Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kommunale avgifter

oddboy

Anbefalte innlegg

Emnet i tråden som sådan ar de ikke noe galt i. Jeg er helt enig i at det er surt og synd at man ikke kan betale ett bruk, eller i hvertfall mulghet til bruk. Det er mange i Norge som betaler full vann- og kloakkavgift selv om de har privat brønn og må betale private selskaper for å tømme septiktanken, og ikke er knyttet l hverken vann eller avløp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig NgZ. Hvordan hadde samfunnet sett ut hvis vi alle betalte bare det vi fikk av service ? I bilavgifter, veiavgifter,skatter på drivstoff, skolepenger osv. Hadde vi noe da som lignet på det Amerikanske samfunnet? Med slumområder og søppeldynga i bakgården, tror nok det.

Man kan spekulere på mye men ved trangere tider som jeg frykter kommer så vil nok folk stå mere på krava. Tidligere har innlegg her dreid seg om folk som kommer fra utlandet men hvor går skattepengene ? Er det automatisk skatt til Norge ? Betaler Polske statsborgere skatt kun til Norge ? Nullskatteytere betaler på en annen måte men ofte ikke i forhold til hva de tjener ofte. Olav Thon har jo vist at det betales skatt. Samtidig vil de i Hotell og andre bransjer betale mye moms ved stor omsetning av varer. (nok en avsporing) Jeg avslutter her.

Lenke til kommentar

Det er mange i Norge som betaler full vann- og kloakkavgift selv om de har privat brønn og må betale private selskaper for å tømme septiktanken, og ikke er knyttet l hverken vann eller avløp.

Betaler du kloakkavgift til kommunen (og det gjør du helt riktig uansett om du er knyttet til avløpsnett eller har egen septiktank), så tømmer kommunen også septiktanken, eller rettere sagt, kommunen leier som oftest inn (på sin regning) private selskaper til å gjøre det. Om du leier inn noen andre til å utføre en tjeneste du allerede har betalt for å få utført fra kommunen, så er jo det ditt problem... Har du egen brønn, så betaler du (i motsetning til situasjonen ang. eget avløp) heller ikke vannavgift. Mener du noen kommune® praktiserer regelverket annerledes, så vil jeg gjerne vite hvilke(n).

Lenke til kommentar

Låner tråden til et noe elevant spørsmål. Om man har fritidsbolig, må man fortsatt betale disse? Og for å få et klarere svar på det med vann- og avløp og septiktank. Om man har egen brønn og egen septiktank, så slipper man unna en del av avgiften når det gjelder vann, men "kloakkavgiften" må fortsatt uansett betales? Og da tømmer kommunen denne "gratis" når det er nødvendig?

Lenke til kommentar

Om man har egen brønn og egen septiktank, så slipper man unna en del av avgiften når det gjelder vann, men "kloakkavgiften" må fortsatt uansett betales? Og da tømmer kommunen denne "gratis" når det er nødvendig?

Min erfaring, som privat bruker av begge deler: Man slipper ikke "en del" av vannavgiften, man slipper (naturlig nok) hele. Og ja, en form for kloakkavgift må betales, men da er det (i min kommune) inkludert tømming, i utgangspunktet annethvert år. Har man behov for tømming hvert år gir man beskjed om det, og betaler dobbelt så mye (edit: faktisk mer enn dobbelt så mye. Ekstra tømming er dobbelt så dyr som den ordinære..) Hvordan satsen for "tømming av privat septikkum" er i forhold til avgiften for tilkobling til avløpsnett har jeg imidlertid ikke noe oversikt over..

edit: legger til litt info fra egen kommune:

Slamtømming ordinær, inntil 4m3, annethvert år: ca. 1400kr.

Slamtømming, ekstra, inntil 4m3: ca. 3000kr.

Årsavgift avløp: ca. 700kr + ca. 20kr/m2 boligareal, =ca 3700kr for et hus på 150m2.

Med andre ord, privat septiktank er under halvparten så dyrt som avløpsnett, men du har vanligvis ikke anledning til å velge. (Er det bygget ut offentlig avløpsnett i nærområdet pålegges du tilknytningsplikt...)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...