og swap på den tradisjonelle HDDen mens resten havnet på SSD. Men jeg greide å klure det til med å sette på for eksempel... 175GB istedenfor 17,5 med swap og overvurderte /var stasjonen med 323 GB.

Er det mulig å redusere volumet på var og swap uten å ha behov for å reinstallere ubuntu for femte gang?

Og er det noe mer innformasjon jeg må legge til?

Hilsner fra en eksperimentell pcforbruker

Knut Olav

Endret av Tyfonknut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til at diskbehandlingsverktøyet ikke er godt nok i dette tilfellet. Så jeg må nok ty til en annen programvare. Har da prøvd å bruke gParted og fikk redusert swapområdet til 18GB, men nå må jeg få forflyttet /var partisjonen slik at jeg kan få utvidet /home partisjonen.

Har du noen instruksjonsmanualer for det du benevner om remounting av stasjonen slik at jeg kan fritt endre det som jeg vil ha det?

Her har du en skjermdump fra diskutility:

1309026.jpeg

Lenke til kommentar

Kan jeg anbefale å bare reinstallere med bare SSD tilkoblet og velge defaults? Levetid på SSD trenger du ikke bry deg om, / kan normalt brukes til alt uansett hvor stor disk du har. Diskpartisjonering er noe som i 2012 går fint automatisk og ikke hva du bør bruke tiden på i testperioden. Test heller at alt bare fungerer med defaults uten at du må knote og konfigurere og hacke og annet i stedet for å bare være produktiv med det du virkelig bruker datamaskinen til.

Lenke til kommentar

@Lycanthrope: FUUUUU!!! Litt for sent du.

Allerede begynt med reinstallasjon.

@JohndoeMAKT:

Vel, jeg har nesten alt med default nå, det eneste forskjellen er at jeg har home partisjonen på min tradisjonelle 1TB hdd og swap fil.

Swap kommer antagelig ikke til å bli brukt så mye siden jeg har 16 gb med ram tilgjengelig, og det er nok forventet at jeg kommer til å kjøre en del virtuelle maskiner for sammenheng med lærling tiden min som jeg er i nå og ha en del innhold der.

Men takk for tipset. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...