Simen1 Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Anbefalte GNU/Linux-programmer og distroer Se også tråden Anbefalte Windows-programmer Distroer: Mint Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Lubuntu Bodhi Linux Open SUSE Fedora Debian Lage kjørbare minnepinner/CDer etc.Fra Windows: YUMI – Multiboot USB CreatorFra Linux: MultiSystem – MultiBoot USB CreatorFra Mac, Windows og Linux: UNetbootinProgrammer: Videoprat: KDE Telepathy (bruker gtalk-protokollen) Virtualisering: Windows på Linux: Xen Komprimering: bsdtar Backup: grsync Musikkspiller: Music Player Daemon (MPD) Teksteditor - vim, emacs, kate, gedit Integrated Development Environment (IDE): KDevelop Cinnamon skrivebordsmiljø for Ubuntu LaTeX-IDE - Kile LaTeX - texlive Nettleser - Firefox Kompilator - gcc, llvm (clang) Window Managers (standalone) - xmonad, i3, awesome, openbox. KDEs - KDE, gnome, xfce, lxde, E17 IRC/IM-klienter - irssi, weechat, pidgin, telepathy Kontorsuiter - LibreOffice, KOffice Bildebehandling - Krita, gimp Bildeorgainsering - Digikam, shotwell. Versjonskontroll - git Lightzone Musikk: Spotify preview Kontorapplikasjon: Everpad File manager: Nautilus-elementary, Dolphin Logon manager: Slimlock Launcher: Kupfer, Krunner Calculator: bpython Image viewer: Mirage, Feh, Gwenview Torrent-klient: KTorrent, rTorrent, Transmission IM: Pidgin, Skypetab PDF: Okular, FoxitReader Video: mplayer(2) + SMPlayer 2 Musikk: mpd, DeaDBeeF, Spotify Terminal: Terminator, Konsole, urxvt GTK-config: lxappearance Wallpaper: Nitrogen Hardware info: lshw, Powertop Power management: XFCE4-power-manager, Powertop, cpupower Screenshot: KSnapshot Handy scripts: Saidar, dfc, colordiff, ls++ Oppgavebehandler: htop Filbehandler: Thunar Teksteditor: gvim/vim Mail: Thunderbird Musikkspiller: MPD Videospiller: mplayer2 + smplayer2 IM: Pidgin + plugins ettersom det blir nødvendig, irssi, weechat PDF: epdfview, FoxitReader Tegneprogram (cad): Inkscape. 3D tegneprogram: Blender 3D. (utklipp fra lenken - Requires glibc 2.7, includes Python 3.2, FFmpeg) ssh: Klient for tilkobling til andre systemersshd: Daemon som tillater tilkobling fra andre systemerssh -X: Fjernkjøring av vindus-applikasjoner på lokalt systemsshfs: Montering av filsystem fra andre systemerscp: Filkopiering til/fra andre systemer Konsole: KDE terminal emulator Yakuake - Quake style console med tabs som bruker Konsole. Amarok, Kdenlive, Rekonq, Kontact (med delapps), Quassel, K3b, K9copy, Clementine, Blogilo og Kcalc Videoredigering: Openshot Teamviewer verktøy: tree, nmap, sensors sikkerhetskopi: partimage ftp: filezilla mediesenter: xbmc diagrammer: dia Spill: World of Goo, Scorched3d Drivere: AMD/ATI skjermkort Nvidia skjermkort Endret 12. januar 2016 av Occi Fjernet "skjit". 3 Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Tror du bommet litt med formateringen her. Men jeg ville uansett ha slengt opp MPD med valgfri klient. Samt Trine under spill. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Jeg har begynt så smått på en anbefaling av GNU/Linux-distroer og programmer. Dere må gjerne bidra med flere. Hensikten med tråden er å gi en kort anbefaling til de som leter etter distro eller program første gang. Med andre ord fokus på enkelhet ikke kvantitet eller nisjedistroer og nisjeprogrammer. Det er også spesielt fokus på åpne lisenser, men ikke for en hver pris. Det vil nok være noen lukkede programmer her også hvis de utmerker seg med spesielle egenskaper eller enkelhet. Et eksempel er Mint med sine ufrie kodeker. Runarbs: Hva er spesielt med Trine? Så vidt jeg kan se er det et rent windows-spill. Endret 4. november 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Get your shit together, Simen1. Fjern skype med en gang, verre program (for linux, om ikke annet) skal du lete ganske lenge etter. Håpløs protokoll, håpløs klient. Jeg har spilt begge Trine på linux, så jeg håper ikke det. Så, til tips: Distro - sleng på Debian. Teksteditor - vim, emacs IDE - KDevelop LaTeX-IDE - Kile LaTeX - texlive Nettleser - Firefox Kompilator - gcc, llvm (clang) Window Managers (standalone) - xmonad, i3, openbox. DEs - KDE, gnome, xfce, lxde, E17 IRC/IM-klienter - irssi, weechat, pidgin, telepathy Kontorsuiter - LibreOffice Bildebehandling - Krita, gimp Bildeorgainsering - Digikam Versjonskontroll - git Endret 21. februar 2015 av Lycantrophe 1 Lenke til kommentar
Tyfonknut Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Musikk: Spotify preview Kontorapplikasjon: Everpad(har god integrasjon med unity interfacet og passer godt til ubuntu) Inkludert noe du kan legge til på feltet ovenfor distroene. USB live cd creator software: En som kan kjøres ifra windows: http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/ og en for linux: http://www.pendrivelinux.com/multiboot-create-a-multiboot-usb-from-linux/ Jeg har testet begge og de er vel enkelt å benytte seg av. Jeg skal se om jeg kan finne installasjonsveiledning og linker til de to andre hvis det er ønskelig. Endret 4. november 2012 av Tyfonknut Lenke til kommentar
Occi Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) File manager: Nautilus-elementary, DolphinLogon manager: SlimlockLauncher: Kupfer, KrunnerCalculator: bpython :-)Image viewer: Mirage, Feh, GwenviewTorrent-klient: KTorrent, rTorrent, Transmission (Deluge er skjit)IM: Pidgin, SkypetabPDF: Okular, FoxitReaderVideo: mplayer(2) + SMPlayer 2Musikk: mpd, cmus, DeaDBeeF, SpotifyTerminal: Terminator, Konsole, urxvtGTK-config: lxappearanceWallpaper: NitrogenHardware info: lshw, PowertopPower management: XFCE4-power-manager, Powertop, cpupowerScreenshot: KSnapshot (ingen over, ingen ved siden)Handy scripts: Saidar, dfc, colordiff, ls++Ellers se lycs svar. Endret 4. juli 2014 av Occi Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Oppgavebehandler: htop Filbehandler: Thunar Teksteditor: gvim/vim Mail: Thunderbird Musikkspiller: MPD Videospiller: mplayer2 + smplayer2 IM: Pidgin + plugins ettersom det blir nødvendig, irssi, weechat PDF: epdfview, FoxitReader Endret 4. november 2012 av Kaymeerah Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Tegneprogram (cad): Inkscape. 3D tegneprogram: Blender 3D. (utklipp fra lenken - Requires glibc 2.7, includes Python 3.2, FFmpeg) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) ssh: Klient for tilkobling til andre systemer sshd: Daemon som tillater tilkobling fra andre systemer ssh -X: Fjernkjøring av vindus-applikasjoner på lokalt system sshfs: Montering av filsystem fra andre systemer scp: Filkopiering til/fra andre systemer Konsole: KDE terminal emulator Yakuake - Quake style console med tabs som bruker Konsole. Endret 4. november 2012 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Takk for mange bra programmer til lista. Jeg kopierer de bare rått nå i starten så kan jeg sortere og finne linker til omtale etc senere. Endret 4. november 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Linker? apt, yum, pacman. Edit: linker som beskriver programmet er vel greit nok. Endret 4. november 2012 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 KDE Telepathy seiler opp som et godt Skype alternativ (men det fordrer at de man kjenner er villige til å bruke gtalk istedet for skype). Savner ellers mange KDE programmer i oversikten. Det er ikke til å stikke under en stol at KDE applikasjoner leder an i mange kategorier for oss som gjerne brenner av ressurser og liker mye funksjonalitet. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Hallo, halve KDE er jo listet opp. :----D Lenke til kommentar
Tyfonknut Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Jeg tror nok at linker til eventuelt installasjonsinstruksjoner eller tilsvarende, for de største distroene av de programmene som er referert i førstepost er mer enn holdbart. Vil nok tro at flere vil finne mer interesse i det av de ikke så IT-kyndige. Inkludert en liten markør eller kjennetegn som kan merkes ved siden av hvert program over hva som er properietært. Dermed kan de som skyr unna de lukkede programmene unngå de lettere. Endret 4. november 2012 av Tyfonknut Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Det er vel bare Skype av de listede som er proprietær, men det er en god idé. Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Hehe, Amarok, Kdenlive, Rekonq, Kontact (med delapps), Quassel, K3b, K9copy, Clementine, Blogilo og Kcalc mangler. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Amarok og Kdenlive mangler (mpd, redigerer ikke film), men Kontact < Thundbird og Rekonq < Firefox. K3b => dd. Clementine er vel ikke KDE, er det? En for av Amarok 1.x, men utvikles separat, no? Lenke til kommentar
Tyfonknut Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Video editoren Openshot På ubuntu kan man finne den via Ubuntu Software Center For andre distribusjoner, sjekker man innom her: http://www.openshot.org/download/ Endret 4. november 2012 av Tyfonknut Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Av distroer ville jeg ha tatt med Lubuntu som representant for LXDE og Bodhi Linux som representant for E17. Edit: TeamViewer http://www.teamviewer.com/en/download/linux.aspx Endret 4. november 2012 av Omnithunder Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Jeg fortsetter bare med rå kopiering av forslagene. Jeg likte særlig forslaget om eget symbol for fri vs proprietær. Det kan jeg også bruke i søstertråden for Windows-programmer. (linket i første innlegg) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå