Gå til innhold

DNA-test for å få vite sykdommer og alt annet som er mulig?

Loff1

Anbefalte innlegg

God dag.

Jeg vil gjerne gjøre en lesning av DNA-et mitt. Jeg tenker da på en test som kan fortelle alt som kan bli lest ut av genmaterialet, slik som om man er disponert for sykdommer, hvilke personlighetstrekk som er sannsynlige (om man har «psykopat-gener» f.eks.), osv.

Kjenner noen til noe slikt? Hvor/hvordan kan man få tatt testen? Hva koster det?

På forhånd takk.

Endret av Loff1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om hele det menneskelige genomet er "kartlagt", så betyr det bare at man vet hvilke gensekvenser det inneholder, men ikke nøyaktig hva de ulike genseksekvensene egentlig koder for. Det krever langt mer forskning for å fastslå dette med en rimelig grad av sikkerhet.

Så vær obs: Enkelte av de firmaene som tilbyr gentesting vil derfor kunne finne på en rekke potensielle lidelser, uten at de er vitenskaplig begrunnet. Et dansk gentestingfirma som man mistenkte for denne typen svindel gikk under jorden og ble nedlagt uten forvarsel tidligere i år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er egentlig ikke fullt så interessert i sykdommer, mer i hva annet man kan lese fra genene. Om jeg har «krigergenet» eller «løvetanngenet» for eksempel (http://henrikvogt.co...eme-muligheter/).

"Krigergenet".. "Løvetanngenet"

Jeg tror bare du skal legge tanken på hylla. Det du er søker etter finner du ikke svar på gjennom DNA analyse (i allefall ikke pr i dag, i morgen eller de neste 20år).

Lenke til kommentar

Har du kilder på det?

I 2002 og 2003 gjør forskerne Avshalom Caspi og Terrie Moffitt ved King’s College i London oppsiktsvekkende funn. Forskerne vet at det i befolkningen finnes ulike versjoner av gener med ulik funksjon. Caspi og Moffitt tar spesielt for seg genet MAO-A hos menn. MAO-A har med omsetningen av flere signalstoffer i hjernen og dens utvikling å gjøre. Det har også vært forbundet med psykopati, altså hensynsløs, manipulerende og voldelig adferd. Det er to versjoner av genet. Hva er forskjellen på dem?

Det første Caspi og Moffitt finner ut, er at det først og fremst er bærere av den ene versjonen som har risiko for psykopati. På grunn av forbindelsen til aggresjon og vold får denne versjonen derfor tilnavnet «krigergenet». Den andre versjonen ser derimot ut til å virke beskyttende. Et «løvetanngen».

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke lest den.

Kildene ligger jo nederst i artikkelen jeg lenket til. Mener du artikkelforfatterne har lest disse/denne feil?

Det er ikke sikkert artikkelforfatterne tar feil. Jeg holder en knapp på den/de som gjengir/oversetter funnene er litt for sensasjons fiksert.

Men jeg vil selvfølgelig gjerne lese original artikkelen (hvilken er det, så eg slipper å gå gjennom alle sammen).

Endret av netroM
Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår, er det vel denne: http://www.sciencema...82/851.abstract

Ok, Dette er i mine øyne strengt talt ikke relevant for eventuelle krigergener. Men la oss prøve å nøste litt opp i dette.

Det munner vel ut i konklusjonen at MAOA på en eller annen måte hjelper til at det ikke går galt for vanskjøttet barn.

Artikkelen er grei nok den. Dog trenges det mye mye mere data for jeg vil trekke en slik konklusjon.

Spesielt da det tar 2sek for jeg finner denne

Sitat:

CONCLUSIONS:

Findings from this general population sample could not confirm the hypothesis that MAOA moderates the relationship between adolescent maltreatment and adolescent or adult antisocial behavior

Etter relativt liten innsats føler jeg ikke overbevist hvor mye MAOA alene har å si for verken det ene eller det andre. Søk selv på www.pubmed.com

Jeg er generelt veldig i mot tabloid overskriftene "genet for ditt" "genet for datt". Biologien / genertikken er rett og slett ikke så sort/hvitt. Det er et samspill av gener, en symfoni, der balansen er det biologisk relevante.

Man ser dette veldig ofte i f.eks kreft der det snakkes om genet for kreft X og genet kreft Y. Dette er (dessverre) ikke så enkelt. Selv om det er enkelte gen-varianter/mutasjoner som gir en betydelig økt risiko for kreft er det ikke så sort/hvit.

Lenke til kommentar

Ok, Dette er i mine øyne strengt talt ikke relevant for eventuelle krigergener. Men la oss prøve å nøste litt opp i dette.

«Krigergen» leste jeg som et begrep skapt for på en tabloid måte få fram det du sier her:

Det munner vel ut i konklusjonen at MAOA på en eller annen måte hjelper til at det ikke går galt for vanskjøttet barn.

Jeg er generelt veldig i mot tabloid overskriftene "genet for ditt" "genet for datt". Biologien / genertikken er rett og slett ikke så sort/hvitt. Det er et samspill av gener, en symfoni, der balansen er det biologisk relevante.

Man ser dette veldig ofte i f.eks kreft der det snakkes om genet for kreft X og genet kreft Y. Dette er (dessverre) ikke så enkelt. Selv om det er enkelte gen-varianter/mutasjoner som gir en betydelig økt risiko for kreft er det ikke så sort/hvit.

At det er så enkelt har jeg aldri trodd, men jeg hadde fått inntrykk av at man hadde så pass god oversikt at en del informasjon kunne leses direkte fra genene. «Krigergen» eller «løvetanngen» var bare et eksempel jeg trakk fram; jeg var ikke nødvendigvis ute etter akkurat det. Likevel skulle jeg vel ikke tatt slike funn for god fisk uten å se om det fantes andre studier med samme eller motsatte konklusjon.

Lenke til kommentar
Likevel skulle jeg vel ikke tatt slike funn for god fisk uten å se om det fantes andre studier med samme eller motsatte konklusjon.

Jeg skal ikke råde deg til ikke å ta slike tester, men om du gjør det vil jeg på det sterkeste råde deg til å ta svarene du får til genetisk veiledning på et større sykehus.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...