Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter psykisk, pga trivsel på jobb

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har slitet litt med deprisjoner i det siste, og har hatt det vansklig. Nå har jeg endelig fått meg jobb. Det er på en bensinstasjon. Har jobbet der i 2 måneder. Problemet er at jeg ikke trives på jobb. Jeg må kjøre 3 kvarter for å komme ditt. Drivstofforbruket mitt er høyt. Jeg bruker mye penger til drivstoff.

Det er veldig mye å gjøre på bensinstasjonen. Må passe på at er nok burger og pøsebrød i skuffen, må vaske toalettene, ta søpla, fylle på varer, steke boller, smøre baguetter osv. Jeg jobber alltid alene, og det er som regel kunder i butikken, så hvis jeg skal ta toalettene må jeg skynde meg.

Jeg kan ikke ta pauser fordi det er kunder hele tiden. Jeg står hele dagen. I 9 timer.

Siden jeg er alene, føler jeg meg ofte utrygg.

Jeg vet at huller på cv-en, eller korte opphold på arbeidssteder ikke tar seg bra ut

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil ikke dra på jobb, jeg trives ikke der. Kan jeg søke på ny jobb i mens jeg jobber på bensinstasjonen?

Hilsen jente 18 som ikke vet hva hun skal gjøre. Anonym poster: aaa2b2e733b1d27434ef6d9dda3e486c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Du kan absolutt søke andre jobber mens du er der, og forsøke å komme deg vekk så fort som mulig. De grunnene du nevner er grunnene jeg har holdt meg unna den type jobber. Sats på å få ny jobb så fort som mulig, og bit tennene sammen så lenge. greit å ha på CVen i det minste.

Lenke til kommentar

Det jeg tror er det lureste du kan gjøre er å begynne å søke ny jobb med en gang, og ikke slutte før det er i boks. Hvis ikke ser det ut som om du feiger ut, noe jeg forsåvidt vil si stemmer. Tviler ikke på at jobben er kjip, men du overlever hvis du vil. Det er litt lettvint å si at du "sliter psykisk" for å gi deg selv en unnskyldning for å gi opp. Dessuten har du bare jobbet der to måneder, det er ingenting. Kan godt hende mestringsfølelsen kommer etter hvert. Den kommer i hvert fall ikke hvis du stritter imot.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Er utrolig deilig at jeg får forståelse. Kan jeg skrive at jeg jobber på en bensinstasjon på CVen? Så de arbeidsplassene jeg søker på vet at jeg har litt erfaring?

Jeg søkte på mange jobber før jeg fikk den jobben jeg har nå. Det er vansklig å få jobb, så kan ta lang tid før jeg får en ny en. Det skal visst være lettere å få jobb når du allerede er i en, så får krysse fingrene. 2 måneder i arbeid er veldig lite. Det vil se dårlig ut på CVen. Hva kan jeg gjøre med det? Skal jeg droppe å skrive det på CV når jeg søker? Eller kan jeg skrive at jeg jobber på en bensinstasjon i jobbsøknaden, men søker etter ny jobb?

Hvis jeg har 2-3 måneder oppsigelse, vil det da være lurt å si opp, så søke på jobb,? Anonym poster: aaa2b2e733b1d27434ef6d9dda3e486c

Lenke til kommentar

Det jeg tror er det lureste du kan gjøre er å begynne å søke ny jobb med en gang, og ikke slutte før det er i boks. Hvis ikke ser det ut som om du feiger ut, noe jeg forsåvidt vil si stemmer. Tviler ikke på at jobben er kjip, men du overlever hvis du vil. Det er litt lettvint å si at du "sliter psykisk" for å gi deg selv en unnskyldning for å gi opp. Dessuten har du bare jobbet der to måneder, det er ingenting. Kan godt hende mestringsfølelsen kommer etter hvert. Den kommer i hvert fall ikke hvis du stritter imot.

