Isbilen Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 (endret) Jeg kan skjønne at folk som aldri ble vant til å spille med mus og tastatur synes det er helt greit med håndkontroll, men det gir ikke samme presisjonsnivået. Førstepersonssjangeren ble født på PC, først med ren tastaturkontroll og senere med mus etter hvert som ting begynte å skje i høyden også. Husker at jeg spilte Duke3D og Quake med kun tastatur en periode (A og Z til å se opp og ned) før jeg opplevde åpenbaringen med mus. Å styre hodet på hovedpersonen med mus er kjappere, mer intuitivt og naturlig enn med en analog spak. Det er OK at konsoller har sine FPS. Grunnen til at jeg sier det er en uting er fordi de fleste slike i dag lages først og fremst for konsoller og deretter blir portet til PC, selv om det burde vært omvendt - FPS er en PC-sjanger. Kontrollene føles derfor som om man har en virtuell joypad som mellomledd mellom spillet og mus/tastaturkomboen. Og vanskelighetsgraden blir en annen siden utviklerne ikke kan forutsette samme treffsikkerhet. Den evinnelige "ta dekning bak en kasse"-mekanikken blomstret vel også først for alvor på konsoll. Jeg husker da Halo kom og alle kidsa syntes det var helt topp. Jeg syntes først og fremst det var tregt. De beste førstepersonsspillene til konsoll er Metroid Prime-serien, siden de er mer eventyr, mindre skyting og løser sikteproblemet på en genial måte. Endret 28. april 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 (endret) Jeg kan skjønne at folk som aldri ble vant til å spille med mus og tastatur synes det er helt greit med håndkontroll, men det gir ikke samme presisjonsnivået. Førstepersonssjangeren ble født på PC, først med ren tastaturkontroll og senere med mus etter hvert som ting begynte å skje i høyden også. Husker at jeg spilte Duke3D og Quake med kun tastatur en periode (A og Z til å se opp og ned) før jeg opplevde åpenbaringen med mus. Å styre hodet på hovedpersonen med mus er kjappere, mer intuitivt og naturlig enn med en analog spak. Det er OK at konsoller har sine FPS. Grunnen til at jeg sier det er en uting er fordi de fleste slike i dag lages først og fremst for konsoller og deretter blir portet. Kontrollene føles da som om man har en virtuell joypad som mellomledd mellom spillet og mus/tastaturkomboen. Og vanskelighetsgraden blir en annen siden utviklerne ikke kan forutsette samme treffsikkerhet. Jeg husker da Halo kom og alle kidsa syntes det var helt topp. Jeg syntes først og fremst det var tregt. De beste førstepersonsspillene til konsoll er Metroid Prime-serien, siden de er mer eventyr, mindre skyting og løser sikteproblemet på en genial måte. Fps var aldri i nærheten av så populært som det er nå før goldeneye kom ut så jeg vil si at fps er best konsoll Halo er jo en legende innen fps Endret 27. april 2015 av Bruker-292501 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 (endret) Jovisst var det det. "Alle" spilte Wolfenstein, Doom og Quake. Goldeneye kan vise til gode salgstall, men det er mye fordi det var så godt som umulig å piratkopiere N64-spill. På PC florerte piratkopier og shareware-versjoner. Uansett snakker jeg ikke først og fremst om popularitet, men om kvalitet. Call of Duty har solgt mer enn noen annen FPS-serie, men det betyr ikke at jeg trenger å like den. Halo er for casuals. Endret 27. april 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Halo for casuals? Ok.. Jeg har hørt fra mange at goldeneye definerte fps og gjorde det slik det er den dag i dag Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 (endret) Det var nok viktig for FPS på konsoll, ja. Men jeg liker som sagt ikke FPS på konsoll. Endret 27. april 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Mente generelt men jeg ser vi har to vidt ganske forskjellige meninger om dette så jeg lar det bare være slik, man kan ikke alle ha samme mening Hva tror dere om det nye ratchet and clank spillet som skal komme til ps4? Kjekt at de lager en film og så et nytt spill Lenke til kommentar
Arne Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Syns det er veldig spennende! Jeg har aldri fått sjansen til å spille noen av de tidligere spillene før, og jeg "lengter" egentlig etter et litt barnslig 3d-spill. Slik jeg forstår dette er dette en slags ny utgave av det første spillet? Slik at vi som ikke har vært borti det før ikke går glipp av noe av storyen? Eller er det ikke så mye story i spillet i det hele? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Goldeneye satte en standard ja, men det ble ikke skikkelig populært før Halo. Uansett så syntes jeg at FPS på konsoll har utviklet seg hele tiden, og Destiny er det beste eksempelet. På PC har det stått stille siden Quake, men det er jo også fordi folk ikke har trengt videre utvikling - Quake gjorde det bra nok. Lenke til kommentar
major_stuen Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Mente generelt men jeg ser vi har to vidt ganske forskjellige meninger om dette så jeg lar det bare være slik, man kan ikke alle ha samme mening Hva tror dere om det nye ratchet and clank spillet som skal komme til ps4? Kjekt at de lager en film og så et nytt spill Men din mening er feil Som isbilen sier så har kanskje goldeneye påvirket fps på konsoll. Men for sjangeren generelt har nok spesielt doom 1 og 2, men også wolfenstein, quake og duke nukem og sener half life/counter-strike betydd mye mer! 1 Lenke til kommentar
Crazy Joe Davola Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 https://www.youtube.com/watch?v=LR4EBYeh8BQ 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Mente generelt men jeg ser vi har to vidt ganske forskjellige meninger om dette så jeg lar det bare være slik, man kan ikke alle ha samme mening Hva tror dere om det nye ratchet and clank spillet som skal komme til ps4? Kjekt at de lager en film og så et nytt spill Men din mening er feil Som isbilen sier så har kanskje goldeneye påvirket fps på konsoll. Men for sjangeren generelt har nok spesielt doom 1 og 2, men også wolfenstein, quake og duke nukem og sener half life/counter-strike betydd mye mer! En mening kan ikke være feil, alle har en mening, det er forskjell på mening og fakta Men vi er ferdig med dette uansett så unødvendig av deg å kommentere, let it be Lenke til kommentar
Ooinaru Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 https://www.youtube.com/watch?v=LR4EBYeh8BQ Ser like kaotisk ut som 2eren, har med andre ord mye å se frem til Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Jeg håper det blir lengre enn toeren ihvertfall Lenke til kommentar
JoseCuervo Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Jeg håper det blir lengre enn toeren ihvertfall Jeg hadde over 100 timer i Just Cause 2, muligens nærmere 200. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Jeg håper det blir lengre enn toeren ihvertfall Jeg hadde over 100 timer i Just Cause 2, muligens nærmere 200. Ok? Jeg syns spillet var for kort Lenke til kommentar
JoseCuervo Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Jeg håper det blir lengre enn toeren ihvertfall Jeg hadde over 100 timer i Just Cause 2, muligens nærmere 200. Ok? Jeg syns spillet var for kort Main story ligger vel i snitt på 20 timer. For 100% myyye mer. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Håper det blir det dobbelte i treeren Håper dem ikke gjør som gta v og gjør spillet kortere enn forfølgeren Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Jeg håper de gjør som GTA:V og lager et heidundrandes sinnssykt mye bedre spill enn forløperen. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Jeg syns gta iv var mye bedre men poenget var at de gjorde spillet mye kortere og det provoserte meg noe voldsomt Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 (endret) Just Cause 2 var helt konge. Det er som GTA5 men med mer gøy i sandkasse modus. Sprenge ting i lufta og det sin syke suget en fikk når en kom høyt opp. Det var jo helt ekstremt pent på PC husker jeg. Så JC3 er jeg ekstremt spent på. EDIT: Laster det ned ifra Steam nå. Det som er så kanon med PC gaming. En kan laste ned spillet flere år etterpå uten problem. Og det ser gjerne like bra eller bedre ut da en har oppgradert hardware. Endret 28. april 2015 av LarZen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå