Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Men snakker vi kun billedflyt (altså ikke optimalt) eller vil det være ubrukelig? Altså sort-hvitt, bilder som lagger vanvittig mye?

 

Er kun snakk om bildeflyt. Bluray filmer vil også ha noe dårlige bildeflyt. Hvordan dette tar seg ut når du spiller/ser film vet jeg ikke. Har kun lest om dette og ikke sett det first hand.

 

 

Jeg har sett TVer utstilt hvor en kjørte en film på 50HZ, den andre på 100HZ og jeg merket ikke noe særlig. Jeg ble bare litt nervøs siden jeg hørte noen si at bildet ikke funket på PS4 dersom du kun hadde 50HZ.

Lenke til kommentar

 

 

Men snakker vi kun billedflyt (altså ikke optimalt) eller vil det være ubrukelig? Altså sort-hvitt, bilder som lagger vanvittig mye?

 

Er kun snakk om bildeflyt. Bluray filmer vil også ha noe dårlige bildeflyt. Hvordan dette tar seg ut når du spiller/ser film vet jeg ikke. Har kun lest om dette og ikke sett det first hand.

 

 

Jeg har sett TVer utstilt hvor en kjørte en film på 50HZ, den andre på 100HZ og jeg merket ikke noe særlig. Jeg ble bare litt nervøs siden jeg hørte noen si at bildet ikke funket på PS4 dersom du kun hadde 50HZ.

 

 

Ah ok. Ikke hørt noe om at det ikke vil virke. Så du har nok ikke noe å frykte der slik. Og du vil sikkert ikke legge merke til det. Du kan nok fremprovosere det på film om du ser en film hvor kameraet filmer en horisontal sekvens. Men det blir nok gull det her skal du se :)

Lenke til kommentar

 

Men snakker vi kun billedflyt (altså ikke optimalt) eller vil det være ubrukelig? Altså sort-hvitt, bilder som lagger vanvittig mye?

 

Er kun snakk om bildeflyt. Bluray filmer vil også ha noe dårlige bildeflyt. Hvordan dette tar seg ut når du spiller/ser film vet jeg ikke. Har kun lest om dette og ikke sett det first hand.

 

Skal ikke bli teknisk nå, og kanskje ikke så veldig relatert, men skriver for det :p

 

TVen (på 50hz) bruker noe som heter 2:3 pulldown. Her vises den første framen 2 ganger, den andre framen 3 ganger, den tredje framen 2 ganger osv. Dette er ikke optimalt, og det er fra her man får "jerky" motion ved panoreringer etc. Her hjelper det å ha ekte 100hz, da filmen vises i 25p, og med 100hz, får man 100/25=4. Altså du får en 4:4 ratio, så du vil ikke få at en frame vises forskjellig som med 50hz. Dette hjelper spesielt på panoreringer etc.

 

Selvom mange tror at når de spiller av en bluray film, så vises bilde i 1080p24. Altså 24hz, så er ikke dette sant, selvom det vises i info feltet på TVen. Film i 24hz ville sett jævlig ut og veldig hakkete. Det er derfor fks ved 100hz at en frame vises 4 ganger, og man får bedre flyt.

 

Mange TVer har nå over 100hz, fks 120hz, 240hz eller 600hz. De er "magiske" hz fordi de deles nøyaktig på 24hz. Fks har man 240hz panel/24=10. Her vises altså en frame 10 ganger, og man skal i teorien få enda bedre flyt i bildet.

 

Nå er den Hz'en blitt et markedsførings triks pga av at plasma skjermer trenger høy hz for å genere et godt bilde, dette gikk over på LCD/LED. Nå finnes det også mange skjermer på markedet som sier de er 100hz, mens panelet bare er 50hz, fordi de trikser med software.

 

Hjelper heller ikke at Samsung har noe som heter Motion Plus, eller at Sony har noe som heter Motionflow, er dette slått på, får man en veldig "såpe opera effekt" på TVen, altså bildet er overnaturlig "smooth".

 

Bla mye tjas og fjas dette, men anbefaler dette til videre lesning for alle som lurer på det med Hz etc etc.

 

http://www.cnet.com/news/what-is-1080p24/

http://www.cnet.com/news/what-is-600hz/

 

Endret av henrikrox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det fortsatt er snakk om denne gamle boks TV`en tror jeg ikke det blir en gledelig opplevelse å spille på altså. PS4 har jo i utgangspunktet ikke støtte for annet en HDMI ut, så da må man ha en konverter inne i bildet også for å kunne koble den opp med Scart-kabler..

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Sånn! Da fikk jeg satt opp både amerikansk og japansk konto, og ser med en gang at det er en del spill som aldri lanseres utenfor Japan, spesielt på Vita. Amerikansk utvalg er samme som her, bare ca 50 kr billigere per spill.

 

Så har mest bruk for den japanske føler jeg, eneste komplikasjonen er at man må kunne japansk, men jeg har akkurat nok kunnskaper der til at jeg klarer meg. :p

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål; kan man spille PS4 på en TV med 50HZ? Hørte gjennom jungeltelegrafen at det kunne skape problemer med bilde/farger dersom den var kun 50 og ikke 100...

 

Hvis vi snakker om en flatskjerm produsert etter 2005 så skal ikke dette være et problem. Høres ut som om jungeltelegrafen har glemt at vi ikke bruker CRT skjermer lenger å kan drite i ting some PAL og NTSC.

Lenke til kommentar

 

Kjapt spørsmål; kan man spille PS4 på en TV med 50HZ? Hørte gjennom jungeltelegrafen at det kunne skape problemer med bilde/farger dersom den var kun 50 og ikke 100...

 

Hvis vi snakker om en flatskjerm produsert etter 2005 så skal ikke dette være et problem. Høres ut som om jungeltelegrafen har glemt at vi ikke bruker CRT skjermer lenger å kan drite i ting some PAL og NTSC.

 

 

Vi hadde dette oppe tidligere i tråden og det dreier seg nok om en god gammel CRT-skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...