Gjest medlem-141789 Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Mitt upopulære synspunkt: All emigrasjon og immigrasjon vil til slutt føre til ein verre verden for absolutt alle. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Mitt upopulære synspunkt: All emigrasjon og immigrasjon vil til slutt føre til ein verre verden for absolutt alle. Bare delvis enig. På sikt kan mye innvandring føre til konflikter og forverring. Men ikke nøvendigvis "til slutt". For det blir svært langt fram. Enda lenger fram, kan vi nemlig regne med at problemene avtar og forsvinner igjen. Når blandingen blir så vanlig at ulikheter og kulturforskjeller uthviskes. Samtidig med at mennesket generelt tvikler seg videre, og bli mer intelligent. Så forhåpenligvis er det snakk om den kneik eller flere som må overkommes før det blir bedre igjen. Men det blir ikke i vår tid, da snakker vi om sikkert hundrevis av år framover. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Jeg tror vi kan trenge en uavhengig instans, med fagfolk innenfor en rekke vitenskapelige disipliner, som kan legge sterke føringer for klimapolitikken. Lenke til kommentar
Wilmap Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Null innvandring. også at jeg vil ha toll på utenlandsk mat 3 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 (endret) Dette er kanskje ikke upopulært, men det blir i hvert fall ikke snakket om: Jeg mener alle oppgaver og tester på skolen skal leveres anonymt. Den skal bli rettet av en uavhengig sensor som overhodet ikke kjenner eleven, hvor i landet han/hun kommer fra, hvilket kjønn de er, eller hvilken skole de går på. Dette vil eliminere problemet med smisking, og fordomsfulle lærere. Endret 9. mars 2013 av Skurupu 3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Problemet med det er at læreren mister en viktig mulighet til å ha oversikt over nivået på enkeltelever og klasser. Det er viktigere enn å unngå potensiell favorisering. Trynefaktoren kan motarbeides på andre måter. 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Læreren til elevene vil selvsagt få se resultatene. De har bare ikke noe med selve sensuren å gjøre. 2 Lenke til kommentar
Wilmap Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Dette er kanskje ikke upopulært, men det blir i hvert fall ikke snakket om: Jeg mener alle oppgaver og tester på skolen skal leveres anonymt. Den skal bli rettet av en uavhengig sensor som overhodet ikke kjenner eleven, hvor i landet han/hun kommer fra, hvilket kjønn de er, eller hvilken skole de går på. Dette vil eliminere problemet med smisking, og fordomsfulle lærere. støtter deg i den Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Men hvordan kan læreren få vite resultatene når prøvene leveres anonymt? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Det er ikke vanskelig. Det viktigste er at sensor ikke veit hvem innsenderen er. De kan være et nummer, som forandrer seg for hver innlevering. Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Men hvordan kan læreren få vite resultatene når prøvene leveres anonymt? Sensor får prøver med kandiat nummer på. Lærer får en lapp med kand.nr. = [elev] Er ikke så fryktelig vanskelig. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Har et upopulært synspunkt angående disse anonyme karraktersettingene. Det vil ikke øke utdannelsesnivået i Norge overhodet, det vil snarere bare vise at utdannelsen er vanvittig lavmål. Jo mer vi så pusher læreren til å lære bara våre bedre, jo dårligere kommer de til å gjøre det. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Vennligst begrunn tankegangen din. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 jeg har den oppfattelse av at offentlig skole bare har incentiv til å få elevene inn og ut av skolen raskest mulig, det er ingen konkurranse om de beste elevene, eller beste lærerne. En lærere i dag har ikke mulighet for å komme seg inn på skoler med bedre lønnsordninger, og vil derfor holde seg til sitt nivå for læring. - Skulle de gjøre en god jobb er dette kun grunnet deres egen godvilje, i håp om at landet får en bedre fremtid. Jeg tror det blir naivt å tro at lærere er noe bedre enn alle andre, de kommer på jobb og gjør jobben sin. Som nevnt, noen lærere kan være flinke, men det blir naivt å tro at flertallet ønsker å jobbe hardt for dette. Eksempler finnes allerede, mtp. større privatskoler som viser til langt høyere karrakterer, og langt bedre utdannelse. Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Privatskoler gir bedre karakterer for å virke bedre, så de kan tiltrekke seg flere elever som de kan tjene penger på -- de er ikke bedre skoler nødvendigvis, kanskje snarere tvert imot da privatskoler vil tjene mest mulig penger. 3 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Det kan jeg aldri tenke meg, de skal leve av sitt rykte (i motsetning til offentlige). - Blir de kjent for å ha dårlige krav, får skolen et dårlig rykte, og vitnemålet blir verdiløst. Vi kan selvfølgelig teorere om at privatskoler som Harvard og Stanford gir lavmåls-utdannelse; men jeg tror ikke det. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Privat mot offentlig er en helt annen diskusjon. Hva har det med anonym karaktergiving å gjøre? Lenke til kommentar
Il-Sung Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Vil skyve heile skuledagen for ungdomsskulen framover, så normen blir å byrje halv elleve og slutte klokka fire. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 10. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2013 Dette er kanskje ikke upopulært, men det blir i hvert fall ikke snakket om: Jeg mener alle oppgaver og tester på skolen skal leveres anonymt. Den skal bli rettet av en uavhengig sensor som overhodet ikke kjenner eleven, hvor i landet han/hun kommer fra, hvilket kjønn de er, eller hvilken skole de går på. Dette vil eliminere problemet med smisking, og fordomsfulle lærere. Hva med den muntlige delen av karakteren? "Smisking" spiller en stor rolle i karaktersettingen av muntlige fag. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 (endret) Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Men hvor mange muntlige fag finnes det egentlig? Er vell bare norsk, engelsk og c-språk. Kan godt fjerne de karakterene og ha en felles karakter for både munltig og skriftlig. Ser ingen god grunn til å holde de separat. Edit: når jeg tenker meg om, så trur jeg ikke jeg hadde muntlig karakter i c-språk. Så det er vell bare norsk og engelsk dette går ut over. Endret 10. mars 2013 av Skurupu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå