Gå til innhold

Får ikke slått sammen partisjoner i Windows 7


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte forleden en ny PC uten OS og installerte Windows 8 RTM på den. Bestemte meg etterpå for å heller bruke Windows 7.

Da jeg installerte Windows 7 slettet jeg "System Reserved" partisjonen fra menyen i installasjonsfasen, og nå sitter jeg igjen med ca 350 mb med uallokert plass som jeg ikke får slått sammen med alt det andre.

 

Flashdisken er en Samsung 830 Series 256 GB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går ikke å slå sammen når den uallokerte plassen ligger foran (til venstre i Diskbehandling).

Et alternativ er å flytte hele partisjonen. Det kan ikke gjøres i Diskbehandling, det trengs mer avanserte programmer. Mange velger GParted, som er en Linux CD.

Dette kan være en tidkrevende operasjon.

Et annet, raskere alternativ er å klone partisjonen, slette alt, og legge den tilbake. Hvis man vet hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar

Jeg vet desverre ikke hvordan det gjøres og det høres ganske skremmende ut.

 

Jeg så litt på GParted, men jeg har ingen optisk enhet i PC-en. Er det mulig å kjøre det via USB og vil det som gjøres påvirke ytelsen av disken på noen slags helst måte?

 

Men jeg kan sikkert google meg fram til hvordan en kloner partisjonen og slik. Hvilken metode anbefaler du at jeg bruker?

Lenke til kommentar

Linux kan ganske enkelt installeres på en minnepinne. Jeg Googler "USB boot GParted" og finner mye relevant, som denne: http://gparted.sourceforge.net/liveusb.php

 

Kloning er nyttig å lære seg. Det er mange programmer å velge i, og det finnes mange innlegg her på forumet om forskjellige metoder. Det kan variere hva man skal bruke avhengig av situasjonen.

En enkel metode finnes innebygget i Windows7, se her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1167413&view=findpost&p=14682748

Antar du må slette partisjonene før du legger image tilbake. Det kan gjøres med diskpart clean fra Windows DVDen, som du forøvrig trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...