Ja, jeg feiger ut. Ikke fordi jobben er kjip, men fordi jeg føler meg utrygg, og ikke har det bra på jobb. Jeg jobber alene, og står i 9 timer uten pause. Det klarer jeg ikke. Jeg vil dra på en jobb hvor jeg føler meg tatt vare på, å føler meg trygg.

Jeg hatt det tøft på den psykiske fronten lenge før jeg fikk meg jobb. Trodde jobben ville gjøre det bedre, men det har bare blitt verre.

Føler at jeg mestrer jobben, så det er ikke problemet. Anonym poster: aaa2b2e733b1d27434ef6d9dda3e486c

Lenke til kommentar

Ja, jeg feiger ut. Ikke fordi jobben er kjip, men fordi jeg føler meg utrygg, og ikke har det bra på jobb. Jeg jobber alene, og står i 9 timer uten pause. Det klarer jeg ikke. Jeg vil dra på en jobb hvor jeg føler meg tatt vare på, å føler meg trygg.

Har du vurdert å snakke med sjefen?

Lenke til kommentar

Ja, men jeg ser han ikke så ofte. Tror ikke det hadde hatt noe virkning heller. Jeg visste at jeg kom til å jobbe alene da jeg takket ja til jobben, men visste ikke at jeg ville føle meg så utrygg som jeg gjør.

Vi har kamera i lokalet, men det hjelper ikke.

Tror ikke sjefen kan gjøre så mye med utryggheten min. :(Anonym poster: aaa2b2e733b1d27434ef6d9dda3e486c

Lenke til kommentar

Høres ikke noe kult ut, jeg forstår deg godt. Det er vel ikke noe "must" å skrive opp dette på CV-en? Jeg vill holdt dette utenfor. Sjekk oppsigelsestid og søk ny jobb.

Du skulle hatt arbeid i en klesbutikk eller no lignende hvor det er bra stemning og folk på din egen alder, sjekk det ut!

Lenke til kommentar

Vil si at det er lite profesjonelt av sjefen/eieren av bensinstasjonen å bare ha en ansatt på jobb. Det bar/skal være 2 eller fler på jobben samtidig, mye pga sikkerhet og mulighet for å ta pauser.

Som de fleste har sagt her søk på jobber så mye du kan, og kom deg bort derifra før du råtner på rot. Enklere å gå fra jobb til jobb enn fra arbeidsledig til jobb.

Lenke til kommentar

Vil si at det er lite profesjonelt av sjefen/eieren av bensinstasjonen å bare ha en ansatt på jobb. Det bar/skal være 2 eller fler på jobben samtidig, mye pga sikkerhet og mulighet for å ta pauser.

For de aller fleste bensinstasjoner utenom de mer trafikkerte er det ikke lønnsomt med to personer på jobb på kveldstid hverdager. Jeg kan ikke se at det er forbud mot å jobbe alene. Her i området er det kun Statoil som har to på vakt på kveldstid, og da som regel i helgene.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke ta pauser fordi det er kunder hele tiden. Jeg står hele dagen. I 9 timer.

Siden jeg er alene, føler jeg meg ofte utrygg.

Du har krav på pause.

Arbeidstaker har rett til minst en pause når den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Dersom den daglige arbeidstiden er åtte timer eller mer, skal pausene til sammen være på minimum en halv time.

Man skal ikke føle seg utrygg på jobb.

Arbeidsgiver er ansvarlig for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø for alle ansatte. I dette ligger det å jobbe aktivt for å hindre negativt stress på arbeidsplassen.
Lenke til kommentar

Sjefen har sagt at vi kan ta pause når det ikke er noen på bensinstasjonen. Det er så å si alltid noen inne i lokalet, ellers så kommer det noen inn. I dag fikk jeg satt meg ned i 5 minutter. Ikke i strekk, men til sammen. Hvis det ikke er noen inne i lokalet må forte oss å gjøre oppgaver, som vi ikke kan gjøre når det er noen der. Det er en liste vi må følge. Alt skal være gjort. Eks vaske toalett, skifte på søppel, vaske kaffemaskinen, hente forskjellige matvarer fra fryser, fylle på i kjøla, osv. Så kommer det kunder å jeg må tilbake i kassa.

Jeg føler meg ofte hjelpesløs. LIker ikke å være alene der, føler meg ikke trygg.Jeg står opp om morgen og vil ikke på jobb. Når jeg kommer hjem er jeg utslitt. Får ingen ting ut av dagen. Går bare å tenker på at jeg snart må på jobb igjen. I går var jeg kvalm etter å ha vært der. :(

Anonym poster: aaa2b2e733b1d27434ef6d9dda3e486c

Lenke til kommentar

Hvis du ofte ikke får mulighet til å få en pause på en halv time engang (nødvendigvis ikke sammenhengende (antar at du har betalt pause), men tilsammen) så ville jeg tatt opp dette med sjefen. Burde jo iallfall være en tid på døgnet hvor det er en liten "overlapping" med to ansatte, slik at en får tatt en pust i bakken. Det at hverdagen er hektisk er ganske så vanlig, men hvis det er slik at du omtrent må løpe bort til dassen for å rekke å vaske den er det jo ganske så håpløst i lengden.

Å trives på jobb er utrolig viktig, også for humøret på fritiden. Men det er ikke akkurat bare å velge og vrake i jobber når man er i denne alderen og ikke har så mye erfaring, men jeg ville også gjort som resten sier - søk mens du fortsatt er i arbeid.

Lenke til kommentar

Heisann

Vil tro du har 1mnd oppsigelsestid i jobben som butikkmedarbeider etter kun 2 mnd. der. Høyere stillinger har som regel mere etter kort tid pga. det kan være vanskelig og skaffe ny kvalifisert arbeidskraft.

Skriv i din nye søknad at du har oppsigelsestid i din nåværende jobb, og finn ut hvor lang den er og skriv inn dette også ;)

Ellers ønsker jeg deg lykke til videre og håper du finner noe nytt snart :-)

Lenke til kommentar

Kjedelig at du ikke har det bra, og dette er ikke for å svartmale ting, men du må være realistisk i forhold til jobb. Er man ufaglært og jobber i serviceyrker må man dessverre forvente denne type arbeidsdager, det høres for meg ut som en hvilken som helst arbeidsdag på en bensinstasjon. Det at du føler deg utrygg er jo selvfølgelig ikke noe koselig, men hvis det er så mye folk der hele tiden som du sier, så skjønner jeg ikke hvorfor du føler deg utrygg? Jo mer trafikk og flere mennesker, jo mindre er sannsynligheten for at en raner eller andre banditter vil velge denne plassen. Matpauser har man krav på, dette ville jeg tatt opp med sjefen.

Jobb i dagligvarebutikk høres mer ut som din type jobb, der har du i hvertfall andre kollegaer rundt deg hele tiden, men jeg ville ikke forventet mindre arbeidsbelastning

Endret av bas
Lenke til kommentar

Heisann

Vil tro du har 1mnd oppsigelsestid i jobben som butikkmedarbeider etter kun 2 mnd. der. Høyere stillinger har som regel mere etter kort tid pga. det kan være vanskelig og skaffe ny kvalifisert arbeidskraft.

Skriv i din nye søknad at du har oppsigelsestid i din nåværende jobb, og finn ut hvor lang den er og skriv inn dette også ;)

Ellers ønsker jeg deg lykke til videre og håper du finner noe nytt snart :-)

Skal sjekke hvor lang oppsigelsestiden er :)

Takk, det håper jeg også. :) Skal søke på alt jeg kommer over, så jeg kan komme meg bort der i fra :)Anonym poster: aaa2b2e733b1d27434ef6d9dda3e486c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...