Gå til innhold

Må man snart ha lege -eller advokatlønn for å leie bosted?

petterpann

Anbefalte innlegg

Av ren nysjerrighet sitter jeg og ser på leieprisene som markedet nå har nådd. Jeg takker gud for at jeg flyttet inn i min leilighet for tre år siden, og derfor har leilighet til bare 5500 kr, men hadde det vært i dag måtte jeg tatt til takke med en 15-20 kvadratmeter hybel for å overleve, og kanskje betalt mellom 6000-7000 kr i leie hver måned bare for en hybel. 5-6000 kr bare for rom i bofelleskap ser jeg!

Med fagbrev har jeg en utbetaling på rundt 21000 kr i måneden. Mange har studielån, og kanskje litt billån å betjene, så hvordan skal man liksom klare å svi av mellom 10000-12000 i leie hver måned for en lav til middelklasses leilighet med mindre man flytter mange mil ut på bondeland? Man må jo i tillegg spare opp egenkapital for å en gang slippe unna disse syke prisene. Dersom man har 15% i egenkapital vil prisene være langt lavere bare på å betjene et innvilget huslån. Det er jo helt utrolig. All fornuft burde tilsi at en leiepris burde være langt, langt billigere enn å betale ned på et lån på flere millioner med renter.

Nå er det vel ikke lenge til det blir billigere å bo på hotell. Da får jeg i det minste påfyll med såpe og noen til å vaske rommet for meg.

Endret av petterpann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utleiere belager seg vel på at folk ikke har de 15% i egenkapital. Leietakere er også gjerne studenter og kommer ikke til å bosette seg der de leier, aka de trenger ikke kjøpe, men trenger et sted å bo under studieperioden.

Desverre går prisene oppover ja.

Lenke til kommentar

Verste for mange er jo depositum, ikke alle som har rike foreldre som kan hjelpe dem, selve leien prisen hvis man går 2 sammen kan man ved god letting finne for ca 7000pr pers for en 60-65kvm noe som ikke er så "ille" i Oslo området..

Leier man alene i Oslo vet jeg om mange som betaler 8000-8500 for 20kvm..

Er ikke noe nåde i kapitalisme noe jeg lært i veldig ung alder, utleiere idag tjener fett med kroner og de bryr seg midt i et hvis sted om andre sliter med prisene så lenge de vet folk er desperate nok til å betale..

Lenke til kommentar

Verste for mange er jo depositum, ikke alle som har rike foreldre som kan hjelpe dem, selve leien prisen hvis man går 2 sammen kan man ved god letting finne for ca 7000pr pers for en 60-65kvm noe som ikke er så "ille" i Oslo området..

Er ikke noe nåde i kapitalisme noe jeg lært i veldig ung alder, utleiere idag tjener fett med kroner og de bryr seg midt i et hvis sted om andre sliter med prisene så lenge de vet folk er desperate nok til å betale..

Hva blir resultatet omsider? Større fattigdom? Samtidig gir norske politikere faen i at prisene på alt går opp. Avgiftene, matprisene, skatt, drivstoff, kollektiv transport osv.. Dette økes samtidig som leieprisene presses opp. Nå koster det 40 kr for en jævla bussbillett hvor jeg bor! Faktisk billigere for meg å ha bil.

Lenke til kommentar

Hva blir resultatet omsider? Større fattigdom? Samtidig gir norske politikere faen i at prisene på alt går opp. Avgiftene, matprisene, skatt, drivstoff, kollektiv transport osv.. Dette økes samtidig som leieprisene presses opp. Nå koster det 40 kr for en jævla bussbillett hvor jeg bor! Faktisk billigere for meg å ha bil.

Større skille mellom fattig og rike er det vi ender med, da Nordmenn ikke gidder si ifra om noe som helst..

Vi er et av de mest passive folkeslagene i verden, vi er en gjeng pyser uten bein i nesa..

De som er samboer/gift med ca 600-800k utbetalt sammen vil jo aldri klage, man har det jo så godt i Norge iforhold til barna i Afrika :roll:

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den dagen alle må ha millioninntekt for å betale det utleiere/boligselgere forlanger vil prisene kollapse, så svaret på trådens spørsmål er et klart nei. Gjennom fiffig regulering av boligmarkedet og ekstremt lave renter over lang tid har spiralen holdt på alvorlig lenge, men ingen fest varer evig.

Campingvogn er triste saker, men båt er trivelig.

Lenke til kommentar

Den dagen alle må ha millioninntekt for å betale det utleiere/boligselgere forlanger vil prisene kollapse, så svaret på trådens spørsmål er et klart nei. Gjennom fiffig regulering av boligmarkedet og ekstremt lave renter over lang tid har spiralen holdt på alvorlig lenge, men ingen fest varer evig.

Campingvogn er triste saker, men båt er trivelig.

Mener du med det at prisene vil ned igjen?

Lenke til kommentar

jeg eier selv, og er en av meget få som vil at prisene ikke skal øke, mitt ego ønske om mer penger skal ikke gå foran at mange sliter med skaffe seg bolig så jeg håper det utjevner seg slik at flere får råd til egen bolig og ikke må leie av grådige utleiere..

Lenke til kommentar

Det meste av økonomi er jo ei boble, og den VIL sprekke. Vi håper på snart.

Ehh, what?

Teknologi-boblen vi er i nå vil snart i teorien sprekke, men finanskrisen og eurokrisen har muligens vært nok til å "utligne trykket" i boblen, så det vil kanskje ikke skje før om en 10-20 år. :hmm:

Lenke til kommentar

jeg eier selv, og er en av meget få som vil at prisene ikke skal øke, mitt ego ønske om mer penger skal ikke gå foran at mange sliter med skaffe seg bolig så jeg håper det utjevner seg slik at flere får råd til egen bolig og ikke må leie av grådige utleiere..

Såfremt du ikke skal flytte til et annet land/prisområde blir du ikke rikere av at boligprisene stiger. Tvertimot. De fleste skal oppgradere/kjøpe en større bolig i løpet av livet. Forskjellen mellom din nåværende og neste bolig blir påvirket av samme prisvekst.

Lenke til kommentar

Ganske riktig, karantene, men det er én hake ved dette argumentet, og med tanke på bobler er den gørrskummel: rask stigning i prisen på alle boliger gjør at gjeldsandelen synker raskt på den man sitter i, og man sitter plutselig med en pen sum EK til kjøp av større bolig.

Dette virker nærmest som en momentnøkkel på markedet, driver oppturene brettere opp og smeller hardere ned.

... ellers vet jeg ikke helt hvilken teknologiboble det er snakk om her. Amazon er sikkert overpriset (og det har de vært en evighet), men det har jo skjedd en del ganske fascinerende ting som er reelt produktivtetsskapende.

Lenke til kommentar

Såfremt du ikke skal flytte til et annet land/prisområde blir du ikke rikere av at boligprisene stiger. Tvertimot. De fleste skal oppgradere/kjøpe en større bolig i løpet av livet. Forskjellen mellom din nåværende og neste bolig blir påvirket av samme prisvekst.

har aldri påstått noe annet, jeg som sagt tenker ikke på meg selv,jeg tenker på de som sliter med komme seg inn på markedet noe lavere pris eller utjevning av prisene vil hjelpe til med..

Jeg er tjent med det på den måten at jeg bor gratis så lenge prisene går opp og min utgift er den samme, eller er jeg totalt på bærtur her ?

Lenke til kommentar

I 2010 kjøper du leilighet A til 2 millioner kroner, mens den leiligheten du egentlig ville ha, leilighet B, kostet på samme tid 2.5 millioner kroner. Altså en forskjell på 500.000 kroner.

Etter fem år med en heftig gjennomsnittlig prisstigning på 10% per år er leilighet A nå verdt 3.2 millioner kroner, mens leilighet B er verdt 4 millioner kroner. Leilighet B er nå plutselig blitt 300.000 kroner dyrere enn den var i 2010, og synes enda mer uoppnåelig.

Etter fem år med en heftig gjennomsnittlig prisnedgang på 10% pr år er leilighet A nå verdt 1.2 millioner, mens leilighet B er verdt 1.5 millioner kroner. Leilighet B er nå plutselig blitt 200.000 kroner rimeligere enn den var i 2010 og er nå i rekkevidde av ditt budsjett. (Men ja, gjeldsandelen ift. verdi på leilighet er plutselig et reelt problem...)

Lenke til kommentar

Løsningen er å bo hjemme hos foreldrene og spare opp penger, eller dele leiekostnadene med samboer eller bo med en venn eller to i en periode til du har råd til å stå på egne ben.

Så du mener at personer i en alder av 20-30 år skal bo hjemme med foreldrene sine for å spare opp penger? Dessuten er det ikke alle som er så bortskjemte at foreldrene vil la deg bo hjemme i en slik alder, og ihvertfall ikke gratis. Dessuten er det ikke uvanlig å flytte bort fra foreldrehjemmet fordi man må vekk for å få seg jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...