Fettklomp Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Har ofte problemer med 25mbs fiberlinja som er i huset. Nettopp flyttet inn i ny leilighet, og vi ordnet en avtale med folka som bor under oss slik at vi fikk trådløst internett. Problemet er at det er ufattelig ustabilt, og jeg er bare 3-6 meter unna ruteren (+ en etasje) Speedtest viser også ofte resultat som varierer, noen ganger så har jeg så mye som 23 mb downspeed og 10mb upspeed, og noen ganger helt nede på 4/2. Merker også det på youtube og twitch da noen ganger går 1080p smooth og noen ganger klarer jeg så vidt å laste inn 240p. Det blir som oftest ustabilt rundt 2-5 tiden på morgenen. Folka under oss har en Relacom 2011RC gigabit ruter, og etter å ha sett på innstillingene på den (hacket meg inn lett) så er alt jeg har gjort er å oppdatere den med nyeste firmware. Utenom det vet jeg ikke særlig mye mer. Jeg har 1-4 barer signalstyrke (WiFi GO! fra Asus Z77-V serien) Innstillingene på selve ruteren som jeg tror kanskje er relevalt er disse: - Dynamic IP - Dynamic DNS Disabled - Wireless Mode: AP - Band: 2.4GHz (B+G+N) - Channel Number: 6 - Short Premable - Channel Width: Auto 20/40MHZ - CTS Protect: None - Tx Power: 100% - WMM: Disable - QoS boksen: ikke tikket - NAT: Enable - Fast NAT: Disable - Port Forwarding: ingenting tikket - UPnP: Enable - ALG Settings: Alt tikket (FTP, H323, IPsec, PPTP, L2TP, SIP) - Security Firewall: Enable - DoS: alt tikket Mine ideer til fix: 1: Sette static IP (vet ikke mye om hvordan det gjøres, men vet at det er bedre egnet for gaming og VOIP. Problemet er at i hvertfall 4-5 datamaskiner og 2-4 telefoner er tilkoblet den ruteren, og hvis jeg endrer til static ip har jeg ikke peilig hva som vil skje med alle andre brukere. 2: Noe jeg også har tenkt på er på se om kabel er mulig. Kjøre en ethernet kabel fra hans ruter opp til en 2nd ruter hos oss, for så å dra en kabel fra ruter nr2 til min stasjonære PC. Ville ikke dette også gjøre trådløs signalet til samboeren min sin laptop (hun får ikke internett signal på soverommet sitt) bedre? PS: Folka under oss har ingen peiling på hva jeg gjør med ruteren deres, så hvis jeg kan tweake noe helt umerkbart for dem hadde vært ideelt Endret 3. november 2012 av Fettklomp Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Flere tråder om den routeren i forumet her... Virker som det er stabilitetsproblemer med den (også med siste firmware). Mitt forslag er at dere skaffer en stabil router med godt signal, f.eks Asus RT-N66U. Lenke til kommentar
Fettklomp Skrevet 3. november 2012 Forfatter Del Skrevet 3. november 2012 Vet ikke helt om det er mulig, da jeg diskuterte dette med leieboeren og siden han ikke hadde noe problemer, så han på det som helt unødvendig. Alternativt så må vi skaffe oss eget abonnement, slik at vi er uavhengig av andre. En ting er sikkert, blir ingen Relacom ruter på meg! Vil jo helst slippe unna dette kostnadsfritt, så håper noen vet om en eller annen tweak som kan fikse problemet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Kjøp ruteren til han og spør om du kan innstallere det for han. Sier han nei skaffer du eget nett, enklere blir det ikke. Edit: Har du tenkt over at han muligens laster ned om nettene? At det er derfor hastigheten dropper så mye. Endret 3. november 2012 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
Fettklomp Skrevet 3. november 2012 Forfatter Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Det er vel mer om ustabiliteten. Prøvde å se MLG LoL tournamenten på Twitch for en time siden, og fikk hiccups omtrent hvert 5-10 sekund, der alt frøys i 5-10 sec før den fortsatte. Uavhengig om det var 240p eller 1080p. Samme gjelder når jeg spiller MMO spill eller online skytespill. Mister connection i noen sekunder (værst på natta/morgenen da). Endret 3. november 2012 av Fettklomp Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Det er vel mer om ustabiliteten. Prøvde å se MLG LoL tournamenten på Twitch for en time siden, og fikk hiccups omtrent hvert 5-10 sekund, der alt frøys i 5-10 sec før den fortsatte. Uavhengig om det var 240p eller 1080p. Samme gjelder når jeg spiller MMO spill eller online skytespill. Mister connection i noen sekunder (værst på natta/morgenen da). Da kjøper du deg en fin ruter og spør vennlig om du kan bytte den for han. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Du får jo selv vurdere økonomi vs nyttegrad i dette. Du sparer jo raskt inn routerkostnad om du får gratis eller billig internett. Alternativt kan du jo bare låne han routeren mens dere deler nett. Lenke til kommentar
Fettklomp Skrevet 3. november 2012 Forfatter Del Skrevet 3. november 2012 Så vi må rett og slett konkludere med elendig ruter? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Det er jo vanskelig å konkludere, uten å vite hvilken trafikk som går via internettporten på routeren. Men jeg er temmelig sikker på at en ny router er en løsning. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Hvis det er nærme naboer med trådløst nett som forstyrrer så kan jo kanskje hjelpe å bytte kanal på nettet... Lenke til kommentar
Fettklomp Skrevet 3. november 2012 Forfatter Del Skrevet 3. november 2012 Hvordan gjøres det da Mr D og hva innebærer det? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Godt poeng Mr D. Det hender man blir for opphengt i andre tråders erfaring med visse routere :-) Trådstarter finner ut ca status på trådløslink til routeren ved å pinge ipadressen dens. F.eks ping 192.168.x.x -t Hvis du får en jevn strøm på ca 1-5ms, så er trolig linken god nok. Du kan sette opp programmet pingplotter for å følge den videre. EDIT: Kanal bytter du i routeren, wifi eller wireless. Endret 3. november 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Endre der det stod Channel Number: 6 til en annen kanal. Hvis naboen har trådløst nett på samme kanal (eller rett over eller rett under) så kan det skape problemer og da er det lurt å bruke en annen kanal. Man kan sjekke andre nett med f.eks. inSSIDder for PC eller Wifi Analyzer for Android. Endret 3. november 2012 av Mr D Lenke til kommentar
Fettklomp Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Før jeg eventuelt gjør disse endringene, så vil jeg helst vite om andre pcer koblet til ruteren vil miste internettet totalt mens jeg skifter channel? Som nevnt så er dette litt en stealth operation Lenke til kommentar
uGn Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Kjenner ikke routeren, men har den noen "auto" kanalfunksjon? Kan man scanne etter trådløse nettverk rundt seg? Poenget er at du vil at routeren skal lytte rundt seg for å høre om det er andre routere der og hvilke kanal de operer på, for å å legge deg lengst mulig vekk. På en kanal som det er minimalt med trafikk på. I teorien kan det være naboen som setter på masse nedlasting fra 02-05, som du nevnte noe om. Hvis routerene deres da står på samme frekvens (kanal) så vil han generere mer støy jo mer han belaster sitt trådløse nettverk og dermed opplever du det som ustabilt. Les manualen Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Så lenge du bruker en kanal fra 1-11, så vil sannsynligvis ingen maskiner miste forbindelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå