Gå til innhold

[Løst] Tips til Servern min

desnake

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk :)

Jeg skal sett oppe servern min helt på nytt og ønsker noen tips.

Hardware:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649591

(Jupp gjorde det enkelt når jeg laget ny server en tid tilbake hehe)

Har i tilegg 3 ekstra disker med tilsammen ca 2TB.

Jeg har testa ut Windows 2008 server r2. Men har stort sett etter mye tull brukt Windows 7 Ultimate 64bit.

Har lite erfaring med Linux, bare testet noen forskjellige. Fortrekker GUI linuxer hvis det skal være noe.

Dette er det jeg ønsker at servern skal gjøre:

* Filserver for mine backups av filme og musikk, samt backup bilder og dokumenter. (kommer til å gjøre backups manuelt så en automatisk backup løsning blir ikke nødvenig). Ønsker forskjellige kontoer for forskjellig tilgang til filene. En for film og musikk og en for bilder og dokumenter, samt admin med tilgang til alt.

* Printserver. Jeg har prøvd meg masse på dette og klikker med jevne mellomrom fordi det altid skjer noe rart. Ønsker og dele printern via servern så alle pcer på nettverket (både trådløst og lokalt) kan sette opp skrivern på sin PC og skrive ut direkte. Men det ender alltid med at det bugger seg og blir laget masse redirects slik at jeg må kopiere over filene til servern og skrive ut der. da må jeg alltid velge skrivern som skal brukes på nytt. Dette ønsker jeg ikke lenger.

* Webserver Apache

* Minecraft server (lokalt)

* Mulighet til og nå filene mine fra nettet hvis jeg f.eks er på reise

* Ønsker mulighet for og kunne nå forskjellige tjenster eksternt fra nettet. men det er jo bare en IP så litt usikker på hvordan jeg kan gjøre dette hvis jeg f.eks har 2 server og begge med apache?

Ikke noe mer jeg kommer per nå :eek:

Det jeg lurer på er hvilket operativsystem samt programmer anbefaler dere for denne jobben og hvilket sikkerhetsystem(virus spyware brannmur) anbefaler dere? (skulle gjerne hatt en som ikke automatisk dreper nocdcracksa mine, siden jeg tar backup av alle spillene mine og kjører nocd for og bevare orginal spillene. Disse oppbevares på servern)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jo ikke fått noe svar på resten her, men lurer på en ting til og ville ikke lage ny tråd bare for det.

Hvordan kan jeg best og sikkrest mulig få til og samle alle hardisken (5 hardisker) som en pool med lagringsplass. (Har hørt om at det kommer ny versjon av drive extendern i WS2012 Essentials, men dette har ikke kommet ut enda og vet ikke om jeg har råd til ny server software)

Men den er jo slik at alle disker samles som en, hvis en disk ryker mister du ikke datane dine, da bare bytter du ut disken med en ny på samme eller mer giga og den vil rette opp igjen og datene er tilbake.

Finnes den en enkel løsning som denne som jeg kan installere på min Windows 2008 Server R2, tror nemmelig jeg går for det siden jeg har Windows 2008 server fra før. Orker ikke knote med linux per nå.

Fint om svar :)

Lenke til kommentar

Har funnet ut at man kan spanne diskene sine så de ser ut som en stor disk på en ekstremt enkel måte med verkøy innbygget i windows, dette er jo vell og bra, men det som er problemet og det er stort er dette: Hvis en disk ryker i poolen så ryker innholdet på ALLE diskene. Dette er jo ikke akkurat effektiv sikker datalagring.

Ønsker helst og bare ha EN disk som jeg attacher i Min Datamaskin på pcene i nettverket.

Derfor lurer jeg på om noen vet om en metode for at først når man deler hardiskene over nettet. at det ser ut som en stor disk da?

Lenke til kommentar

Tja raid5 blir jo å være lokalt? Har aldri gjort noe med raid før så er veldig usikker på hvilken type jeg skal velge, hvor jeg finner software og hva jeg skal gjøre.

Det jeg ønsker er.

Har 5 mindre disker som jeg ønsker at skal bli til en stor disk, der det blir slik at hvis en ryker så kan jeg redde filene ved og bytte bare den disken. Eventuelt i vertsefall at bare de filene fra den disken forsvinner og ikke alt.

Ønsker at dette enten skal være både lokalt og nettverksmessig eller i verste fall vertfall nettverksmessig slik at kan dele alle filene som EN disk som attaches til Min Datamaskin på de andre pcne i huset.

Hjelp! hehe :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke det tekniske aspektet ved å sette opp raid, men vil tro at det må være noe som støttes av operativsystemet. (Dette kan andre på forumet mer enn meg om)

Du kan jo lese litt om forskjellige raid på wikipedia for eksempel. Da kan du finne ut hvilken form for raid du trenger ;)

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Raid 5 er det du leter etter, da kan en disk ryke uten at du mister all data. Det kan være et problem om diskene du planlegger å bruke ikke er samme merke / størrelse. Tror du kan få mye tull da, men det vet jeg ikke. I Windows er jeg usikker på Raid, søk litt på google. Med Linux er det ofte litt greiere da dette er en ganske vanlig setup på en server. Du får mange treff med google :)

Sette opp raid i Windows 7.

Sette opp raid i Ubuntu

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for det :) Raid i windows kan diskene fint være forskjellig størelse og merke utifra hva jeg vet har nemmelig testa det.

Men det er ett problem med sikkerheten der. Hvis EN disk ryker ryker ALL data på alle diskene :| Vet ikke hvor sikkert dette blir.

Åssen er det med printserver og minecraft server i linux? :)

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon for noen år siden og er meget fornøyd med at jeg tok sjansen på å prøve meg på Linux, jeg har lært mye Linux på den måten og det kommer stadig godt med.

Det høres ut som om du bør gi Amahi et forsøk. Det er en gratis pakke som installeres i Linux og gir deg et web-GUI som gjør det enkelt å manage shares, users og apps.

1. Ut av boksen kommer Amahi med full Apache-stack, VPN og Samba (windows fildeling). Printserver får du via Linux så da bør alle behovene du nevner være dekket.

2. Se AppStore for en oversikt, noen pakker er gratis og andre koster en slant. F.eks. Minecraft Server. Enten betaler du for 1-click installeren, ellers:

3. Installerer du alt fra scratch selv, helt gratis. Dette er styrken til Amahi: Ingen tvang til å kjøpe installerne til apps, de er kun ekstra valg hvis du vil ha det enklere.

4. Du velger selv om du ønsker å kjøre Ubuntu eller Fedora Linux i bunnen med Amahi installert over. Du har fortsatt alle valg Linux gir deg.

5. Ta f.eks RAID: Du kan sette opp hardware eller software Raid akkurat som du ønsker og så installere Ubuntu+Amahi over dette,

6. eller du kan bruke appen Greyhole som følger med Amahi. Greyhole er et script som lar deg kjøre JBOD men med speiling av filer per share (mer info). Du kan sette opp f.eks:

6.1 Alle filer under share "Dokumenter" skal kopieres til samtlige disker i serveren.

6.2 Alle filer under share "Filmer" trengs ikke mer enn én kopi av.

6.3 Alle filer under share "Serier" skal kopieres til to av diskene.

For å få Apache til å servere flere websider/domener brukes som regel Virtual Hosts. Mer om vhosts i dokumentasjonen til Apache.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm det hørtes veldig intresangt ut og jeg har alltid hatt lyst til og gi linux en sjangse, er bare nervøs for at jeg plutselig skal komme over noe jeg vil gjøre som jeg kunne gjøre med windows server og stå fast fordi jeg kjører linux.

Men tror jeg skal gi Amahi en sjangse :) Er det inviklet for en novice linux bruker?

Tror du den kunne kjørt i Virtual Box?

(Jeg vet NAS kan kjøres i virtualbox og tenkte og prøve det. men hørte folk hadde kommet over mye problemer med det i VB)

Og en ting til, har brukt ubuntu liker det i grunn, men ser ut som fedora gir bedre støtte for Amahi. Stemmer dette?

Hva bruker du og hva syntes du?

Endret av desnake
Lenke til kommentar

Alt kan jo kjøres i en Virtual Machine, så bare å slenge inn tester i Virtualbox! Å kjøre server permanent fra VM er det mange som gjør, så klart det går, men kan nok være en noe større utfordring. Husk at Virtualbox finnes til både Win+Mac+Linux, så du kan kjøre Win Server i en VM fra Linux.

Litt usikker på hva du sikter til når du sier NAS. Det står for Network Attached Storage og er et samlebegrep - en server med Linux/Amahi er et eksempel på en type NAS.

Om du velger vanlig Ubuntu desktop eller Fedora får du med grafisk grensesnitt som i mine øyne er meget enkle å operere, så har du jo internett og søk for alt utover det.

Amahi ble opprinnelig skrevet kun for Fedora, men fremover skal Ubuntu og Fedora støttes om hverandre. Ta for eksempel Minecraft Server-pakka, den er foreløpig kun tilgjengelig for Fedora 14, så du får se an litt hvilke krav du har.

Jeg har brukt Fedora 14 med Amahi. Det er mye greiere å komme i gang med, og noe enklere å bruke enn en ren Linux-server. Du lærer deg det nok kjapt, men regn med at familiemedlemmer og andre som skal administrere litt trenger oppfølging. Jeg gikk lei av å være den eneste som kunne hjelpe når det var spørsmål og ting utenom det vanlige, så har nå gått vekk fra Amahi til fordel for Qnap TS-269L. Jeg bruker også Fedora 17 og Linux Mint Debian til andre oppgaver. Jeg er vel mest glad skrivebord/menyer i Linux Mint, men det viktigste vil alltid være å velge rett verktøy til jobben (aka. rett distro til rett oppgave).

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Etter mye om og men har jeg nå endt opp med Windows 7 Ulitimate grunnet de forskjellige softwarene jeg kjører på servern var enklest og mest stabilt med desktop OS. Hadde også liten bruk for server funksjoner osv da jeg nå bruker hardiskplassen som manuell backup for PCene i huset og for NASn som tar seg av fildelingen til mediacenter telefoner og workstations.

Kjører VMware med forskjellige desktops blant annet en for Minecraft server med 6gb dedikert ram (bare en liten 10slots venneserver)

Kjører printservern på en egen server nå med 1 skriver for standard utskrifter og en skriver for bilde og cd etiketter osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...