Gå til innhold

Ny langrennsski

gekkoo

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tidligere hvert aktiv utøver som ungdom og kun gått på topp racing. Det er en del år siden nå og har igjen fått interessen for langrenn. Har vært rundt å sett en del på ski og har blitt veldig nyskjærrig på hvorfor denne ski er så billig sammenlignet med topp modellene? http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/langrennsski/sc-classic-langrennski-1213-1075208

Den har racing profil og veldig lett.

Hva tror dere om denne skia?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg har dårlige erfaringer med Madshus skate. Syns de har vært OK stive, men tunge. Jeg har et par Salomon ski faktisk, helt fanatisk god gli. Litt usikker på hvorvidt de ikke kunne vært litt stivere. Tror jeg taper litt i flexingen av skien i skatingen.

Noen som har prøvd Fisher carbon skate toppmodell?

Lenke til kommentar

Jeg har dårlige erfaringer med Madshus skate. Syns de har vært OK stive, men tunge. Jeg har et par Salomon ski faktisk, helt fanatisk god gli. Litt usikker på hvorvidt de ikke kunne vært litt stivere. Tror jeg taper litt i flexingen av skien i skatingen.

Noen som har prøvd Fisher carbon skate toppmodell?

Gli på ski kommer helt an på fra par til par, pluss hvilket mønster du har i sålen på skia. En til ting som kommer inn er spennet på skia, om det er mykt føre passer det bedre med en litt mykere ski, men når det er hardt/isete i sporet er det best med stive ski.

I hele min karriere som skiløper gikk jeg på fischer ski og var veldig fornøyd, prøvde også litt madshus, men ble aldri helt fornøyd. Men det er vel litt mer personlig hvilken ski man liker. Det vinnes jo verdenscup renn på alle forskjellige ski, så ingen er vel dårlig.

Så mitt tips er å bare gå for en racing ski du tror du vil like enten klassisk eller skøyting. Ikke gå for en type "allrounder" ski. Har personelig dårlig erfaring med disse. Finn også ut hvilke sko du liker, noen er smale og noen er brede. Viktig å finne en som passer godt på din fot :)

Endret av Freestyle89
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I hele min karriere som skiløper gikk jeg på fischer ski og var veldig fornøyd

Hva må egentlig til for best gli? Merker jeg har vært heldig med paret mitt. Derimot har det blitt et par riper etter tre sesonger med kun ett par ski. Hva er gunstig erstatingspar? Hvordan kan man egentlig finne det paret med best gli?! Det er jo en jungel...

Lenke til kommentar

For og få best gli må du være heldig med det skiparet du kjøper.

De proffe får veldig mange par ski som de tester, og ut av de parene er det bare noen få par ski de bruker i løpet av sesongen. Er faktisk en del som går på ski som er noen år gamle fordi det er bedre gli i dem.

I tillegg til å få god gli må du behandle skiene godt, i begynnelsen er det viktig å få mettet sålen med smurning. Og det kan godt være at skia glir dårlig i begynnelsen, men etterhvert vil du få bedre gli etter at ski har fått vært en del i bruk.

Det beste skiparet jeg hadde var vel 3 år gamle, men brukte helst de når det var føre for det. Selv om det var blitt noen riper i de med åra glei de godt å passet meg godt.

Så for å få god glid må du være litt heldig, med skiparet du kjøper. Etter det må du behandle skia godt å smørre de ofte med glider.

I butikken er det umulig å finne paret med best gli, her er det bare en ting som fungere. Det er å dra ut å ta en glitest med skiene du har.

Men til vanlig bruk holder det i lange baner å bare dra til butikken, å kjøpe ett par å behandle de godt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...