Ayabara Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Er veldig glad i min 7D, men i det siste har det for ofte blitt liggende hjemme pga. størrelsen. Jeg tar mye bilder, men er sjelden ute på rene "fotosafarier". Bildene blir for tiden stort sett tatt når jeg er i felten med de to smårollingene mine. Etter å ha lagt inn bilder for et par år fra mobilen merket jeg meg at det var flere bilder der med historie og minner bak, enn det var fra 7D'en, selvsagt fordi det bare var mobilen som var med da. Det var den lange, og for mange uinteressante innledningen. Nå over til det jeg egentlig lurer på Jeg var på fotovideo i går og kikket meg rundt, og kom hjem med 2 mulige strategier i bakhodet. 1. Beholde 7D og kjøpe et bra, men ikke altfor dyrt systemkamera som supplement. Så litt på Sony NEX-5N, men det er sikkert andre (og kanskje bedre alternativer). EOS-M var også kommet, men er kanskje i dyreste laget for noe som bare skal supplere 7D 2. Kvitte meg med 7D og kjøpe et *bra* speilløst i stedet. Her var det vel EOS-M, NEX-6/7, Olympus OM-D-M5 og en modell fra Samsung som virket mest aktuelle. Hva tror dere? Jeg er forberedt på at bildekvaliteten ikke vli bli fullt så bra som med 7D, men er det mulig å komme ganske nær hvis jeg kjøper et av de beste speilløse (og bli flink til å bruke det)? Eller er det like greit å gå for et til 3-4000 og bruke det som out-and-about-kamera? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Jeg hadde samme ideer som din første teori men jeg kom fram til at jeg trengte et kamera som går rett i lomma. Det er derfor du får andre bilder med mobilen, det er fordi den ligger i lomma når du trenger den. Så jeg valgte å beholde speilrefleksen og kjøpe et meget bra lommekamera. Mitt råd er å finne ut hvilken størrelse som vil være bra også kjøpe kameraet etter det og tenke mindre på teknisk kvalitet, kjøper du enda et kamera som blir liggende hjemme så mister du mange bilder og kaster bort penger. Bildekvaliteten trenger ikke bli betydelig dårligere. Jeg legger ved et knipsebilde tatt på ISO1600 med et Sony RX-100. Side ved side på en monitor vil det ofte ikke være mulig å bestemme hvilket kamera som har tatt hvilket bilde selv i relativt dårlig lys. Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Er veldig glad i min 7D, men i det siste har det for ofte blitt liggende hjemme pga. størrelsen. Det ingen av de speilløse kan ennå er å erstatte autofokusen til 7D. Nærmere bestemt følgefokusen, på ting som står stille er de speilløse veldig bra etter hvert. Selge eller kjøpe noe i tillegg er det vanskelig for andre enn deg selv å svare på, men kjøper du noe i tillegg er det IMO viktig at størrelsesforskjellen blir stor nok for at det skal være noen vits. Noen alternativer jeg ville sett på som tilleggskamera: Panasonic GF5 med 14-42X, Olympus E-PM2, NEX-6 med 16-50mm. Jeg har ikke brukt noen av dem, men alle ser ut til å gi veldig mye bildekvaltiet i forhold til størrelse, men muligens noe for dyrt. NEX-5N som du nevner er også bra, men Sonys 18-55 standardzoom er ikke så liten så du får en litt større enhet. Ellers er det stadig tilbud på diverse utgående modeller. Selger du 7D ville jeg kun sett på modeller med innebygde søkere (men det er en smakssak) og da blir de viktigste alternativene Panasonic G5, GH2 (på vei ut og muligens på salg), Olympus E-M5 og Sony NEX-6. Sony NEX-7 og Samsung NEX-20 er også mulige, men ville havnet litt lenger ned på min ønskeliste. Samme gjelder Panasonic GH3 som sikkert er veldig bra, men er litt større. Eos M blir kanskje bra etter hvert, men synes det er mange bedre modeller i øyeblikket. Endret 4. november 2012 av se# Lenke til kommentar
Ayabara Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Jeg hadde samme ideer som din første teori men jeg kom fram til at jeg trengte et kamera som går rett i lomma. Det er derfor du får andre bilder med mobilen, det er fordi den ligger i lomma når du trenger den. Så jeg valgte å beholde speilrefleksen og kjøpe et meget bra lommekamera. Mitt råd er å finne ut hvilken størrelse som vil være bra også kjøpe kameraet etter det og tenke mindre på teknisk kvalitet, kjøper du enda et kamera som blir liggende hjemme så mister du mange bilder og kaster bort penger. Bildekvaliteten trenger ikke bli betydelig dårligere. Jeg legger ved et knipsebilde tatt på ISO1600 med et Sony RX-100. Side ved side på en monitor vil det ofte ikke være mulig å bestemme hvilket kamera som har tatt hvilket bilde selv i relativt dårlig lys. Fornuftig råd, og det bildet så absolutt bra ut. Jeg er såpass duppeditt-interessert at det er umulig å ikke fokusere på teknisk kvalitet i det hele tatt, men jeg skal forsøke å ikke se meg blind på det. Jeg har et Ixus-980 liggende, og det blir jeg skuffet over kvaliteten fra hver gang, så det må være en del bedre enn det. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Denne problemstillingen kommer opp oftere og oftere her på forumet i det siste. Jeg kan ikke helt se at et "pocket camera" system er den smarteste løsningen/alternativet til en DSLR. De blir fremdeles for store og har for mange deler/valg som f.eks. utskiftbar optikk til å erstatte den enkle funksjonaliteten som f.eks. en kamera mobil gir. Og det er jo nettopp enkeltheten og tilgjengeligheten som kamera mobilen folk bruker som eksempel og grunn til at de vil ha et mindre og letter alternativ til DSLR. Og tilgjengeligheten er kanskje det viktigste stikkordet her, det at du alltid har kamera med deg når plutselige og uventede situasjoner og motiv oppstår. Så løsningen er vel egentlig en kamera mobil som tar tilnærmelsesvis like gode bilder og 1080p video som et "pocket camera". Her er noen alternativer som er tilgjengelig nå. Men først vil jeg foreslå til dere som f.eks. synes en DSLR er for brysom å ta med seg når dere er ute på tur med unger eller bikkja og trenger begge hendene fri. Kjøp en Black Rapid kamera stropp, da er dere mye mer mobile. Vanlige kamera stropper som henger på en skulder er ubrukelige. Her er forslagene. Android basert "pocket camera" Samsung Galaxy Camera. Nokia Pureview 808 41 megapixel Phone. Nokia Lumia 920 Win8 Phone. Hvis man er typen som skifter telefon ganske ofte allikevel, så man kan kjøpe den modellen som til stadighet har best kamera, og/eller ikke er sp opphengt i brukersystem som iPhon/Android så er Camera Phones den beste løsningen fra nå og inn i fremtiden for lett tilgjengelig Snapshot kamera. http://www.youtube.com/watch?v=Jij7lnxjOiM&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=WMASmbzvb78 http://www.youtube.com/watch?v=RYpX8uAxQMA&feature=related Endret 4. november 2012 av arthon Lenke til kommentar
Ayabara Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Er veldig glad i min 7D, men i det siste har det for ofte blitt liggende hjemme pga. størrelsen. Det ingen av de speilløse kan ennå er å erstatte autofokusen til 7D. Nærmere bestemt følgefokusen, på ting som står stille er de speilløse veldig bra etter hvert. Selge eller kjøpe noe i tillegg er det vanskelig for andre enn deg selv å svare på, men kjøper du noe i tillegg er det IMO viktig at størrelsesforskjellen blir stor nok for at det skal være noen vits. Noen alternativer jeg ville sett på som tilleggskamera: Panasonic GF5 med 14-42X, Olympus E-PM2, NEX-6 med 16-50mm. Jeg har ikke brukt noen av dem, men alle ser ut til å gi veldig mye bildekvaltiet i forhold til størrelse, men muligens noe for dyrt. NEX-5N som du nevner er også bra, men Sonys 18-55 standardzoom er ikke så liten så du får en litt større enhet. Ellers er det stadig tilbud på diverse utgående modeller. Selger du 7D ville jeg kun sett på modeller med innebygde søkere (men det er en smakssak) og da blir de viktigste alternativene Panasonic G5, GH2 (på vei ut og muligens på salg), Olympus E-M5 og Sony NEX-6. Sony NEX-7 og Samsung NEX-20 er også mulige, men ville havnet litt lenger ned på min ønskeliste. Samme gjelder Panasonic GH3 som sikkert er veldig bra, men er litt større. Eos M blir kanskje bra etter hvert, men synes det er mange bedre modeller i øyeblikket. Godt poeng. Mange av de beste bildene mine av barn-i-fart er nok såpass bra pga. at fokusen er god. Alle modellene du nevner ser bra ut, men jeg har en følelse av at det er NEX (og da trolig NEX-6) som føles mest aktuell akkurat nå. Tror jeg kunne vent meg til et liv uten viewfinder, men har ikke lyst til å prøve. Lenke til kommentar
Ayabara Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Denne problemstillingen kommer opp oftere og oftere her på forumet i det siste. Jeg kan ikke helt se at et "pocket camera" system er den smarteste løsningen/alternativet til en DSLR. De blir fremdeles for store og har for mange deler/valg som f.eks. utskiftbar optikk til å erstatte den enkle funksjonaliteten som f.eks. en kamera mobil gir. Og det er jo nettopp enkeltheten og tilgjengeligheten som kamera mobilen folk bruker som eksempel og grunn til at de vil ha et mindre og letter alternativ til DSLR. Og tilgjengeligheten er kanskje det viktigste stikkordet her, det at du alltid har kamera med deg når plutselige og uventede situasjoner og motiv oppstår. Så løsningen er vel egentlig en kamera mobil som tar tilnærmelsesvis like gode bilder og 1080p video som et "pocket camera". Her er noen alternativer som er tilgjengelig nå. Men først vil jeg foreslå til dere som f.eks. synes en DSLR er for brysom å ta med seg når dere er ute på tur med unger eller bikkja og trenger begge hendene fri. Kjøp en Black Rapid kamera stropp, da er dere mye mer mobile. Vanlige kamera stropper som henger på en skulder er ubrukelige. Her er forslagene. Android basert "pocket camera" Samsung Galaxy Camera. Nokia Pureview 880 41 megapixel Phone. Nokia Lumia 920 Win8 Phone. Hvis man er typen som skifter telefon ganske ofte allikevel, så man kan kjøpe den modellen som til stadighet har best kamera, og/eller ikke er sp opphengt i brukersystem som iPhon/Android så er Camera Phones den beste løsningen fra nå og inn i fremtiden for lett tilgjengelig Snapshot kamera. Jeg er delvis enig med deg. Mobilkamera vil fortsatt være i bruk for min del, så jeg er også på utkikk etter erstatteren til min Galaxy SII. Jeg er opphengt i brukersystem (Android), men var jeg ikke det hadde Lumia vært interessant. Nå blir det vel S3, Nexus 4, eller S4 en gang på nyåret. Det er likevel sånn noen ganger når jeg skal på tur så vet jeg det kommer til å bli anledning til å ta bilder, men jeg vil ha noe som glir ned i lomma og tar bedre bilder enn en mobil. Så, ja takk, begge deler. Black Rapid ser utrolig mye bedre ut enn en vanlig skulderstropp (og blir kanskje kjøpt av meg), men kameraet er jo fortsatt i veien, og er det utrygt vær så må man vel ha med en veske/bag i tillegg. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Jeg er delvis enig med deg. Mobilkamera vil fortsatt være i bruk for min del, så jeg er også på utkikk etter erstatteren til min Galaxy SII. Jeg er opphengt i brukersystem (Android), men var jeg ikke det hadde Lumia vært interessant. Nå blir det vel S3, Nexus 4, eller S4 en gang på nyåret. Det er likevel sånn noen ganger når jeg skal på tur så vet jeg det kommer til å bli anledning til å ta bilder, men jeg vil ha noe som glir ned i lomma og tar bedre bilder enn en mobil. Så, ja takk, begge deler. Skaff deg et Twin SIM kort så velger du telefon ettersom om du forventer mulige foto motiver, mens du bruker den mindre letter telefonen "til hverdags". Inntil du blir like opphengt i Win8 Phone som du er i Android. Black Rapid ser utrolig mye bedre ut enn en vanlig skulderstropp (og blir kanskje kjøpt av meg), men kameraet er jo fortsatt i veien, og er det utrygt vær så må man vel ha med en veske/bag i tillegg. Jeg tar alltid på meg Black Rapid stroppen før jeg tar på meg jakken hvis været er dårlig. Da kan kamera henge beskyttet under jakken, hvis jakken din er lang nok og romslig nok. Kamera Jakken. Dra ned glidelåsen på jakken og kamera umiddelbart tilgjengelig. Endret 4. november 2012 av arthon Lenke til kommentar
polljen Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 1. Beholde 7D og kjøpe et bra, men ikke altfor dyrt systemkamera som supplement. Så litt på Sony NEX-5N, men det er sikkert andre (og kanskje bedre alternativer). EOS-M var også kommet, men er kanskje i dyreste laget for noe som bare skal supplere 7D 2. Kvitte meg med 7D og kjøpe et *bra* speilløst i stedet. Her var det vel EOS-M, NEX-6/7, Olympus OM-D-M5 og en modell fra Samsung som virket mest aktuelle. Hva tror dere? Jeg vil starte med det "arrogante" svaret: Det kun du som har løsningen! Så til de tanker jeg selv har gjort meg gjennom flere år med DSLR. Jeg har flere ganger vurdert det samme dilemmaet, DSLR, gjerne med flere objektiver, blir ofte for tungt å klumpete å dra med seg når det ikke er planlagt fotografering. Jeg har prøvd flere alternativer. Først for en del år tilbake en Ixus for å ha i jakkelomma, den var lite vellykket for meg men har gledet min mor i flere år. Så tenkte jeg speilløst, Nex5-n, fungerte overhodet ikke for meg. Solgt videre etter to uker. Nå har jeg en Fuji X10, den vil ikke kunne erstatte DSLR men den fungerer noenlunde som et supplement. Den endelig dommen over X10 har jeg ennå ikke kommet til, men jeg kan leve med den. Jeg forstår alle de som trenger et mindre kamera i tillegg til sin DSLR, jeg forstår forsåvidt også at noen finner en god grunn til å forlate DSLR for noe som er mindre fysisk. Men gjennom denne utprøvingen så har jeg blitt overbevist om at jeg ved "seriøs" fotografering kun klarer å fungeren med en DSLR. Men jeg er like overbevist om at jeg må ha mindre alternativer til visse anledninger, og siden jeg ikke er så begeistret for mobilfoto så vurderer jeg seriøst noe brukbart i Canon S95/100/110 størrelsen. Så det eneste rådet fra meg når det gjelder dilemmaet om du skal nedgradere eller bare supplere er at du bør vurdere om du helt og holdent klarer deg uten et speilrefleks. Er svaret et overbevisende ja, ser jeg ingen grunn til fraråde en nedgradering. Er du litt mer usikker, bør du etter min mening gå for ett mindre kamera i tillegg til din 7D. Hvilket merke/system du skal velge ved en eventuell nedgradering/supplering skal jeg ikke si noe om, det blir subjektivt synsing uten kjennskap til dine behov. Lenke til kommentar
Ayabara Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 1. Beholde 7D og kjøpe et bra, men ikke altfor dyrt systemkamera som supplement. Så litt på Sony NEX-5N, men det er sikkert andre (og kanskje bedre alternativer). EOS-M var også kommet, men er kanskje i dyreste laget for noe som bare skal supplere 7D 2. Kvitte meg med 7D og kjøpe et *bra* speilløst i stedet. Her var det vel EOS-M, NEX-6/7, Olympus OM-D-M5 og en modell fra Samsung som virket mest aktuelle. Hva tror dere? Jeg vil starte med det "arrogante" svaret: Det kun du som har løsningen! Så til de tanker jeg selv har gjort meg gjennom flere år med DSLR. Jeg har flere ganger vurdert det samme dilemmaet, DSLR, gjerne med flere objektiver, blir ofte for tungt å klumpete å dra med seg når det ikke er planlagt fotografering. Jeg har prøvd flere alternativer. Først for en del år tilbake en Ixus for å ha i jakkelomma, den var lite vellykket for meg men har gledet min mor i flere år. Så tenkte jeg speilløst, Nex5-n, fungerte overhodet ikke for meg. Solgt videre etter to uker. Nå har jeg en Fuji X10, den vil ikke kunne erstatte DSLR men den fungerer noenlunde som et supplement. Den endelig dommen over X10 har jeg ennå ikke kommet til, men jeg kan leve med den. Jeg forstår alle de som trenger et mindre kamera i tillegg til sin DSLR, jeg forstår forsåvidt også at noen finner en god grunn til å forlate DSLR for noe som er mindre fysisk. Men gjennom denne utprøvingen så har jeg blitt overbevist om at jeg ved "seriøs" fotografering kun klarer å fungeren med en DSLR. Men jeg er like overbevist om at jeg må ha mindre alternativer til visse anledninger, og siden jeg ikke er så begeistret for mobilfoto så vurderer jeg seriøst noe brukbart i Canon S95/100/110 størrelsen. Så det eneste rådet fra meg når det gjelder dilemmaet om du skal nedgradere eller bare supplere er at du bør vurdere om du helt og holdent klarer deg uten et speilrefleks. Er svaret et overbevisende ja, ser jeg ingen grunn til fraråde en nedgradering. Er du litt mer usikker, bør du etter min mening gå for ett mindre kamera i tillegg til din 7D. Hvilket merke/system du skal velge ved en eventuell nedgradering/supplering skal jeg ikke si noe om, det blir subjektivt synsing uten kjennskap til dine behov. Takk for innspill. Det "arrogante" svaret er ikke arrogant, men helt riktig. Jeg synes bare det er greit å få en del innspill på hva andre tenker, og har fått glimrende svar i denne tråden. Mange tanker jeg ikke hadde kommet til å gjort på egenhånd. Jeg er så godt som sikker på at jeg kommer til å beholde 7D, men må tenke litt til på hva jeg evt. gjør i tillegg. Kanskje Lumia blir min tilbakevending til Windows etter 5+ år. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 For min del ser løsningen din enkel ut: kjøp et S95 eller S100/110 som tillegg til 7D'n. Jeg føler at det du egentlig ser etter er et kamera som kan ta bedre bilder enn mobilen og som samtidig går i enkelt lomma. Selv har jeg et S95 i tillegg til speilrefleksene (7D+5DII - og nå og en superzoom SX50HS). Jeg blir fremdeles like imponert av bildekvaliteten på S95 tatt i betraktning størrelsen på kameraet. Det tar og RAW og siden du har Canon fra før så kan du f.eks bruke DPP på begge. Å bytte ut 7D'n med et speilløst systemkamera vil neppe løse kjernen i problemstillingen din, de blir med objektiver en klasse for store uansett. Tor 1 Lenke til kommentar
to88he Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 (endret) Å kjøpe et nytt speilløst systemkamera i tilegg til 7D tror jeg ikke er lurt. Det er uansett drass selv om størrelsen er en god del mindre. Kanskje heller en skikkelig kameramobil. (ja, banner i kirka nå) Siden det er mobilen du hele tiden har med deg tenkte jeg. Særlig hvis du sliter med å få med deg kameraet. Alternativet kan være et "profft" kompaktkamera i S serien til Canon. De er veldig små og tar gode bilder. Støtter Tor i dette tipset. Endret 5. november 2012 av to88he 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Er fullstendig enige med de som sier at man burde ha med noe som går i lommen, hvis man må ha det på skulderen blir mye av vitsen borte. Lenke til kommentar
Ayabara Skrevet 6. november 2012 Forfatter Del Skrevet 6. november 2012 Takk for tips. Jeg tror det blir S110, G15 (kan vel kalles lommemateriale det også, til nød), eller Sony RX100. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå