Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innså faktisk ikke før nå hvor genialt det er med innebygd strømforsyning. Er hjemme for ferien og har en Apple TV i stuen. Av sosiale grunner kan jeg ikke koble opp PS4en der på dagtid, men når TVen er ledig er det rimelig genialt å bare ta med PS4en, kontrollen og koble PS4en rett i samme kabel som Apple TVen bruker og HDMI kabelen.

 

Husker når jeg gjorde dette med min Xbox 360. Måtte drive å dra frem TV benken og helvete for å koble den til strømkontakten.

 

egentlig ganske imponerende at PS4 er en del mindre, og en del kraftigere enn XB1, og alikevel så har den intern PSU mens XB1 har ekstern.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Tja, MS lærte kanskje med 360, det var jo en konsoll som ikke var ukjent med varmeproblemer. Tror jeg leverte 3 eller 4 på rep, kontra ps3'ene som overlevde til de ble utskiftet i en bedre modell.

Lenke til kommentar

 

Innså faktisk ikke før nå hvor genialt det er med innebygd strømforsyning. Er hjemme for ferien og har en Apple TV i stuen. Av sosiale grunner kan jeg ikke koble opp PS4en der på dagtid, men når TVen er ledig er det rimelig genialt å bare ta med PS4en, kontrollen og koble PS4en rett i samme kabel som Apple TVen bruker og HDMI kabelen.

 

Husker når jeg gjorde dette med min Xbox 360. Måtte drive å dra frem TV benken og helvete for å koble den til strømkontakten.

 

egentlig ganske imponerende at PS4 er en del mindre, og en del kraftigere enn XB1, og alikevel så har den intern PSU mens XB1 har ekstern.

Så bråker ps4 en god del mer da. Støy er viktigere for meg, størrelse har lite å si på hjemmekonsoller, så lenge de får plass i tv-benken. Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Er det noen som har både PS4 og Xbone side ved side som kan uttale seg om forskjellen i støynivå ?

Min PS4 er jo vesentlig mer stille en Canal Digital dekoderen.

Synes Sony har gjort en super jobb med å få ned støynivået gitt hvor mye watt som er i drift. Synes ikke det er langt fra Mac Pro som har en genial kjøleløsning.

Lenke til kommentar

I liggende posisjon støyer kjøleskapet mitt langt langt mer enn hva PS4en min noensinne kommer til å gjøre så støy er vertfall ikke et problem for min del. I stående posisjon derimot har PS4en en tendens til å støye en god del mer. Xboxen min heller hører jeg ikke over støyet fra kjøleskapet, så basert på den simple sammenliningen så vil jeg si at begge konsollene absolutt er såpass stille at det ikke betyr så fryktelig mye.

 

For folk som dog spiller i romm der eneste støykilde er konsollene kan jeg se for meg at den lille støy forskjellen mellom de 2 konsollene kan ha en viss betydning, selv om lyd fra eventuelle spill igjen etter min logikk bør overdøve eventuel viftestøy igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som har både PS4 og Xbone side ved side som kan uttale seg om forskjellen i støynivå ?

Min PS4 er jo vesentlig mer stille en Canal Digital dekoderen.

Synes Sony har gjort en super jobb med å få ned støynivået gitt hvor mye watt som er i drift. Synes ikke det er langt fra Mac Pro som har en genial kjøleløsning.

Har begge. Og selv om ps4 er bedre enn xbox 360 og til dels ps3, så er forskjellen esktremt tydelig når den står ved siden av min xbox one, som er så og si lydløs, uansett hva man gjør på maskinen.

 

Misforstå meg rett, ps4-en er lydløs i menyene, og hvis man ser netflix eller spiller lite krevende indiespill. Men etter et par minutter med last of us, wolfenstein eller assassin creed begynner viftene å suse ganske høyt. Helt akseptabelt støynivå isolert sett, men i en direkte sammenligning med xbox one kommer ps4 som sagt mye dårligere ut.

Lenke til kommentar

synes egentlig ikke det er akseptabelt støynivå på PS4, bare fordi de absolutt skulle ha den så liten.

heller større og lydløs.

Forsåvidt enig. Jeg var jo kanskje den eneste her inne som ikke latterliggjorde Xbox One når det viste seg hvor mye større den var kontra ps4, fordi jeg antok at den kom til å bli kjøligere og roligere. Men, sammenlignet med tidligere spillkonsoller og stasjonære PCer er jo Ps4-en ganske stillegående, det var det som var poenget.

Lenke til kommentar

Xbox One er altfor diger i mine øyne. Kjøleegenskaper kunne vært vesentlig forbedret men produksjonskostnader har nok vært ønskelig å få så lavt som mulig og da velger man de enkleste løsningene for kjøling, "supersizing". Det er også både fordeler og ulemper med å ha ekstern PSU, man slipper varme fra den i kabinettet og den er enklere å bytte om den skulle ryke. Men jeg har hatt både PS1, PS2, PS3 og PS4 og har aldri til dags dato opplevd at dette har røket i likhet med min 360. Jeg tror også Microsoft brant seg såpass heftig på designsvakheter på 360en (inntil Falcon) at de ville være på den sikre siden denne gangen og kjøre med høyere sikkerhetsmarginer.

 

Men på den andre siden siden så er PS4 litt for mye av det gode igjen. Den kunne med fordel vært litt romsligere for bedre kjøling så her er XO og PS4 nesten litt på hver sin ytterkant. Middelveien for begge hadde vært bra men på den andre siden er konsollene nå så "generiske" og like at noe må de gjøre for å skille seg ut. Jeg har til dags dato ikke hørt min PS4 kjøre opp vifta en eneste gang og jeg har spilt gjennom TLOU:RM, samt har mange timer i DA:I, GTAV og DC. Min PS3 som var en ganske sen modell 2-3 år etter lansering støyet vesentlig mer enn min PS4 (hører den ikke ennå).

 

Det siste er dog at begge konsollene lider av for svak CPU ift. GPU og denne generasjonen kommer til å være CPU begrenset og i stor grad være avhengig av en produktiv GPGPU "evolusjon" innen spilldesign. I grunn bærer denne generasjonen preg av, når det gjelder teknologivalg, at man skal redusere prisen mest mulig for å nå flest mulig. Kjedelig for de "lucky few" men bedre om man får solgt flere spill totalt sett i global skala.

 

Også denne generasjonen kommer vi til å se at konsollene styrer spillutviklingen med multiplattform satsing i stor grad, derfor gikk jeg til innkjøp av en PS4 nå i oktober/november fremfor å oppgradere PCen (X58 plattform kjøpt på lanseringsdagen) for de få krevende titlene som er ekslusive der.

 

EDIT:

Btw, det spillet jeg koser meg desidert mest med nå om dagen er "This war of mine" på en snart 7 år gammel PC.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...