obergeru Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Hvilke objektiv egner seg best til å ta bilde av sopp? Ønsker å ta bilder med mest mulig naturlige farger (uten blitz?) som er skarpe, gjengir detaljer, men også viser soppens størrelse. 50 mm ? Macro eller standard? Canon EF 50mm f/1,4 USM kontra Canon EF 50mm F2.5 Macro. Har sett mange flotte bilder tatt med 100mm macro. Men de blir for "kunstneriske". Er nybegynner, så mulig jeg er helt på jordet Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Jeg tar alltid slike bilder med et av macro-objektivene mine, det får frem flest detaljer. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 (endret) Hvilke objektiv egner seg best til å ta bilde av sopp? For ganske store sopp kan du sikkert bruke en 50mm F1.4 (eller standardzoomen hvis du har det), men for litt mindre eksemplarer er det fordel med et makroobjektiv. Canons 50mm F2.5 er helt grei, ikke fullt så skarp som 50mm F1.4, men mye bedre til nærbilder. Ellers har Canon en 60mm F2.8 som er bedre og fokuserer raskere. Den passer ikke til fullformatskameraer (som 5D- og 1D-seriene). Neste skritt er 100mm F2.8, finens i en rimelig versjon uten stabilisator og en dyrere med. Begge er flotte objektiver. Det finnes også masse tredjeparts makroobjektiver (Sigma og Tamron) som er fine. Jeg ville valgt noe i området 50mm til 100mm som kan brukes til mye forskjellig, hvor kunstneriske bildene blir er avhengig av deg og ikke hvilket objektiv du velger. Edit: Riktig lys har mye mer å si for hvor bra bildene blir enn hvilket objektiv du velger, men det gjelder bare å komme i gang så finner du ut av ting etter hvert. Endret 2. november 2012 av seriksen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 (endret) Jeg antar du ønsker bildeutsnitt ned mot ca 5-8 cm bredde og minst 2-3 cm dybdeskarphet. I så fall bør du bruke relativt liten blender (høyt tall). Det er altså ikke nødvendig med objektiver som har stor blender. Kit-objektivet har passe blendertall til oppgaven. De fleste objektiver yter ganske lik skarphet på f/8-16 så du trenger ikke noe dyrt objektiv av den grunn heller. Utsnitt ned mot ca 5-8 cm går også fint med kitobjektiver. (Teknisk betyr det ca 0,2x forstørrelse). Rask fokus er totalt unødvendig. På dette nivået er det best å bruke manuell fokus og live view med forstørrelse 4x-8x for finjustering av fokus. Min anbefaling er rett og slett så enkel og billig som å bruke kit-objektivet. Typisk 18-55mm f/3,5-5,6. Bruk gjerne hele brennviddeområdet for å få litt variasjon i perspektivet. Hvis jeg får komme med noen tilleggsanbefalinger så vil jeg anbefale et stativ som kan gå helt ned på bakkenivå. Enten spagat-typen, eller de med tre ben og en stang som blant annet kan vendes nedover. Skru på selvutløser og speillås så du minimerer vibrasjoner under fotograferingen. Ta gjerne med deg en lommelykt for å lyssette ekstra hvis det er nødvendig. Ta også med en sprayflaske med vann. Sett den på fin dusj og dusj soppene først. Tett i tett med små vannperler kan gi det lille ekstra som skiller bildene fra mengden. Godt regntøy og støvler er nok også lurt fordi du blir liggende en del i lyngen når du skal finjustere utsnitt osv. Endret 2. november 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 I og med at du nevner Canon, så antar jeg at du har et Canon kamera. Hvilken modell har du? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 3. november 2012 Forfatter Del Skrevet 3. november 2012 Hei takk for bra svar. Jeg har Canon EOS 450 med Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Syns du skal bruke det objektivet du har, men blende det ned til rundt f:8-12. Fotografer soppen helt i nærheten av objektivets nærgrense, og bruk gjerne et stativ hvis du har. Etterbehandle godt, og bruk gjerne RAW-formatet ditt. Lykke til. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Hva er problemet med det objektivet du har? Hva menes med "kunstneriske"? Er det at deler av bildet er ute av fokus? Kan du poste en link til et bilde som viser effekten du er ute etter? Jo mer informasjon vi får jo mindre gjetninger vil du få i svarene. Endret 3. november 2012 av Kristallo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå