Gå til innhold

Gtx 690 og vertikal synkr ?


dado

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Normal double buffered vsync vil alltid hindre screen tearing med at frameraten blir synkronisert med refresh raten til skjermen. Bakdelen er at frameraten vil aldri gå over refresh raten (normalt 60Hz), øker input lag'en og gir store framerate forskjeller når skjermkortet ikke klarer å holde følge med skjermen; frameraten vil falle til 30FPS når du kunne hatt f.eks 50FPS uten vsync. Dette er fordi skjermkortet må vente på neste refresh før den kan begynne å jobbe med et nytt frame.

Adaptive vsync løser noe av dette med å skru av vsync når frameraten faller under refresh raten til skjermen, men det vil ikke hindre tearing når det skjer. Adaptiv halv oppdateringsfrekvens betyr bare at vsync ikke skrus av ut før frameraten er under halvparten av skjermens refresh rate. Altså vil ikke vsync kuttes ut før du er under 30FPS på en 60Hz skjerm.

 

GTX 690 er et såpass kraftig skjermkort at det sjelden vil ligge under 60FPS (avhengig av oppløsning etc), men SLi liker dårlig lav framerate mtp microstuttering. Men helt generelt blir det både individuelt smak og behag og spill avhengig hva man velger her.

Lenke til kommentar

Normal double buffered vsync vil alltid hindre screen tearing med at frameraten blir synkronisert med refresh raten til skjermen. Bakdelen er at frameraten vil aldri gå over refresh raten (normalt 60Hz), øker input lag'en og gir store framerate forskjeller når skjermkortet ikke klarer å holde følge med skjermen; frameraten vil falle til 30FPS når du kunne hatt f.eks 50FPS uten vsync. Dette er fordi skjermkortet må vente på neste refresh før den kan begynne å jobbe med et nytt frame.

Adaptive vsync løser noe av dette med å skru av vsync når frameraten faller under refresh raten til skjermen, men det vil ikke hindre tearing når det skjer. Adaptiv halv oppdateringsfrekvens betyr bare at vsync ikke skrus av ut før frameraten er under halvparten av skjermens refresh rate. Altså vil ikke vsync kuttes ut før du er under 30FPS på en 60Hz skjerm.

 

GTX 690 er et såpass kraftig skjermkort at det sjelden vil ligge under 60FPS (avhengig av oppløsning etc), men SLi liker dårlig lav framerate mtp microstuttering. Men helt generelt blir det både individuelt smak og behag og spill avhengig hva man velger her.

 

Takk for svaret :thumbup:

Har 120Hz skjerm jeg! Hvem av de hadde du valgt hvis det hadde vært deg? Jeg vurderer enten Adaptiv eller adaptiv halvoppdateringsfrekvens, men er ikke sikker hva hadde passet best med 120 Hz skjerm.

Lenke til kommentar

Hvis du justerer grafikk instillingene til å oppnå 120FPS eller over i de fleste tilfeller hadde jeg nok brukt adaptiv. For de spillene som sjelden er oppe i 120FPS hadde jeg nok valgt adpativ halvoppdateringsfrekvens. Mye kommer ann på om du er følsom for tearing eller input lag og hvilkne kompromisser du er villig å ta. For multiplayer spill som Battlefield 3 kan det avgjøre om du kommer vinnene ut av en firefight at du har raskest mulig frame oppdateringer.

 

Du har også en mulighet med vanlig vsync og triple buffering slik at skjermkortet får et ekstra back buffer å jobbe med. Du vil da opprettholde vsync og frameraten som om du kjørte uten vsync når frameraten går under refresh raten, men det vil forsatt gi problemer med økt input lag, samt ujevn frame oppdatering som gir "motion discontinuety". Det er vel heller ikke alle spill som godtar triple buffering med SLi.

 

Merk at vsync også gir fordeler med lavere strømforbruk og varmeutvikling da skjermkortet ikke hele tiden kjører på full pine.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...