Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon

Latias

1 268 stemmer

1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?

Anbefalte innlegg

Nå er det jo 2 forskjellige typer spill å lage grafikk til. Alle spill kan ha en fin bakgrunn, så lenge man faktisk ikke kan gå dit! Noe av cluet meg gta og den type spill er jo at ser man det kan man gå og oppsøke det! Men ja, som skrevet i en annen tråd, dagens konsoll generasjon er bare en ventepute på hva som kommer når 4k tv'er får bedre fotfeste i hjemmet til folk...

Synes ikke dagens generasjon konsoller er godt nok til 1080P eller 2.5K en gang. I praksisk har vi fått 720p konsoller som forsøker å levere på 1080p. Hvis det blir en ny generasjon håper jeg det blir bedre gjennomført, men det spørs da man vil ha bredest mulig marked.

En god del av problemet per idag er gamle renderings teknikker som utnytter hardwaren dårlig og ellers begrensinger for å måtte kunne skalere ned grafikken til forrige generasjons konsoller. Det vil generelt bli et stort hopp med mer moderne renderings teknikker som physical based rendering, forward+, compute shaders (langt mer bruk av det) og async compute og photogrammetry. The Order: 1886 er et eksempel på moderne renderings teknikker (ihvertfall bruker spillet forward+, compute shaders og physical based rendering). 

Når det gjelder 4k vil det ta bra mange år før det er mulig med et konsoll budsjett (kostnader og strømforbruk). Ihvertfall hvis man samtidig forventer et større hopp i kjernegrafikken fra dagens konsoller. Personlig mener jeg dette er feil vei å gå med neste generasjon, det er forsatt veldig mye å gå på i 1080p mtp detaljene i teksturer og ellers i omgivelsene iforhold oppløsningen de rendres i. Folk flest hadde nok satt langt høyere pris på hva PS5 hadde fått til av grafikk i 1080p enn bildekvaliteten i 4k. På en annen side er det å øke oppløsningen mye billigere metode for spillutviklerne å utnytte kraftigere hardware på enn å lage grafikk innhold med høyere kvalitet.

Jeg forventer ihvertfall ikke at PS4 og XBO vil vare like lenge som forrige generasjon og det er nok noe av grunnen dem gikk for billigere samt semi-custom hardware med x86 CPU denne gangen som dem kan begynne (begynte) å tjene penger på langt raskere. Kanskje vi vil se nye konsoller fra MS og Sony i 2017 eller 2018. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Jeg personlig tipper en avdukking i 17, med følgene release i 18 ca ca 5 år etter forrige slipp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hvem skjønner Nintendo? Ikke engang Iwata skjønner Nintendo, og jeg er faktisk tvilsom på om han skjønner hvordan moderne spillkonsoller faktisk funger og burde fungere....

Lenke til kommentar

Lenge siden du har brukt Chromecast? Man kan caste alt fra nettleser, ikke bare video. Det går virkelig smooth når man caster både fra apper og nettleser. Det er også Beta av screenmirroring men dette er ikke godt nok ennå.

Å caste fra chrome går langt fra smooth. Om du eksempelvis går på youtube å caster video derifra går chromecasten automatisk over i sin egen youtube app. Problemet jeg snakker om er det ikke er noen skikkelig måte å caste videoer som du har lokalt på datamaskinen. Om du har noen god måte å gjøre dette på så takker og bukker jeg, men jeg finner vertfall ingen god måte å gjøre dette på.

Det er akkurat det konseptet jeg synes er bra med Chrome, at den overtar jobben fremfor å belaste enhten eks. mobilen med dette.

Med smooth så mener jeg god kvalitet og uten hakking av noe sort når jeg eks. ser HBO Nordic i nettleseren. Hvis du mener noe annet med smooth så vet jeg ikke.

Hmm jeg ser utfordringen du nevner. En mulighet er at du streamer videoen på http, laster det i nettleseren og caster til chrome. Men har ikke forsøkt noe slik selv så ikke sikker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå er det jo 2 forskjellige typer spill å lage grafikk til. Alle spill kan ha en fin bakgrunn, så lenge man faktisk ikke kan gå dit! Noe av cluet meg gta og den type spill er jo at ser man det kan man gå og oppsøke det! Men ja, som skrevet i en annen tråd, dagens konsoll generasjon er bare en ventepute på hva som kommer når 4k tv'er får bedre fotfeste i hjemmet til folk...

Synes ikke dagens generasjon konsoller er godt nok til 1080P eller 2.5K en gang. I praksisk har vi fått 720p konsoller som forsøker å levere på 1080p. Hvis det blir en ny generasjon håper jeg det blir bedre gjennomført, men det spørs da man vil ha bredest mulig marked.

En god del av problemet per idag er gamle renderings teknikker som utnytter hardwaren dårlig og ellers begrensinger for å måtte kunne skalere ned grafikken til forrige generasjons konsoller. Det vil generelt bli et stort hopp med mer moderne renderings teknikker som physical based rendering, forward+, compute shaders (langt mer bruk av det) og async compute og photogrammetry. The Order: 1886 er et eksempel på moderne renderings teknikker (ihvertfall bruker spillet forward+, compute shaders og physical based rendering). 

Når det gjelder 4k vil det ta bra mange år før det er mulig med et konsoll budsjett (kostnader og strømforbruk). Ihvertfall hvis man samtidig forventer et større hopp i kjernegrafikken fra dagens konsoller. Personlig mener jeg dette er feil vei å gå med neste generasjon, det er forsatt veldig mye å gå på i 1080p mtp detaljene i teksturer og ellers i omgivelsene iforhold oppløsningen de rendres i. Folk flest hadde nok satt langt høyere pris på hva PS5 hadde fått til av grafikk i 1080p enn bildekvaliteten i 4k. På en annen side er det å øke oppløsningen mye billigere metode for spillutviklerne å utnytte kraftigere hardware på enn å lage grafikk innhold med høyere kvalitet.

Jeg forventer ihvertfall ikke at PS4 og XBO vil vare like lenge som forrige generasjon og det er nok noe av grunnen dem gikk for billigere samt semi-custom hardware med x86 CPU denne gangen som dem kan begynne (begynte) å tjene penger på langt raskere. Kanskje vi vil se nye konsoller fra MS og Sony i 2017 eller 2018.

Helt enig med deg ift. 1080p. Jeg ønsker ikke en halvdårlig 4K eller 2.5K konsoll neste gang, men en råbra 1080p/2K konsoll. Håper i grunn at neste konsoll kommer når denne er 5 år maks. Gjerne 3 år, men der er vi snart. Får vi se nye konsoller i 2017 er det helt supert. eks. julen, men det er så mye som skal skje før det.

En ting er at den teknologiske utviklingen bare går raskere, men marked/PR og produksjonsmaskineriet er en treg maskin. Det som gjør meg litt skeptisk er at utviklingsstudioene såvidt har levert til denne generasjonen. Det tar tid for spillstudioer bare å forberede seg til neste generasjon. ROI blir en vanskelig sak om skifter skjer for raskt.

Det er for mange momenter som skaper treghet i dette med mindre det skjer noe helt nytt som gjør det hele enklere.

Derav har jeg mer sans for PC modellen som letter dette i noe grad og derav synes jeg x86 retningen på konsollene nå var bra iom. at det da blir enklere for studioene om også neste generasjon også bygger på dette i likhet med PCer. Ellers håper jeg VR og AR også blir en del av neste generasjon men mulig det er alt for tidlig.

Nye konsoller hvert 3. år med samme hardware arkitektur som PC. Gjerne litt forkant i tid så de ikke er for langt bak PC når de faktisk havner i butikkene. Evt. får de gå en helt annen vei og lage spesialisert hardware for spill og multimedia som knuser universalverktøyet PC på dette området. Det siste vil dog kreve mer av studioene, men jeg vet ikke om det nødvendigvis er dårlig for dagens multiplattform fokus er ikke bare positivt. Det spørs også om noen tør siden de store pengene ser ut til å være i multiplattform for tiden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Lenge siden du har brukt Chromecast? Man kan caste alt fra nettleser, ikke bare video. Det går virkelig smooth når man caster både fra apper og nettleser. Det er også Beta av screenmirroring men dette er ikke godt nok ennå.

Å caste fra chrome går langt fra smooth. Om du eksempelvis går på youtube å caster video derifra går chromecasten automatisk over i sin egen youtube app. Problemet jeg snakker om er det ikke er noen skikkelig måte å caste videoer som du har lokalt på datamaskinen. Om du har noen god måte å gjøre dette på så takker og bukker jeg, men jeg finner vertfall ingen god måte å gjøre dette på.

http://www.getvideostream.com/

Lenke til kommentar

Tviler på at det vil komme nye konsoller kvart tredje år, er faktisk i tvil om det vil lønne seg å komme med nye konsoller så tidelig som kvart femte år. Pengane vert som regel tjent på spillsalget og sjansen er stor for at lang produksjonstid for spill gjere det lite lønnsomt å bytte konsoller for fort. Skulle eg tippe ville eg tru at nye konsoller tidligast dukker opp sånn rundt 2020 og at di kanskje vil vente enda nokre år til. Kommer og ann på om AR/VR tek av.

Lenke til kommentar

Tviler på at det vil komme nye konsoller kvart tredje år, er faktisk i tvil om det vil lønne seg å komme med nye konsoller så tidelig som kvart femte år. Pengane vert som regel tjent på spillsalget og sjansen er stor for at lang produksjonstid for spill gjere det lite lønnsomt å bytte konsoller for fort. Skulle eg tippe ville eg tru at nye konsoller tidligast dukker opp sånn rundt 2020 og at di kanskje vil vente enda nokre år til. Kommer og ann på om AR/VR tek av.

Hvert 3. år hadde nok forbeholdt rene hyllevarer og dermed minimalt med R&D utgifter som må tjenes inn og mulighet for å tjene penger på konsollen fra starten av. Kanskje også sikre at spillene også vil virke på neste generasjons konsoller, men det hadde betydd mindre tilgang til hardwaren for spill utviklerne (high-level API koding).
Ny konsoll etter 5 år er nok ikke så usannsynlig med relativ svak semi-custom hardware (PS4 og XBO). Relativt lite R&D utgifter som skal tjenes inn og trolig kan begynne å tjene penger langt raskere enn forrige generasjon. Det vil forhåpentligvis være liten grunn til å forlenge denne generasjonen så mye som det Sony og MS måtte gjøre med PS360.
Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Forrige generasjon var vel 7 år, ergo er 5 år mer trolig for denne. Med tanke på at teknologisk utvikling stadig aksellerer, også måten man lager spill på og utviklingsverktøyene for dette stadig blir bedre. Per i dag foregår utvikling i et spillstudio forholdsvis manuelt med menneskekraft, jeg vil tro at mye kan automatiseres og effektiviseres fremover.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Mtp hardware har ting gått tregt de siste årene ytelsemessig, mye pga at 28nm prosessen mtp GPU'er har vart så lenge. Problemet er at det tar generelt stadig lengre tid mellom hver produksjon prosess krymping, det blir stadig dyrere med hver krymping og gevinsten blir stadig mindre. Vi får håpe det ikke tar for lang tid før grafen (eller noe annet) blir en reell erstatning for silisium her, noe som virkelig kan skyte fart i utviklingen igjen. HBM (stacked memory) er også spennende.

Når det gjelder CPU'er, x86 idet minste, har det spesielt gått tregt rent ytelsemessig, selv til tross for Intel sine produksjon prosess krympinger. Men så har Intel hatt mye fokus på størmforbruket. AMD henger dog langt etter og dagens konsoller har en del forbedringspotensiale her.

Lenke til kommentar

tipper de neste konsollene kommer tidligst 2022, er somregel 7-9 år levetid på konsollene, tenker dog ikke på grafikk, men de fleste som kjøper konsoll kjøper den nokk ikke for grafikken siden de alltid vil ligge 10 hakk bak pc, men du får en sikker maskin som kjører alle spilla som evt blir sluppet til den maskinen

er man grafikkhore bør man styre unna konsoller, men for de som ikke bryr seg så er konsollene en kjempe spillmaskin etter min mening

Lenke til kommentar

tipper de neste konsollene kommer tidligst 2022, er somregel 7-9 år levetid på konsollene, tenker dog ikke på grafikk, men de fleste som kjøper konsoll kjøper den nokk ikke for grafikken siden de alltid vil ligge 10 hakk bak pc, men du får en sikker maskin som kjører alle spilla som evt blir sluppet til den maskinen

er man grafikkhore bør man styre unna konsoller, men for de som ikke bryr seg så er konsollene en kjempe spillmaskin etter min mening

Når jeg kun regnet på konsoll generasjonene til MS og Sony kom jeg frem til en gjennomsnittelig levetid på ~6,5år. Dvs til neste generasjon blir lansert og ikke til når en konsoll blir avviklet. Ingen har gått over 8 år.

Lenke til kommentar

Tidligst etter 9 år? Hvordan kom du fram til det? Tipper maks 6 år.
Lenke til kommentar

Syns å huske at MS hadde tanker rundt XO si levetid på ca 10 år. I så fall kan det fort være snakk om at neste Xbox først kommer i 2023. Sony kjem med sitt VR i 2016 som skal fungere med PS4, det ville være rart om ny Playstation dukka opp etter bare 5 år. Alt tilseie at denne generasjonen holder ut lenger enn forrige. Er og i tvil om det nye NX til Nintendo vil erstatte Wii U eller bli eit tillegg. Deretter kjem det ann på nyvinninger som sync mellom avspiller og skjerm. 4K synast langt fram i tid da det forsatt ikkje er sendinger fra alle kanaler i 1K enda. Kanskje nokon av desse tre setter i gang ein ny generasjon tidligare pga eget labert salg. I så måte kan Nintendo med NX gjere eit sprell. MS er noko uklare da eg ikkje blir klok på om di er fornøgd med salget eller ikkje. Sony er fornøgd med salget og har få grunner for å komme med noko nytt enda. Faktisk kan Morpheus(VR) gje PS4 enda einn boost i salget og dermed gje grunnlag for enda nokre år ekstra med denne konsollgenerasjonen.

Lenke til kommentar

Syns å huske at MS hadde tanker rundt XO si levetid på ca 10 år. I så fall kan det fort være snakk om at neste Xbox først kommer i 2023. Sony kjem med sitt VR i 2016 som skal fungere med PS4, det ville være rart om ny Playstation dukka opp etter bare 5 år. Alt tilseie at denne generasjonen holder ut lenger enn forrige. Er og i tvil om det nye NX til Nintendo vil erstatte Wii U eller bli eit tillegg. Deretter kjem det ann på nyvinninger som sync mellom avspiller og skjerm. 4K synast langt fram i tid da det forsatt ikkje er sendinger fra alle kanaler i 1K enda. Kanskje nokon av desse tre setter i gang ein ny generasjon tidligare pga eget labert salg. I så måte kan Nintendo med NX gjere eit sprell. MS er noko uklare da eg ikkje blir klok på om di er fornøgd med salget eller ikkje. Sony er fornøgd med salget og har få grunner for å komme med noko nytt enda. Faktisk kan Morpheus(VR) gje PS4 enda einn boost i salget og dermed gje grunnlag for enda nokre år ekstra med denne konsollgenerasjonen.

MS har sagt at dem har tenkt å støtte XBO i 10 år. Det er dog forskjell på når en konsoll blir avviklet og når det kommer ut en ny generasjons konsoll. Xbox 360 lever forsatt i beste velgående, ihvertfall kommer det enda masse spill til den. Morpheus kan nok godt overføres til neste generasjon, spesielt mtp 120Hz/FPS virker det mer som et neste generasjons konsoll produkt. 
Tiden vil vise, men alt tilsier ikke at denne generasjonen vil vare lengre, slik som nevnt den relativ svake satsingen på hardware og bruk av semi-custom hardware. 
Lenke til kommentar

MS har sagt at dem har tenkt å støtte XBO i 10 år. Det er dog forskjell på når en konsoll blir avviklet og når det kommer ut en ny generasjons konsoll. Xbox 360 lever forsatt i beste velgående, ihvertfall kommer det enda masse spill til den. Morpheus kan nok godt overføres til neste generasjon, spesielt mtp 120Hz/FPS virker det mer som et neste generasjons konsoll produkt. 
Tiden vil vise, men alt tilsier ikke at denne generasjonen vil vare lengre, slik som nevnt den relativ svake satsingen på hardware og bruk av semi-custom hardware. 

Ser eg ordla meg direkte feil om at "alt tilseie". Var meininga å få fram at alt tilsa at XO og PS4 skulle gå for eit maratonløp og at det låg antydninger om minst 10 år. For MS sin del var det "the cloud"(opp til 3 ganger kreftene til XO) som skulle være med på å gjere denne konsollgenerasjonen den lengstvarande. Krafta fra skytenesten skulle gje XO nokre år ekstra samtidig som avstanden mellom PC-spill og konsoll-spill ikkje vart for stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...