sdf123 Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Skal åpne en sparekonto og tenker det blir i enten Sparesmart.no eller Topprente.no, men usikker på hvilken. Sparesmart: +Gebyrfri +Innlogging via BankId +God rente +Kan ha så mange kontoer man vil -Godskriver renten årlig Topprente +Gebyrfri +Innlogging via BankId +God rente +Godskriver renten månedlig -Må ha egen ID-brikke for å ta ut penger. -Kan kan kun ha en konto Noen som vet noe om dette? Event har egne erfaringer å dele om Sparesmart eller Topprente? Endret 13. november 2012 av RickyG Lenke til kommentar
MrL Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Jeg har brukt Sparesmart en stund, og har vel ingen negative ting å si om det. Nettbank, uendlige uttak og god rente - funker fjell. Topprente.no virker dog som et enda bedre alternativ, det drives av Sparebanken Øst og er derfor antakligvis et sikkert alternativ, siden det også er medlem av sikringsfondet. Definitivt bedre å ha månedlig rente, for da vil man få renters rente. Kun en konto? Who cares, den kan fylles opp med 2 millioner uannsett. Med andre ord ville jeg nok gått for topprente, vurderer å bytte til dem selv asap EDIT: Okei ta det med en klype salt, informasjonen deres er litt mangelfull - det står ingen ting om hvor mange uttak man har, og evt. om det koster noe, det er abselutt noe som er greit å klarere Aftenposten skriver dog at " det er ingen begrensninger på antall uttak.", men jeg synes det er rart dette ikke står på topprente.no, kan være det har endret seg også. Endret 4. november 2012 av MrLG Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Tenkte jeg skulle opprettet en konto hos begge, så kan jeg få testet begge nettbankalternativene. Tror dog begge er medlem av banksikringsfondet, og da er jo alt opp til 2mil dekket, noe som burde holde.. Eneste forskjellen jeg kan se er at renten godskrives forskjellig, samt kun muligheten å ha en konto. Sparesmart sier også at de alltid skal være blant de 5 beste bankene med høyeste rente. Fordelen med å ha 2 er at vi også kan ha en konto å spare til sønnen vår på, så slipper jeg å ha en ny bank til det. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Sparing til barn ville jeg gjort på en konto i deres navn. Gaver opp til 1/2G fra hver forelder årlig kan gis uten at det må betales arveavgift (og uten at det teller mot grensebeløpet for arveavgift), mens overføring av en større engangssum på et fremtidig tidspunkt vil medføre arveavgift. ... men det kan selvsagt hende reglene er endret lenge før noe av dette blir en aktuell problemstilling. PS: begge de nevnte alternativene er med i Bankenes Sikringsfond. Endret 4. november 2012 av Euklid Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Har konto hos begge. Mitt tips er å ha konto hos begge så får du flytte pengene til den som har best rente De er temmelig like, men topprente bruker egen brikke dersom du skal betale/flytte penger. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Vi føler det sikrere at pengene står i vårt navn nå i starten, skulle alt se bra ut når han blir eldre kan vi begynne å se på andre løsninger, men det kan eventuelt taes i en annen tråd. Det som også er et plus med å ha en egen bank til sparing er jo at man glemmer pengene litt, og å overføre pengene til sin normal bank vil jo ta en dag, så da er det mindre fare for å gjøre impulskjøp:) Jeg har også full BSU nå, så det blir en del sparing til vanlig sparekonto nå fremover så da er jo banken jeg har i dag sin sparerente på 0,8% lite å rope hurra for! Edit: så ikke Wisd0m sitt svar når jeg postet.. Egen brikke, jaja, burde jo holde med BankID? Men så lenge det ikke koster noe, så kan det jo være greit å bare ha begge stående. Endret 4. november 2012 av RickyG Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Sparing til barn ville jeg gjort på en konto i deres navn. Gaver opp til 1/2G fra hver forelder årlig kan gis uten at det må betales arveavgift (og uten at det teller mot grensebeløpet for arveavgift), mens overføring av en større engangssum på et fremtidig tidspunkt vil medføre arveavgift. ... men det kan selvsagt hende reglene er endret lenge før noe av dette blir en aktuell problemstilling. PS: begge de nevnte alternativene er med i Bankenes Sikringsfond. Men man kan jo fase inn 1G i året over noen år (1/2G fra hver av foreldrene), hvilket for mange kan være vel så praktisk som å få en kjempesum i fanget på en gang. Man slipper også å slite med overformynderiet på den måten. 1 Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Ja, det er slik jeg også ser det. Man vet aldri hvor flink minsten er med penger når man blir 18år. Husker selv hvordan jeg var i den tiden.. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Det kan være at han er så flink med penger at han ikke ønsker de også. Husk at Lånekassen har stipendkutt ved for "høy" formue. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Sparesmart lyver om hvilken rente Topprente gir, Topprente er bedre. Når det gjelder om man får renten utbetalt månedlig eller en gang i året har ikke det noe å si, beløpet blir det samme på årsbasis. 1 Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 6. november 2012 Forfatter Del Skrevet 6. november 2012 Nå har jeg fått tilgang til begge bankene, så får jeg studere dem litt og se hvilken jeg liker best. Sparesmart ligger foran pga at man kan opprette flere kontoer, det syntes jeg er veldig praktisk! Lenke til kommentar
dabear Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Sparesmart lyver om hvilken rente Topprente gir, Topprente er bedre. Når det gjelder om man får renten utbetalt månedlig eller en gang i året har ikke det noe å si, beløpet blir det samme på årsbasis. Hvordan kan dét stemme? Om du får utbetalt månedlig vil du jo få renters rente per måned istedet per år? https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AoZOInz1Q6IzdFdzVEhyZEdsV0J2TWp5QmstMjFDaEE Lenke til kommentar
fvf Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Hvordan kan dét stemme? Om du får utbetalt månedlig vil du jo få renters rente per måned istedet per år? https://docs.google....TWp5QmstMjFDaEE Det stemmer fordi det oppgis "effektiv rente" der eventuell månedlig rentesrente er regnet inn. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Sparesmart og Topprente har begge for tiden en nominell rente på 3,70 %. Men siden Topprente gir månedsrente, får de en effektiv rente på 3,76 %.. Hos Sparesmart er den effektive renten lik den nominelle. Så spørs det om en synes at fordelen med flere konti og standard bankID-brikke hos Sparesmart er større enn rentefordelen hos Topprente. For ellers er de ganske like. EDIT: For to måneder siden sendte jeg melding til Sparesmart om at renteopplysningene på hjemmesiden deres ikke viser effektiv rente for Topprente.no. De har valgt å ignorere dette..... Endret 15. november 2012 av nojac Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 (endret) Man kan helt fint bruke BankID hos Topprente.no, opprettet konto der for noen dager siden. Sparebanken Øst har også ganske grei BSU konto med YoungBank hvis man er under 25 med 4.85% rente. Er nok ikke i toppen nå lenger, men litt for mye bry å bytte føler jeg. edit: Og med DinBank så blir de ikke så dårlig totalbank heller, kan kanskje like gjerne bytte dit også. Endret 17. november 2012 av eisa01 Lenke til kommentar
nojac Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Man kan helt fint bruke BankID hos Topprente.no, Ikke noe problem å bruke BankID for å opprette konto eller å sjekke nettbanken deres. Men for å ta ut penger derfra må du bekrefte uttaket med en egen kodebrikke fra topprente.no (som du får tilsendt gratis etter noen dager) Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Oj, det var godt å vite, har rotet bort den jeg fikk fra YoungBank og trodde det uansett gikk bra siden jeg hadde BankID. Får fikse det til uka Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå