Olethros Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Fikk en mildt sagt irriterende overraskelse på kjøpet med fornyingen av bilforsikringen min forleden dag: If forsikring har tydeligvis funnet det for godt å endre antall skadefrie år med 70% bonus fra 6 til 2 år uten noen spesiell grunn. Vet noen hvor reglene omkring dette står detaljert i enten deres forsikringsvilkår eller noe annet? I den skriftlige kopien av reglene står det ikke nevnt noe om overføring av "skadefrie år" utenom opptjent bonus hos tidligere forsikringsselskap, og på www.if.no er det plukk umulig å finne de fullstendige reglene noe sted; de linkene som kommer opp i google peker oftest på sider som er fjernet. Saken er som følger: Etter å ha kjørt skadefritt i ti år hadde jeg opptjent 70% bonus på femte året hos Gjensidige i fjor. Da jeg så spanderte på meg en ny bil benyttet jeg meg også av tilbudet om "Superforsikring" fra If til samme pris som delkasko+ansvar som jeg hadde på den gamle bilen. I forsikringsavtalen står det svart på hvitt at jeg har "70%, 5. år" som bonus. Men nå, ett år senere, sier de som nevnt at jeg bare har "70% 2. år" og legger en ekstra 200-lapp på regningen. Har noen hørt om lignende "snikfjerning" av bonus tidligere? Og evt. hvilket regelverk eller lovtekst jeg kan legge til grunn for å be dem ta rennfart og hoppe og drite? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 200-lappen ekstra har ingenting med at du har gått ned fra 5. til 2. året på 70% bonus, men det er prisstigning. Du må nesten ringe og spørre if hvorfor de har redusert fra 5. til 2. året. Det er så vidt jeg kan se ingen grunn til at de skal gjøre det. 1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Du burde uansett som mobile999 sier ringe og ta opp dette, for det høres ikke riktig ut. IF har et bonus-system som gjør at du nå skulle hatt 75% og 0 år (eventuelt 1 år). Man får 10% bonus for hvert skadefrie år opp til 70%. Så blir det stående på 70% og telle år til man har 5 år. Man går da opp til 75% og begynner på nytt å telle år. Det høyeste man kommer i IF er 75% + 5 år Forskjellen på 75% med eller uten 5 år er bare at du ved første skade ikke får noe bonustap om du har 75% + 5 år (Ellers får man 15 eller 30% bonustap ved skade, avhengig av hvor på skalaen man er) Edit, i tilfelle det var vanskelig å forstå mitt lille forsøk på forklaring, så kan du selv lese om det her; http://www.if.no/web/no/privat/forsikringer/bil/pages/bonus.aspx Endret 4. november 2012 av pcp160 Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 5. november 2012 Forfatter Del Skrevet 5. november 2012 Ja, det virker nettopp som om If nå prøver å vri seg unna å øke bonusen min til 75%. Jeg har ikke hørt noe fra dem ennå, men vil vedde på at de prøver seg med at "det gjelder bare hvis du har hatt 70% i fem år hos oss, og ikke i det forrige selskapet." Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Hvis de prøver seg med det så burde de ha gitt 70% på første året med det samme og ikke drive med lureri. Deretter ber du om å få et tilbud på forsikringen fra det gamle selskapet ditt, deretter vurderer du å bytte tilbake dersom du får den bonusen du skulle hatt. Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Vet ikke regler og lover rundt dette, men gjør som folk sier og snakk med dem. Jeg personlig fikk 20% høyere startbonus på bil ved å "prute" og ta inn tilbud fra flere.. Hører dog med at da hadde jeg mange andre forsikringer i tillegg. Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 Når jeg logger meg inn på Ifs nettsider nå ser jeg at de visstnok skal ha endret avtalen i desember i fjor til "70% 1. år." Dette etter at den ble inngått med forståelse av at bonus+år skulle overføres til ny forsikring. Dette burde jeg strengt tatt lagt merke til da, men såvidt jeg husker trodde jeg de bare hadde sendt giroen to ganger ved en feiltakelse. Det står uansett ingen spesifikk begrunnelse til endringen i papirene jeg fikk oversendt, og det er - i alle fall ifølge Storebrand - stikk i strid med sedvane for bransjen å stryke antall år med toppbonus på denne måten ved bytte av selskap. Lenke til kommentar
SSL Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Jeg har opplevd akkurat det samme, men med DNB forrige selskap. Min bonus ble redusert fra 75% 5. år til 70% 1. år når jeg flyttet over til Volvia, uten at det var grunnlag for det. Jeg leste ikke forsikringspapirene jeg mottok fra Volvia spesielt godt, og plukket ikke opp at bonusnivået ikke var der det skulle før jeg hadde et uhell med bilen mens den var forsikret i Volvia. Når jeg forsøkte å spole tilbake til DNB, trakk de bare på skuldrene... Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 14. november 2012 Forfatter Del Skrevet 14. november 2012 Vel, det viste seg å være en misforståelse mellom If, Gjensidige og forhandleren jeg kjøpte bilen fra ifjor. Så saken er nå heldigvis oppklart i mitt tilfelle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå