Scorpio7 Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Jeg har nettopp skaffet meg en aktiv sub til hjemmekinoen, men blir ikke helt klok på innstillingene. Her er situasjonen: Jeg har kjøpt en brukt Audio Pro Level 110 sub. Dette er en aktiv sub hvor man finner en bryter på baksiden som heter "Phase". Her er det to alternativer, 0 eller 180. Ettersom jeg har forstått så skal subben gå i takt med fronthøyttalerene på enten 0 eller 180 grader, og dette må man høre seg frem til, ved å f eks sette på musikk med mye bass, og finne ut om elementene på fronthøyttalerene og elementet på subwooferen går "ut og inn" på samme tid. Problemet mitt er bare det at jeg hører rett og slett ikke skikkelig hvilken av disse (0 eller 180 grader) som stemmer overens med bassen på fronthøyttalerene?! Subben står plassert slik som den "skal", i front, ved siden av høyre fronth. Så spørsmålene mine er: Er det mulig at hverken 0 eller 180 grader phase går i takt med fronth? Er det i det hele tatt ett alternativ? Kan det være at det er en feil med f eks oppkoblingen av subben (en enkel signalkabel)? Er det noen enkle måter (som ikke har med å stole på sin egen hørsel å gjøre) å finne ut om elementene går i takt? Forsterkeren min er en ny Pioneer SC-LX56, så det skal ikke være noe problemer med den. Jeg har jo forresten kjørt en sånn lydtest i forbindelse med oppkopling av Pioneer'en, for å tilpasse høyttalerene i forhold til hvor en sitter i rommet. Da fant ikke forsterkeren noe feil med oppkopling av subben hvertfall. Jeg har ikke kjørt fronth gjennom subben, selv om det er muligheter for det, spiller det noen rolle? Helt utrolig at jeg kan så lite om dette, hadde komplett surroundanlegg i hus lenge før DVD i det hele tatt fantest. 6 hoders videospiller og scartkabler var det beste på den tiden Flott hvis noen kan hjelpe meg Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 En sub har vel et delefilter, og spiller vel kun lave frekvenser. Det er derfor ikke sikkert at samme lyd spres både til sub og andre høyttalere. Om du selv ikke merker forskjell så er det kanskej lite å bry seg med, men et tegn er vel om subben slå som den skal ved skudd, eksplosjoner osv. Fille derfor satt på en actionfilm, og hørt om noe høre feil ut, eventuelt prøvd begge instillingene. Det er jo også anlegg med mulighet for å ha to subber, så fasen akn vel også brukes for å samkjøre subbene Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Hører du ikke forskjell, sett den til 0. Syns du 180 gir en markant bedre bass, sett den til 180. Angående plasseringen av subben så skal den stå der den gir best lyd. Ofte er det mellom fronthøyttalerne, men en må prøve seg frem. Et tips kan være å sette subben i sofaen der du vanligvis sitter, for så å krype rundt på gulvet og høre etter hvor lyden er best...og der setter du subben. Setter du subben inntil en vegg/i et hjørne kan du få kraftigere bass, men ikke alltid like god bass, her også er det prøving som skal til. Tilkobling av sub kan gjøres på flere måter. Har du subutgang på forsterkeren gjøres det greiest slik du har gjort det, ved hjelp av én kabel. Endret 4. november 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Scorpio7 Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Takk for hjelpen. Den spiller klart sterkest bass på 180, og nå når jeg hører på musikk så kan jeg ikke høre at den slår feil i forhold til bassen i sangene. Det hører jeg forsåvidt ikke på 0 grader heller, men da er bassen svakere. Er nettopp det som forvirrer meg Har lest meg opp endel på dette phase greiene nå, og de fleste skriver at på enten 0 eller 180 grader skal bassen slå feil vei, mens på det motsatte skal den slå i takt med fronthøyttalerene. En skulle jo tro at det var lett å høre forskjell på! Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Med delefilter så er det vel kun de under delefrekvensen som sendes ut til suben, mens de over deles ut til resten av høyttalerne (basert på surround og plasssering). En lavfrekvent sublyd vil vel derfor ikke spilles samtidig som de andre høyttalerne med mindre de også tar seg av de lave frekvensene som suben skulle tatt seg av. Jeg ville tro at man kunne lagt et ark foran suben, hvor arket kun var festet på toppen og kunne flagre fritt. Da burde man sett om sub slår utover (arket flagrer) ved f.eks eksplosjoner, eller om arket suges inn mot suben (den slår innover) og man bør da kunne bytte fase. Var ihvertfall slik jeg hadde sjekekt det. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Grunnen til at du har fasejustering er fordi at fasen justerer i praksis i tidsdomenet for å sørge for bedre integrering med resten av høyttalerne. Når det kommer et bass-anslag vil fase 0 gjøre at elementet slår ut først og så inn. Bytter du fase til 180 grader slår elementet først inn og så ut. Det at du har "sterkest" bass på fase 180 betyr at du har mindre kansellering enn med subwooferen i fase 0. Dette gjelder kun den plasseringen du har valgt nå. Om du setter subwooferen et annet sted kan det hende at fase 0 gir minst kansellering. Fasefeil kan også vise seg som en mudrete bassgjengivelse. Bass skal være stram og tørr og da må fase stemme overens. I surroundoppsett så har man gjerne tidsjustering for subwoofer i romkorrigeringen. Da er det like greit å sette subwooferen i fase 0 og la romkorrigeringen gjøre sitt. Lenke til kommentar
Scorpio7 Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 Ok, takker for hjelpen. Suben er nå bra innstilt, og gjør som den skal. Da har jeg igrunn ett nytt spm Dette er jo en aktiv sub, med en bryter på baksiden som jeg kan sette til "auto", altså at den skrur seg av/på ettersom den blir brukt. Dette er veldig kjekt å ha, slik at man slipper å tenke på det selv. Problemet her er følgende: Jeg har satt den på "auto", men det som skjer er at viss jeg ser på noe som ikke er i surround, f eks ett tv-program, så driver denne subben å skrur seg av og på, etter hvilke lyder som kommer. Ett typisk eksempel er viss det er en lang dialog i slutten av en episode av noe, så skrur den seg av iløp av den dialogen. Når da avslutning kommer, med musikk og greier, så skrur den seg på igjen, noen sekunder etter den har mottatt signaler selvsagt. Hvordan kan jeg ha den innstilt på "auto", uten at den skrur seg av i forhold til hva jeg ser/hører på? Har det noe med Hz-innstillingene å gjøre? Jeg vil jo bare at den skrur seg av når jeg er ferdig med å se/høre på ting, for deretter å skru seg på neste gang jeg skrur på tv og anlegg. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Kan du stille "crossover" og volum på forsterkeren din? Jeg har hatt flere suber, og har aldri hatt det problemet med mindre jeg har veldig, veldig lavt volum på. Den slår seg jo av om den ikke får signaler, men selv en rolig dialog skulle gi den nok til å holde den aktiv. Lenke til kommentar
Scorpio7 Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 Jeg kan stille det meste på den forsterkeren, men hva er crossover? Går igrunn utifra at jeg kan gjøre det, ettersom det er en ny Pioneer sc-lx56. Min sub skrur seg av med mindre det er noe musikk, eller en scene hvor det skjer mye rart. "Automatic crossover setting" står det at den forsterkeren har. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Det bestemmer hvilke frekvenser som går til suben, og hvilke som går til høyttalerne. Om denne står for lavt vil ikke suben få signaler, og vil derfor slå seg av. Går ut i fra du kan stille på dette på baksiden av suben også, men om du kan stille det på forsterkeren din bør du sette det til maks på suben, og gjøre justeringene fra forsterker. Har du gulvstående høyttalere kan du sette den på 60 hz og finjustere deg videre derfra. Med stativ/små høyttalere må du gjerne opp i 80 hz - 90 hz. Lenke til kommentar
Scorpio7 Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 Ok, da tror jeg at jeg fant crossover innstllingene, og der er 5 alternativer: 50hz, 80, 100, 150 og 200. Fra før sto den innstilt på 80hz, jeg stilte den nå ned til 50, og skrudde Hz-bryteren på suben opp til max, 100hz. Jeg har gulvstående fronthøytalere. Takk for hjelpen, satser på dette var løsningen Lenke til kommentar
Scorpio7 Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 Nå har jeg prøvd litt forskjellig her. Jeg satt Hz på maks på suben, og har nå prøvd med både 50hz, 80 og 100 på forsterkeren, men suben fortsetter bare å skru seg av og på. Jeg husker at jeg tidligere har stilt inn noe på forsterkeren som hadde med hvor mye lyd som skulle sendest til de forskjellige kanalene. Da skrudde jeg opp på hvor mye som skulle sendest til suben, fordi jeg syns ikke jeg hørte den godt nok i forhold til resten av høyttalerene. Noen som har noen tips til hva som kan være grunnen til at suben skrur seg så mye av og på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå