Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har hørt noe mer rundt dette å kunne selge digitale utgaver av spill? Husker det var en av de store temaenen rundt denne generasjonene men etter lansering bare døde temaet. Mener det ble snakket om at dette skulle bli mulig på denne generasjonen.

 

Har alltid savnet dette på steam og det irriterer meg at bare fordi du ikke har en fysisk kopi så hindres du i å selge spillet brukt. Dette kunne enkelt vært implementert hvis man bare ønsket ved at spillet ble solgt innenfor den gjeldende plattformen (steam, live, psn etc) til en annen konto og deaktivert for din konto. For å hindre spekulasjon kunne man fått steam, live eller psn credits fremfor ekte penger som kunne brukes til å kjøpe andre digitale spill eller innhold innenfor gjeldende plattform.

 

Jeg hadde definitivt kjøpt vesentlig fler titler på Steam osv. hvis jeg kunne solgt de om jeg 1. Ikke likte det (demo/trials er omtrent ikke eksisterende i dag) 2. Var ferdig med å spille det 3. Ikke kom til å spille det men gjorde impulsskjøp på tilbud etc.

 

Såvidt jeg vet er noe av poenget med å selge spill digitalt å unngå at de blir solgt videre. Bruktsalg av fysiske kopier har vært en hodepine for bransjen på linje med piratkopiering, og man har regnet på hvor mye penger som går tapt pga. forbrukere som kjøper brukt fremfor å kjøpe en ny kopi, så jeg ville blitt ekstremt overrasket om man gikk inn for digitalt bruktsalg.

Lenke til kommentar

Dessuten kan ikke digitale spill bli slitt, så hvorfor skulle noen kjøpe nytt spill hvis de kan kjøpe en nøyaktig kopi "brukt" til lavere pris. Hele greia gir ingen mening egentlig. Bruktsalg forsvant med de fysiske kopiene dessverre. Eneste positive er at prisene kanskje kan bli litt lavere når de ikke taper penger på bruktsalg lengre. Lov å håpe hvertfall.

Lenke til kommentar

 

Noen som har hørt noe mer rundt dette å kunne selge digitale utgaver av spill? Husker det var en av de store temaenen rundt denne generasjonene men etter lansering bare døde temaet. Mener det ble snakket om at dette skulle bli mulig på denne generasjonen.

 

Har alltid savnet dette på steam og det irriterer meg at bare fordi du ikke har en fysisk kopi så hindres du i å selge spillet brukt. Dette kunne enkelt vært implementert hvis man bare ønsket ved at spillet ble solgt innenfor den gjeldende plattformen (steam, live, psn etc) til en annen konto og deaktivert for din konto. For å hindre spekulasjon kunne man fått steam, live eller psn credits fremfor ekte penger som kunne brukes til å kjøpe andre digitale spill eller innhold innenfor gjeldende plattform.

 

Jeg hadde definitivt kjøpt vesentlig fler titler på Steam osv. hvis jeg kunne solgt de om jeg 1. Ikke likte det (demo/trials er omtrent ikke eksisterende i dag) 2. Var ferdig med å spille det 3. Ikke kom til å spille det men gjorde impulsskjøp på tilbud etc.

Såvidt jeg vet er noe av poenget med å selge spill digitalt å unngå at de blir solgt videre. Bruktsalg av fysiske kopier har vært en hodepine for bransjen på linje med piratkopiering, og man har regnet på hvor mye penger som går tapt pga. forbrukere som kjøper brukt fremfor å kjøpe en ny kopi, så jeg ville blitt ekstremt overrasket om man gikk inn for digitalt bruktsalg.

 

Da bør jo nettopp digitalt bruktsalg være nøkkelen til å sikre utviklerne og utgivere vs. bruktsalg av fysisk media som ikke gir noe tilbake. Det er jo veldig enkelt å gjøre det slik at en prosentandel av prisen går til utvikler/utgiver når du selger spillet ditt internt på Steam plattformen til en annen bruker.

 

Plattformen kan også sette en føring for hva videresalgsverdien skal være for tittelen.

"Green Man Gaming" har et slikt system hvor man ser bruktverdien når man kjøper spillet. Altså et styrt system som sikrer de bak.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dessuten kan ikke digitale spill bli slitt, så hvorfor skulle noen kjøpe nytt spill hvis de kan kjøpe en nøyaktig kopi "brukt" til lavere pris. Hele greia gir ingen mening egentlig. Bruktsalg forsvant med de fysiske kopiene dessverre. Eneste positive er at prisene kanskje kan bli litt lavere når de ikke taper penger på bruktsalg lengre. Lov å håpe hvertfall.

Vel det er en betydelig andel konsolleiere som ikke kjøper en del av titlene de ønsker seg til fullpris uansett og sitter å venter på betydelige avslag på salg før de kjøper. Man hadde fått generert flere salg om jeg eks. kunne videresolgt min GTAV på PS4/PSN et par måneder etter lansering enn at folk skal sitte å vente på et salg om 8-12 måneder hvor det kanskje blir nedsatt i pris på et eller annet storsalg som gjør at du gjennomfører kjøpet.

 

Du har de som kjøper uansett til fullpris men du har en betydelig stor anndel som kjøper mesteparten av spillbibliotektet på salg til godt nedsatte priser lenge etter lansering. Samt en god del som ikke kjøper tittelen i det hele tatt fordi når salget kommer har de mistet interessen eller miljøet rundt spillet er enten forsvunnet eller svinner raskt.

 

"Reselling" på digitale plattformer som Steam, PSN, Live osv. ville sørget for vesentlig høyere salgstall i løpet av tiden det er viktig ift. økonomisk resultater, rapportering av salgstall, rengskapsår mm. Ikke minst har totalt antall solgte eksemplarer også betydning for neste investeringsrunde.

 

Aktørene snakker ofte om at man ønsket å få prisen på konsollene ned slik at man når fler når det gjelder å selge spill. Vel når et spill koster 1/5-1/6 av konsollen ved lansering så vil mange av de som såvidt har råd til konsollen ikke ha råd til særlig mange titler til fullpris. En måte å nå flere på er å tillate "digital reselling" innenfor den gjeldende og lukkede plattformen hvor utgiverne har full kontroll. Denne andelen av konsolleiere er jeg overbevist om at såpass betydelig at man kunne tjente mye penger også her.

 

I tillegg har man momentet at fler og fler spill i dag er avhengig av et blomstrende online comunity. Det er ikke rent sjelden man ser at disse dør rimelig raskt og hadde man fått videresolgt sin tittel i løpet av tiden man selv mister interessen hadde dette bidratt til å holde miljøet på et høyere nivå over lengre tid som også er gunstig for de som ønsker å tjene penger på produksjonen.

 

Jeg er rimelig overbevist om at dette ville gagnet både gamere og produsenter/leverandører. Men i et økosystem som virker å være like lite villige til å tenke nytt (gjelder også i en del grad gamere selv, bare se på hva de gjorde med XO før lansering) som film og musikkbransjen så er nok vanskelighetsgraden på gjennomføringsprosessen fra en godt fungerende modell på tegnebrettet til et fungerende system rimelig høy.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Siden det diskuteres digitale spill så skjønner jeg ikke hvorfor endel kjøper så mye digitalt til PS4. Ja jeg er enig det er mye enklere og har en raskt nett så går det kjapt og problemfritt stort sett.

 

Men hva med senere? Jeg opplever resultatet nå ved å ha kjøpt endel digitalt på PS3. Jeg bruker så si aldri min PS3 lengre og den vil mest trolig bli pakket bort veldig snart. Det jeg har kjøpt digitalt på min PS3 kan jeg ikke få tilgang til på min PS4.

 

Nå er PS4 basert på X86 arkitekturen så sjansen er tilstede at fks PS5 vil kunne være bakover kompatibel med PS4 spill og en vil kunne fortsette å spille å ha tilgang til sitt digitale bibliotek av spill.

 

Det er ikke som på PC hvor spill en kjøpte for XX år siden er noe du har tilgang til og kan spille selv etter flere år. Og med oppgraderinger og nyere hardware....

 

Derfor så skjønner jeg ikke helt hvordan endel velger å kjøpe omtrent alt digitalt på PS4. Eller XBO for den saks skyld. Når en risikerer at det blir veldig tungvint å få tilgang til det i årene som kommer...det er potensielt tusenvis av kroner en roter bort...

Lenke til kommentar

Det samme gjelder i en viss grad på PC fronten med eks. Steam. Det er begrenset hvor godt gamle titler fungerer til enhver tid på maskinvaren man har. Jeg kan heller ikke spille alle titler på alle PCer jeg har etc.

 

Muligheten for digitalt videresalg vil også sørge for at konseptet har et bedre livsgrunnlag ved at alle blir ivaretatt for investeringene de gjør. Digitalt er helt klart fremtiden på samme måte som streaming. Jeg er ingen samler, jeg ønsker 95% av alt media jeg "kjøper" digitalt og jeg ønsker å kunne videreselge det i et sundt og fungerende markedssystem.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er endel titler som offisielt vil slutte å få støtte ja. Men da er det alltid andre måter å få det til å virke på. Når det kommer til Steam så har jeg ikke vært borti noen spill jeg har på min liste som ikke virker lengre ihvertfall.

 

Betyr ikke at det ikke er tilfellet. Men ikke opplevd det enda...

 

Jeg tror at innen neste konsoll skifte så er det forhåpentligvis skjedd noe med det å håndtere digitale lisenser. Tipper Gamestop vil komme på banen etterhvert og da vil ballen rulle derifra.

Lenke til kommentar

Ønsker jeg å spille mine PS3 spill så beholder jeg bare konsollen.

 

Jeg har også hatt troen på at digitalt videresalg vil komme, det er bare at det nok tar vesentlig lengre tid enn jeg håpet og etter kranglingen rundt denne generasjonen er håpet noe nedtonet. Og det er ikke bare pga. aktørene men også i stor grad kundene. MS med XO hadde et system med dette i tankene innenfor digital distribusjon men de høylytte kravene fra massene/spillerne før lansering gjorde at det ikke skjedde.

http://www.eurogamer.net/articles/2013-09-05-microsoft-still-hopes-for-xbox-one-digital-game-trading

 

Hvis vi skal vente helt til neste konsollskifte med å innføre slike systemer (om neste generasjon kommer) så tror jeg nok mye er tapt innen den tid for spillindustrien. Gode systemer gir fornøyde kunder som handler mer, det motsatte gir motsatt effekt.

 

Edit:

Når det gjelder steam og gamle titler så har jeg opplevd dette nok ganger til at det har blitt notert og ikke rent sjelden har jeg lest om slik problematikk i forum på steam oppgjennom årene.

 

Ny hardware med drivere som skaper problemer for gamle spill og man må fikle voldsomt om man her heldig nok til å få løst det. Servere som ikke lenger er tilstede og er nødvendig for å spille som skaper flere måneders nedetid før man kanskje får en patch som gjør det uavhengig av serveren eller at man får opp servere et annet sted. Det vil alltid kunne oppstå problemer rundt gamle titler som ikke er laget for dagens plattformer og som ikke lenger er supportert fra utgiver.

 

Man er hele tiden prisgitt et enormt nivå av bakoverkompabilitet. En bakoverkompabilitet som er en gedigen klumpfot og bremser utviklingen for alle aktører i bransjen og som bla Microsoft nå ønsker å ta et stort oppgjør med.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Er det en mulighet for at en slim versjon av PS4 snart kommer? En venn av meg har lyst på PS4 men han sier han vil vente på slim versjonen hvis den snart kommer. Å vil den ha mulighet til å spille PS3 (Og PS2) spill? Hva trur dere?

 

Godt nyttår folkens :)

 

Mulighet for slim versjon: Sikkert ikke umulig i fremtiden, men det er jo ikke akkurat som om konsollen er stor per dags dato. Jeg hadde vel heller slått til på et av tilbudene som er tilgjengelig nå.

 

Når det kommer til støtte for PS3 og PS2 spill; Nei, skjer ikke.

Lenke til kommentar

Er det en mulighet for at en slim versjon av PS4 snart kommer? En venn av meg har lyst på PS4 men han sier han vil vente på slim versjonen hvis den snart kommer. Å vil den ha mulighet til å spille PS3 (Og PS2) spill? Hva trur dere?

 

Godt nyttår folkens :)

 

Godt nytt år.

 

Tviler det kommer med det første. Hvis jeg ikke husker feil så tok det 3 år før første PS3 slim modell kom ut, så med tanke på at PS4 kun har vært ute 1 år så kan det fortsatt bli lenge å vente på en slim utgave.

Lenke til kommentar

Når det gjelder dette med reselling/trading på digitale plattformer som PSN, Steam osv. så ser det ut til at et verre alternativ (for utviklere og distribusjonsledd) tvinger seg frem, hvertfall her i Europa.

http://www.reddit.com/r/Steam/comments/2quaeo/refunds_are_coming_to_steam_whether_valve_likes/

 

Samt lignende saker i Australia.

http://www.itavisen.no/nyheter/nå-gjør-apple-noe-utrolig-kundene-sine-327971

 

Refunds/angrerett på digitalt innhold er vel og bra men jeg tror det ville gagnet alle parter, ikke minst bransjen selv, vesentlig mer om man heller kunne solgt titler man ikke likte/brukte til andre som samtidig gagnet alle parter økonomisk i en viss grad. En slik refund ordning åpner for vesentlig misbruk som kan ramme spillbransjen hardt og da til slutt forbrukerne mens en trading ordning ville gitt de fleste et godt kompromiss.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det aller beste var om man kunne teste produktet i en begrenset tidsperiode før man betalte, fremfor masse refunds. (Den gode gamle demo/trial ordningen som har svunnet hen).

 

Trading bør likevel bli en opsjon uavhengig av om man har demo eller refund muligheter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...