toastcricket Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Hva mener de her o.O "Før semesteret hadde skolen 50 søkere til de 40 plassene på drift, men mange falt fra etter at resultatene fra videregående forelå. Det virker som om kravene om realfag fra videregående er bøygen." Hvorfor ville noen falle av på grunn av vgs karakterene? Jeg forstår jo at 10 stk ville falle av pga plassmangel... Og den siste setninga forstår jeg virkelig veldig lite av ?bøygen? kan noen forklare meg den siste setninga Har tenkt å gå drift på HiST btw. Nå går jeg første året på studiespess og har tenkt å gå ikt-service neste år evt. med fagbrev etterpå. Hvordan er det da best for meg å få tatt s1 +s2 matten som jeg mangler (byttet nettopp fra t1 til p1 matte). Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Er NTNU neste, Hardware? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Er NTNU neste, Hardware? Nå er vel Hardware en IT-rettet side og NTNU en lite IT-rettet skole. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Er NTNU neste, Hardware? Nå er vel Hardware en IT-rettet side og NTNU en lite IT-rettet skole. Vel, nå har NTNU flere IT-rettede studier, for eksempel datateknikk, kommunikasjonsteknologi og informatikk. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Det er fortsatt ikke en IT-rettet skole, Datateknikk har jo mere matte og fysikk en de har IT rettede fag... To studieretninger som er groft generelle er vel ikke akuratt imponerende, se på UiO, UiB, UiT, UiA, HiG, alle leverer jo bedre valg og spesialisering. HiG er jo blandt annet Nord-Europas beste skole på informasjonsikkerhet. HiG får ~50% av all EU støtte til forsking hvor det blir brukt til informatikk forsking. Frem til mars. 2012 fikk de vel 3 millioner euro. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 (endret) Da er vel heller ikke UiO en "IT-rettet skole" ettersom de også tilbyr langt flere studier innenfor langt flere områder enn bare informasjonsteknologi? HiST har masse fag innenfor økonomi og ledelse, det samme gjelder HiG, som også tilbyr en rekke kvalitetsstudier innenfor medisin. UiB er et stort universitet slik som UiO og NTNU, og tilbyr derfor studier for en hel rekke fagområder. Siden du nevner datateknikk så har de kun 3 vanlige matematikkfag, og et i diskret matematikk som også andre har en "utgave" av fordi diskret matematikk er direkte relevant innenfor fagfeltet. Det er kun et fag i fysikk, som også er veldig relevant for en del av spesialiseringene man kan velge. Det kan også nevnes at studieprogrammene ved NTNU innenfor IT (bortsett fra informatikk) er fem år, og man er ferdig med de rene fagene i matematikk og fysikk (altså det ene) etter 1.5 år. Spesialiseringen ved linjene til NTNU kommer først rundt 3. året, da studentene ved de fleste andre skoler jobber med bacheloroppgaven. Poenget er at selv om NTNU kun har omkring 4 direkte IT-studier, så er antallet spesialiseringen langt høyere fordi studiene er utformet på en helt annet måte enn eksempelvis de i informatikk på UiO. Ønsket om man vil ha et generelt grunnlag først, for så å ta spesialiseringen over lengre tid er helt opp til den enkelte. Den støtten du snakker om var fem millioner norske kroner av EU, de var en av ni partnere i et prosjekt om fingeravtrykk. Andelen de fikk tilsvarte 10 % av pengene som skulle til prosjektet. Lenke. EU har et budsjett på 50 mrd euro til forskning i perioden 2007 til 2012. Lenke. Det er vanlig å søke hos EU om støtte til forskning, noe forskere ved NTNU og SINTEF også gjør, men det vil uansett være dyre og billige forskningsprosjekter. Personlig synes jeg den forskningen HiG og de øvrige partnerne gjør er utrolig spennende, og jeg gleder meg til de utgir resultatene. Men påstanden er ikke at NTNU har et større forskningsbudsjett enn eksempelvis HIG når det kommer til informasjonssikkerhet, men at også NTNU tilbyr solide utdannelser innenfor fagfeltet, samt computer science og informatikk. Særdeles mange bedrifter er ute etter studentene innenfor disse fagområdene fra NTNU, noe som er tydelig ved f.eks. antallet bedriftspresentasjoner (bedrifter besøker skolen, holder en presentasjon og tar studentene med ut på middag for mingling. Man har muligheten til å delta på slike gjerne 2 ganger i uken), IT-dagene og karrieredagene. Hva mener de her o.O "Før semesteret hadde skolen 50 søkere til de 40 plassene på drift, men mange falt fra etter at resultatene fra videregående forelå. Det virker som om kravene om realfag fra videregående er bøygen." Hvorfor ville noen falle av på grunn av vgs karakterene? Jeg forstår jo at 10 stk ville falle av pga plassmangel... Og den siste setninga forstår jeg virkelig veldig lite av ?bøygen? kan noen forklare meg den siste setninga Har tenkt å gå drift på HiST btw. Nå går jeg første året på studiespess og har tenkt å gå ikt-service neste år evt. med fagbrev etterpå. Hvordan er det da best for meg å få tatt s1 +s2 matten som jeg mangler (byttet nettopp fra t1 til p1 matte). At matematikken på HiST blir for tung som følge av svake resultater i matematikk på videregående. Det er flere muligheter for å få med deg S1 og S2, f.eks. mener jeg du kan ta påbygg 3. året. Ellers finnes det ulike sommerkurs, eller man kan ta det som privatist. 1T er ikke noe krav for å ta S1 og S2, men det kan være greit å ha 1T-boka tilgjengelig når du jobber med det. Uansett er det bare å ha høy innsats og jobbe mot målet ditt, så kommer du gjennom S1, S2 og matematikken på HiST Endret 5. november 2012 av Webmaster Esso 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Nei, UiO er ikke akkurat IT-rettet men de tilbyr mer en hva NTNU gjør. De har 3 vanlige matte fag i forhånd til hva da? + Diskret matematikk som gjør 4 og nå er vel egentlig Statistikk ett mattefag også? Så 5? Vet andre skoler har ett obligatorisk mattefag som er skreddersydd mot IT studiene for å slippe disse 3 greine NTNU styrer med + Diskret matematikk mot slutten av bachelor studiet. Jeg skjønner ikke hvor du finner en høyere spesialisering ved NTNU, for jeg ser den ikke. Nei, jeg sikter til denne kilden: http://www.forskerforum.no/wip4/hoegskoleforsking-i-verdsklasse/d.epl?id=1270264 Hvis de sier da fikk 3 millioner Euro aka 22 millioner kroner, ikke 5. Jaja, absolutt NTNU er glimrende skole, og tviler ikke på at de er gode innenfor IT, men skolen er absolutt ikke IT-rettet, det er ikke satsingsområdet deres og det er andre som satser mere på IT som så klart får utrettet mere. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 (endret) Nei, UiO er ikke akkurat IT-rettet men de tilbyr mer en hva NTNU gjør. Vel, UiO hadde som NTNU bare et informatikk-studie inntil 2 (?) år siden hvor de delte det mer opp. En venn av meg som gikk ut med master i informatikk fra UiO nå i vår søkte seg inn da det bare var en informatikk-linje, i alle fall. Informatikk ved NTNU gjør det på "gamlemåten", at de bare har en linje, men at man kan velger fag videre. Men jeg vet at UiO tilbyr informatikk-studie innenfor f.eks. design, noe NTNU ikke har noe tilsvarende for. Men da er vel heller ikke UiB "IT-rettet"? HiG? UiA? Jeg vil heller si at Norge stiller med et utrolig mangfold av utdanninger innen informasjonsteknologi og computer science, og at flere skoler stiller sterkt. De har 3 vanlige matte fag i forhånd til hva da? + Diskret matematikk som gjør 4 og nå er vel egentlig Statistikk ett mattefag også? Så 5? Vet andre skoler har ett obligatorisk mattefag som er skreddersydd mot IT studiene for å slippe disse 3 greine NTNU styrer med + Diskret matematikk mot slutten av bachelor studiet. Datateknikk og komtek har diskret matematikk (som er rettet mot data, eksempelvis med skriving av pseudokode som en del av øvingsopplegget). Videre er det en spesialtilpasset utgave av matematikk 4 (som heter 4D) for komtek/data. Statisikk hadde jeg helt glemt, men husk at på NTNU har man 4 fag i semesteret (i motsetning til UiO som har tre). Man er ferdig med disse fagene etter 2 år, altså 5 fag av 16 fag på to år. Personlig har jeg ikke mot "disse 3 greiene" fordi jeg liker matematikk svært godt, men jeg har forståelse for at mange velger andre skoler fremfor NTNU som følge av dette. Som sagt; det er smak og behag. Jeg valgte NTNU fremfor f.eks. UiO pga. mange rene matematikk-fag var en integrert del av studiet. Det er dessuten spennende med oppgaver hvor alt kombineres. Jeg skjønner ikke hvor du finner en høyere spesialisering ved NTNU, for jeg ser den ikke. Det skal ligge her, men nå får man faktisk 404 error der (ironisk nok). Det er en en kort beskrivelse av de ulike hovedprofilene for data i denne brosjyren også, side 4 og 5. Det skal nevnes at de 5 profilene favner innenfor mange mindre områder.Tankegangen bak at det er et direkte femårig program, og at man senere velger hovedprofil er altså (som de også er inne på i brosjyren) et grundig teoretisk grunnlag før man går inn i et spesialfelt innenfor computer science, og så tar fatt på masteroppgaven. Nei, jeg sikter til denne kilden: http://www.forskerfo....epl?id=1270264 Hvis de sier da fikk 3 millioner Euro aka 22 millioner kroner, ikke 5. Jøss, spennende! Jaja, absolutt NTNU er glimrende skole, og tviler ikke på at de er gode innenfor IT, men skolen er absolutt ikke IT-rettet, det er ikke satsingsområdet deres og det er andre som satser mere på IT som så klart får utrettet mere. Men de "satser" heller ikke mer på noen andre fagområder enn de gjør på IT. Som sagt er NTNU et stort universitet. Endret 5. november 2012 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Har tenkt å gå drift på HiST btw. Nå går jeg første året på studiespess og har tenkt å gå ikt-service neste år evt. med fagbrev etterpå. Hvordan er det da best for meg å få tatt s1 +s2 matten som jeg mangler (byttet nettopp fra t1 til p1 matte). Sjekk om det er samme lærer på t1, R1 og R2. Vis det er forskjellige lærere, så er R1 læreren mest sannsynlig bedre kvalifisert enn t-matte læreren, og R2 bedre enn t-matte. Vis du tar R1, går du ikke direkte om S matten? Søkte litt, og ser ut som dette er tilfellet. Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Hva mener de her o.O "Før semesteret hadde skolen 50 søkere til de 40 plassene på drift, men mange falt fra etter at resultatene fra videregående forelå. Det virker som om kravene om realfag fra videregående er bøygen." Hvorfor ville noen falle av på grunn av vgs karakterene? Jeg forstår jo at 10 stk ville falle av pga plassmangel... Og den siste setninga forstår jeg virkelig veldig lite av ?bøygen? kan noen forklare meg den siste setninga Har tenkt å gå drift på HiST btw. Nå går jeg første året på studiespess og har tenkt å gå ikt-service neste år evt. med fagbrev etterpå. Hvordan er det da best for meg å få tatt s1 +s2 matten som jeg mangler (byttet nettopp fra t1 til p1 matte). 10 som strøyk i et eller flere fag på vgs og derfor ikke fikk gyldig vitnemål vel. Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Arbeidsplassen min har ansatt flere fra HIST og har jobbet personlig med flere av de. Kan godt anbefale Driftslinjen på HIST om man er ute etter en praktisk og spisset konkret utdanning. 1 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Det er fortsatt ikke en IT-rettet skole, Datateknikk har jo mere matte og fysikk en de har IT rettede fag... To studieretninger som er groft generelle er vel ikke akuratt imponerende, se på UiO, UiB, UiT, UiA, HiG, alle leverer jo bedre valg og spesialisering. HiG er jo blandt annet Nord-Europas beste skole på informasjonsikkerhet. HiG får ~50% av all EU støtte til forsking hvor det blir brukt til informatikk forsking. Frem til mars. 2012 fikk de vel 3 millioner euro. NTNU har vel flere studier innenfor IT enn det HiST har, og de har definitivt flere studenter som studerer slikt. Jeg kan jo nevne Datateknikk, Kommunikasjonsteknologi, Ingeniør og IKT, Indøk data og informatikk...samt lektor i realfag med spesialisering innen blant annet informatikk. Informatikk-studiet, som i år tok opp nærmere 200 studenter om jeg husker riktig, er en ganske ren IT-linje som har stort fokus på prosjektarbeid. Vi har to egne institutter som driver med kun IT (IDI og ITEM), samt flere som driver med blant annet det. NTNU har også Q2S - som er det eneste Center of Excellence innen IKT i Norge. De driver med ledende forskning innenfor blant annet informasjonssikkerhet, og miljøet ved ITEM/Q2S og Institutt for matematiske fag er kjent som et av de beste sikkerhetsmiljøene i Norge. NTNU er sterkeste i landet innenfor ingeniørstudier, og har et av de største og beste IT-miljøene. Vi har også de desidert høyeste poenggrensene for opptak fra videregående, som er et resultat av at svært mange dyktige studenter søker seg hit. Bedriftene står også i kø for å rekruttere de av oss som studerer IT, og som en del av dem sier: Vi får ikke tak i nok folk ved NTNU og UiO, så vi må prøve HiST og noen andre steder også. Det er ikke dermed sagt at NTNU er det beste valget for alle, men her legger man nok mer vekt på forståelse og mindre på praktisk gjennomførelse. Jeg tror det gjør oss til bedre konsulenter enn de som hovedsakelig læres opp til å bruke noen få spesifikke verktøy. Dessuten har jo NTNU rekordmange som fullfører master, noe som naturligvis er en konsekvens av at vi har mange 5-årige studier. 2 Lenke til kommentar
haakonmt Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Nå er vel Hardware en IT-rettet side og NTNU en lite IT-rettet skole. Nå er vel kanskje ikke jeg den mest objektive her, i og med at jeg går datateknikk på NTNU, men å si at det ikke er en IT-rettet skole fordi IT-studiene har mer matte enn andre plasser syns jeg blir veldig rart. Vi har flere fag enn de fleste andre, så at de fyller opp med matte er da ikke så rart, mye av det jeg har hatt er faktisk svært nyttig i programmeringssammenheng. Diskret matte er også 100% relevant for samtlige IT-studenter. Dessuten mener ikke jeg at hvilke studier NTNU tilbyr har alt å si for om de er IT-rettet eller ikke. De har blant annet nettopp gått til innkjøp av Norges raskeste (og verdens 44. raskeste) superdatamaskin, og forskere ved NTNU var for ikke så lenge siden de første i verden til å feste halvledere på grafen, noe som kan sies å være ganske IT-rettet, og dette var ikke en gang ved "IT-instituttet". 1 Lenke til kommentar
Pla-to Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Realfag-kravene er totalt irrelevante og burde vært fjernet. De saboterer for folk som ønsker å ta mer praktiske studieretninger som dette!!! Regjeringen har virkelig fucka opp her. Bra innstilling! Norge trenger flere som deg for å ta tilbake servitøryrket fra svenskene! 4 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 @Horrorbyte Er det så mange? De er jo tross alt 22k studenter, jeg har 160 studenter i programmeringsklassen min ved HiG, jeg vet flere informatikkstudenter ikke er i klassen fordi de har tatt dette tidligere og slipper. og HiG har i underkant av 3k studenter på campus. Så du kan jo skalere alt, det er en stor skole med plass til mange elever og store forelesningsaler og plass til mange, ja de tar opp mange innenfor informatikk med ikke i forhånd til størrelsen. De har ett rykte innenfor realfag og teknologi, ikke IT Nå vant HiG Rosing-prisen i infrosec i år og i ISF infosec prisen i 2003 og vi kan jo se på studentprisen av rosing-prisen: http://no.wikipedia.org/wiki/Rosing-prisene#Studentprisen hvis HiG er den eneste skolen som er gjentatt fler en to ganger. Med det lille antatt studenter HiG har syns jeg det faktisk er ganske imponerende. @haakonmt Nei jeg sier ikke at det ikke er en IT-rettet skole på grunn av matte, jeg syns bare det svekker studiene deres, ja jeg vet Diskret matematikk er utrolig IT relevant, men nå er det også 1/5 av matten dems. Og datasenteret til NTNU er vel mest for forskere innenfor biologi hvor de simulerer protoner eller noe slik? Leste også ett eller annet sted at den skal drive med noe krypteologi testing som jo er veldig infrosec relatert Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Er NTNU neste, Hardware? Nå er vel Hardware en IT-rettet side og NTNU en lite IT-rettet skole. I motsetning til HiST? Hahaha. 1 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Hva i all verden har NTNUs totale størrelse med saken å gjøre? NTNU har en rekke campus rundt om i Trondheim, og de som studerer IT er samlet på Gløshaugen. Det halverer vel omtrent antallet i forhold til totalen. Og de fleste aktuelle linjene er samlet under det samme fakultetet, som ytterligere samler IT-studenter. Datateknikk og informatikk, som er de som driver mest med programmering, er samlet under samme institutt - og det er ingen andre linjer ved det instituttet. Vi har egne arbeidsområder der folk stort sett kun driver med arbeid innen IT, og linjeforeningene Online og Abakus er begge svært aktive. Vi er et universitet med et stort mangfold, men vi er likevel pokker så store innen IT. Mye større enn de små høgskolene som ligger strødd rundt om i landet, selv om de har et mer begrenset fagtilbud. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Ikke ta alt så personlig Horrorbyte Lenke til kommentar
Tsucks Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Realfag-kravene er totalt irrelevante og burde vært fjernet. De saboterer for folk som ønsker å ta mer praktiske studieretninger som dette!!! Regjeringen har virkelig fucka opp her. Går drift på HIST. Hørte fra foreleserne at de valgte å gjøre realfagene til et krav, fordi de hadde stort frafall. Begrunnelsen var at de ville ha studenter som er vant til å måtte arbeide for å få til kravene. Tror ikke regjeringen hadde mye med valget å gjøre her. Det var et møte med som klasserepresentantene hadde med skoleledelsen, og det ble sagt at navnet på linja antageligvis endres slik som det står i artikkelen. Siden Drift' kan gi assosiasjoner med en 200 kilos dude som sitter foran en PC på ett kontor hele dagen, og ser stygt på deg hvis du kommer å spør om hjelp. Har allerede fagbrev i noe tilsvarende og klassemiljøet på den linja var over gjennomsnittet "avslappet". Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Med Dell-servere i bunnen blir de jo god til og reparere hardware. Hjelpes hvor mye feil på Dell-servere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå