IcedInsanity Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Har da to XLS 215, en CV forsterker og en NAD reciever, samt en kabel som eg putter i PCen når eg vil ha musikk på anlegget. NAD: CV forsterker: XLS 215: Men eg vil gjerne ha lyd fra tv'en til anlegget. Og funker ikke akuratt å putte samme kabelen som eg bruker i pcen direkte i tven. Noen tips? Endret 3. november 2012 av IcedInsanity Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Du trenger en passende kabel Ingen kan si noe mer uten å vite hva slags TV eller hvilke utganger TV har. Hvis TV har analog lydutgang er det bar å koble sammen, men de fleste nyere TV-er har bare digital optisk lydutgang og da har du et problem... En dårlig løsning da er å bruke hodetelefonutgangen - dvs akkurat som du kobler PC til TV. Og bildet du har lagt ut er en forsterker, ikke receiver som du sier du har. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 3. november 2012 Forfatter Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Ah, beklager. Er ikke helt inne på slikt. Men TV'en eg har er ikke akuratt ny. Er dog en LG LED TV, som har både optisk utgang og slike hodetelefon utganger, Har brukt ett gammelt pc "anlegg" til å få lyd fra tven i det siste, og det har eg bare plugget inn i tven. Men det har ikke funket å gjøre det slik med de store gutta. Kabelen eg har er en Argon 5005. http://www.hifiklubb...5_kabel_5_m.htm Endret 3. november 2012 av IcedInsanity Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Optisk ut fra TV -> DAC -> Forsterkeren Ser ikke hvorfor dette ikke skulle fungere? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 3. november 2012 Forfatter Del Skrevet 3. november 2012 Aner ikke eg. Når den kabelen eg linker til er den eneste eg har å hjelpe meg med. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Da må det isåfall bli med hodetelefonutgangen på TVen ja, mulig det krever at du skrur på det som lydutgang på TVen din. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 3. november 2012 Forfatter Del Skrevet 3. november 2012 Så må eg finne ut hva NAD'en skal stå på Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Den kan vel stå der den står... Eller den kan stå på gulvet eller stå på hylla.... Du har fortalt hva slags høyttalere du har og vist bilde av både forsterker, sluttrinn og høyttalere. Du har til og med vist bilde og fortalt type kabel. Men hvorfor vil du ikke fortelle hvilken TV (modell) du har? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 3. november 2012 Forfatter Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Vil og vil, står ikke på det, saken er at det ikke står noenting på den så eg aner ikke hva slags modell det er. Den er hvertfall 5 år gammel. Er en LG 42" 3000. Måtte bakom for å finne ut det. Detaljer står her: http://www.hotukdeals.com/deals/lg-42-42lh3000-full-1080p-hd-lcd-tv-678851 Endret 3. november 2012 av IcedInsanity Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 TV har ikke vanlig analog lydutgang, men det ser ut som det skal fungere å få ut lyd fra scart AV2 fra alle kilder bortsett fra HDMI hvis det er en løsning. Isåfall trengs det f.eks. en slik kabel (ikke bruk gul plugg og pass på in/out-bryteren). Ellers så er den kabelen du har eneste løsning. Sett volum på TV og forterker på min. Koble til og velg riktig inngang på forsterker. Sett så volum på forsterker på vanlig lyttevolum og øk deretter volum på TV til det blir passe høyt. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 3. november 2012 Forfatter Del Skrevet 3. november 2012 Så den hvite kabelen eg har skal eg putte i hodetelefonutgangen på tv'en, og slå på og prøve meg frem til eg evt får lyd? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Sett volum på TV og forsterker på minimum. Koble til og velg riktig inngang på forsterker. Sett så volum på forsterker på vanlig lyttevolum og øk deretter volum på TV til det blir passe høyt. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Det gikk jo veldig greit. Var ikke mye som skulle til, kabelen i hodetelefon utgangen på tv'en så var det lyd, trengte ikke lete noe på forsterker etter signal. men en ting, hadde det blitt "bedre" lyd dersom eg hadde fått lyd gjennom en optisk kabel? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Mulig.. Hvordan TV signaler har du? Hvis du har analoge signaler er det ingenting å hente på å gjøre de digitale før de gjøres til analoge igjen i en DAC/forsterker. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Uhm, hvilke tv signaler eg har... Hva mener du med det Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Når du sender lyden ut fra TVen, hvor kommer signalene fra? Parabol? KabelTV? Har du digital dekoder, og har du digitalt signal fra dekoder til TV? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Ah. Kommer fra parabol, og har en HD dekoder fra CD, og har HDMI kabel fra dekoder til TV. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Da vil det kunne gi litt bedre kvalitet med optisk ut. Hvor stor forskjell er derimot vanskelig å si.. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Når det er snakk om dekoder, så kan man kanskje koble analog lyd rett fra dekoder til forsterker. Da slipper man å gå via lyddelen i TV som sanysligvis er den dårligst komponenten. Lenke til kommentar
hightow Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Hvis NAD forsterkeren støtter 'HDMI pass through', så kan du koble signalet fra HD dekoderen til NAD'en med en HDMI-kabel. Trenger ikke gå via TV'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå