Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bios oppdatering stoppet og maskinen er død

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med HP Elitebook maskiner (8540w) og problemer med bios oppdateringer?

Lastet ned nyeste bios og kjørte oppdateringen fra Windows (backup av gammel bios ble tatt til USB). Biosen blir skrevet til ROM og får beskjed om å restarte. Maskinen slår seg av og på igjen, men ingenting mer skjer. Skjermen er svart og alle ledlys lyser konstant, bortsett fra at CapsLock led'en blinker.

Har googlet meg fram til at dette betyr at det er noe galt med biosen.

Noen som har vært borte i dette før? Er det mulig å tvinge maskinen til å laste inn backupen fra USB? Er ikke garanti på maskinen lenger, så jeg har liten lyst til å sende den inn. Så på ebay at det selges chip'er med bios som man kan bytte ut selv på hovedkortet for ~$35. Dette er jo forholdsvis rimelig, men er det eneste mulighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant prosedyren, men den avhenger at filen som skal flashes har nøyaktig riktig navn. Hvilket navn fikk backupen av bios?

Emergency bios recovery for HP:

Skru av datamaskinen, ta ut strømledningen, ta vekk (hoved-) batteriet, sett inn minnepennen.

Hold inne Windows-tasten samt B-tasten (må holdes inne helt til USB minnepennen leses), sett i strømledningen og trykk på Power knappen. Når dioden på minnepennen blinker så kan du slippe Win+b tastene.

Følg instruksjonene på skjermen og ikke avbryt midt i flashingen (veldig dumt). Selve flashingen tar 2-3 minutter.

Lenke til kommentar
Takk, men det virka ikke.

Jeg tviler på at du har gjort det riktig...

Det må framskaffes to filer som heter:

68CVD.bin

68CVD.sig

Jeg er i øyeblikket usikker på om de skal kopieres til roten på usb minnepennen eller legges i en spesifikk mappe.

Hvis det ikke gjøres pinlig nøyaktig så virker et ikke.

Lenke til kommentar

Minnepennen må være formatert med msdos, fat eller vfat (kanskje) filsystem. Formatering sletter alt innholdet på minnepennen!

Last ned sp52283.exe fra:

http://h20000.www2.h...Item=ob-92682-1

Pakk ut filen med et godt pakkeprogram (f.eks 7-zip). Pakk deretter ut ROM.CAB (som inneholder efibios.sig og Rom.bin. Kopier efibios.sig til roten på minnepennen og endre navnet på denne filen til 68CVD.sig. Du må også kopiere Rom.bin til roten på minnepennen og endre navnet på denne filen til 68CVD.bin.

Med filene 68CVD.bin og 68CVD.sig (som stammer fra ROM.CAB) på roten av minnepennen så forsøker du "Emergency bios recovery for HP" som beskrevet tidligere.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Nei, fortsatt like dødt.

Det står "følg instruksjonene på skjermen". Men skjermen min forblir svart.

Fant en annen side som sier:

Put files like this on USB

Hewlett-Packard\BIOS\Current\68CVD.BIN

Hewlett-Packard\BIOS\Current\68CVD.SIG

SMC.BIN

Noen ide om hva SMC.BIN er? Virket hverken med de 2 68CVD filene i roten eller i mappen som vist over. Skjermen forblir svart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...