Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon

Latias

1 268 stemmer

1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234789

ihvertfall ikke klag på Sony eller MS de får samme pris uansett hvilken region man kjøper fra.

spill er dyrt her fordi staten skal ha sitt, så etter det får sony/ms det samme.

derfor er det ikke noe problem å kjøpe fra US stores

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ihvertfall ikke klag på Sony eller MS de får samme pris uansett hvilken region man kjøper fra.

spill er dyrt her fordi staten skal ha sitt, så etter det får sony/ms det samme.

Det stemmer ikke.

Etter Sony har betalt alle avgifter til staten i Norge er det 479,2 igjen som går til spillutviklerne. Det er 110 kroner mer enn de tar for spill før avgifter er betalt i USA,

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Orker ikke ta denne saken her å forklare.

Men husk at ms og sony tar 10 dollar for hvert spill som selges på dems konsoller.

Derfor ser man ofte fks at battlefield 4 til ps4 fks kosta 499(evt 599) og pc versjonen er 100 kr billigere enn konsoll utgaven.

Denne utgiften er jo ikke på PC.

Og ja enig at digital versjonen skal være billigere, men det samme problemet har de USA, der koster spill 59.99 dollar på digital, mens den kan være billigere på amazon i fysisk form. 59.99 blir det samme som 599kr for amerikanerne.

Men forstår ikke klagingen bare, når det finnes 19425 forskjellige måter å unngå høy norsk pris enten ved us store, eller andre alternativer.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Det stemmer ikke.

unødvendig kommentar, utdyp... så MS og Sony får mer penger av oss enn de får av f.eks US?

Lenke til kommentar

unødvendig kommentar, utdyp... så MS og Sony får mer penger av oss enn de får av f.eks US?

Uten tvil. Det er helt vanlig praksis å differensiere etter land. Problemet er bare når forskjellene innad i landet er så enorme. Les forøvrig posten min nå, jeg redigerte på mer info tidligere.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Det stemmer ikke.

Etter Sony har betalt alle avgifter til staten i Norge er det 479,2 igjen som går til spillutviklerne. Det er 110 kroner mer enn de tar for spill før avgifter er betalt i USA,

det er nok mer skjulte avgifter vi ikke har oversikt over tviler på at selve utviklere MS/sony tjener noe mer eller mindre uansett region.

vi tjener også mye mer gjennomsnitt enn amerikanerne.

så det er sagt, jeg er enig i at 600kr er for mye. US pris er perfekt.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Men forstår ikke klagingen bare, når det finnes 19425 forskjellige måter å unngå høy norsk pris enten ved us store, eller andre alternativer.

Det burde være unødvendig å lure systemet og gjøre noe som egentlig er i gråsonen for å få det slik. Å lage en falsk konto med falsk adresse kan grense til dokumentforfalskning.

Og ja enig at digital versjonen skal være billigere, men det samme problemet har de USA, der koster spill 59.99 dollar på digital, mens den kan være billigere på amazon i fysisk form. 59.99 blir det samme som 599kr for amerikanerne.

Nei, det stemmer sjeldent. Nye spill i USA koster stort sett 60 dollar i alle butikker og 60 dollar digitalt. I Norge har jeg aldri kjøpt et spill til 599,- på lanseringsdatoen. Det er mer vanlig med 499,- og ganske ofte også 399,-
Lenke til kommentar

det er nok mer skjulte avgifter vi ikke har oversikt over tviler på at selve utviklere MS/sony tjener noe mer eller mindre uansett region.

Nei, det er ikke noen skjulte avgifter spesielt for Norge som vi ikke vet om.

Jada, jeg er med på at det kunne godt vært dyrere, men gi meg samme kursen som PS+ da f.eks.

50 dollar i USA og 375 i Norge. 7,5 kroner pr dollar ville da gitt at spill skulle koste 450,- i Norge. Da skulle jeg kjøpt på norsk PSN. Men for 599? Nei takk.

Det er også forøvrig nærere Apple's kurs også som kjører 1 dollar = 7 kroner i App Store.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Hvis du ser hva en gjennomsnittlig amerikaner betaler for spillene sine i forhold til lønn..... så er spillene billigere i norge!

Men vi lever i en verden der vi helst skal ha alt billigst mulig. At noen velger å opprette amerikansk konto, for så å kjøpe spillene gjennom det smutthullet er på ingen måte dokument forfalskning. Det er utnytting av systemet. Om sony gjør noe med dette annet enn å hindre EU folk å opprette slike kontoer er lite trolig.

Slik har vi hatt det på xbox one siden release.... Import konsoll og handler alt fra us store. Men der er det litt enklere ... nok å ha amerikansk adresse, spiller ingen rolle hvilket kort du bruker osv.

Fordelen med å betale mindre for spillene er nok at flere spiller større antall spill.... at de ikke reserverer seg mot å kjøre middels gode spill pga pris.

Lenke til kommentar

Hvis du ser hva en gjennomsnittlig amerikaner betaler for spillene sine i forhold til lønn..... så er spillene billigere i norge!

Du misforstår argumentene. Om spill hadde kostet 600 dollar i USA hadde prisene fortsatt vært urettferdige digitalt vs fysisk i Norge og mer korrekte i USA. Jeg blir ikke overrasket om Sony og spillutvikleren sitter igjen med dobbelt så mye for et digitalt spill solgt i Norge enn et fysisk spill solgt i Norge. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Det burde være unødvendig å lure systemet og gjøre noe som egentlig er i gråsonen for å få det slik. Å lage en falsk konto med falsk adresse kan grense til dokumentforfalskning.

Nei, det stemmer sjeldent. Nye spill i USA koster stort sett 60 dollar i alle butikker og 60 dollar digitalt. I Norge har jeg aldri kjøpt et spill til 599,- på lanseringsdatoen. Det er mer vanlig med 499,- og ganske ofte også 399,-

Argumentene her var at digitalt skal være billigere enn fysisk. Ikke like dyre/billige.

Enige at nye spill er like billige digitalt vs fysisk. Men digitalt er fortsatt ikke billigere. Problemet er at hvis spillet er 1 år gammelt, så skjer dette

http://www.microsoftstore.com/store/msusa/en_US/pdp/Forza-Motorsport-5-for-Xbox-One/productID.294130500

49 dollar MS store digitalt

http://www.amazon.com/Forza-Motorsport-5-Xbox-One/dp/B00FM5IY4W/ref=sr_1_1?s=videogames&ie=UTF8&qid=1408383954&sr=1-1&keywords=forza+5

29 dollar fysisk form

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke noen skjulte avgifter spesielt for Norge som vi ikke vet om.

Jada, jeg er med på at det kunne godt vært dyrere, men gi meg samme kursen som PS+ da f.eks.

50 dollar i USA og 375 i Norge. 7,5 kroner pr dollar ville da gitt at spill skulle koste 450,- i Norge. Da skulle jeg kjøpt på norsk PSN. Men for 599? Nei takk.

Det er også forøvrig nærere Apple's kurs også som kjører 1 dollar = 7 kroner i App Store.

Det kom nye avgifter i 2011

http://www.idg.no/pcworld/article214212.ece

Digitale varer 25% dyrere enn før

Så hva klager vi over, for et par år siden så syntes jeg alltid spill kosta 599 ved lansering, nå koster de 499 eller 399. Fatter ikke.

Også ber jeg igjen folk huske på at Sony/MS tar 10 dollar av hvert spill, uansett utvikler. Derfor er også konsoll spillere dyrere enn PC varianten

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Det kom nye avgifter i 2011

http://www.idg.no/pcworld/article214212.ece

Digitale varer 25% dyrere enn før

Ja, det var momsen jeg trakk fra i eksempelet mitt ovenfor når jeg trakk fra avgifter.

Så hva klager vi over, for et par år siden så syntes jeg alltid spill kosta 599 ved lansering, nå koster de 499 eller 399. Fatter ikke.

Du svarte nettopp selv på hva vi klager over(?):

Argumentene her var at digitalt skal være billigere enn fysisk. Ikke like dyre/billige.

Nemlig at det ikke gir mening at digitale spill er dyrere enn fysiske. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Nemlig at det ikke gir mening at digitale spill er dyrere enn fysiske.

Jeg klager ikke. Trenden er jo at spill blir billigere og billigere. Når det gjelder det andre så er det bare å se denne videoen så forstår du bedre. Første spørsmålet som blir stilt.

gametrailers.com/videos/3asv8u/pach-attack--episode-122

Eller denne, starter etter 2min og 40 sek

gametrailers.com/videos/qba2o2/pach-attack--episode-111

Anbefaler forøvrig alle og se de videoene, veldig lærerik info

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Jeg klager ikke. Trenden er jo at spill blir billigere og billigere. Når det gjelder det andre så er det bare å se denne videoen så forstår du bedre.

gametrailers.com/videos/3asv8u/pach-attack--episode-1222

Interessant vinkling og forstår poenget. Ganske godt mulig det er grunnen til at de ikke gjør noe. Det endrer dog ingenting av klagingen min. Hvis dette er grunnen håper jeg at digitale spill blir mye større i denne generasjonen så Sony og MS får fingeren ut.

Jeg er ikke helt enig med fyren da. Siden de tjener mye mer penger på digitale spill enn på fysiske spill, hvorfor ikke konkurrere med butikkene?

Grunnen i mitt hode er rett og slett at de ikke vil utkonkurrere butikkene. Elkjøp vil ikke selge deg en PS4 til så lav pris som de gjør nå om du kjøper alle spillene online. De vil ikke reklamere for spill i kataloger, på nettsiden osv hvis du går inn på konsollen og kjøper den uten å legge noen penger igjen i butikken. Da vil de simpelthen sette opp prisen på selve konsollene, noe som vi ser er tilfellet i mobilmarkedet hvor selgerne tar en større del av kaka til hardware-salget.

Lenke til kommentar

Jeg klager ikke. Trenden er jo at spill blir billigere og billigere. Når det gjelder det andre så er det bare å se denne videoen så forstår du bedre.

gametrailers.com/videos/3asv8u/pach-attack--episode-1222

Interessant vinkling og forstår poenget. Ganske godt mulig det er grunnen til at de ikke gjør noe. Det endrer dog ingenting av klagingen min. Hvis dette er grunnen håper jeg at digitale spill blir mye større i denne generasjonen så Sony og MS får fingeren ut.

Jeg er ikke helt enig med fyren da. Siden de tjener mye mer penger på digitale spill enn på fysiske spill, hvorfor ikke konkurrere med butikkene?

Grunnen i mitt hode er rett og slett at de ikke vil utkonkurrere butikkene. Elkjøp vil ikke selge deg en PS4 til så lav pris som de gjør nå om du kjøper alle spillene online. De vil ikke reklamere for spill i kataloger, på nettsiden osv hvis du går inn på konsollen og kjøper den uten å legge noen penger igjen i butikken. Da vil de simpelthen sette opp prisen på selve konsollene, noe som vi ser er tilfellet i mobilmarkedet hvor selgerne tar en større del av kaka til hardware-salget.

Men hvis de tjener mer penger på digitale spill, og det koster microsoft og Sony ingenting å ha det digitalt. Hvorfor skal de ta sette ned prisen? De er jo ute etter å tjene penger her. Hvis folk vil kjøpe digitalt så kan de det, men MS/Sony vil jo tjene penger. Er jo det som er målet her.

Fks hvis elkjøp setter ned et spill fra 499 til 299, så skal jo fortsatt MS/Sony og utviklere ha sin del. Det er jo Elkjøp som taper penger, ikke Sony/MS, og dette blir jo gjort, fordi butikker vil bli kvitt varer for å gjøre plass til nye spill. Det koster faktisk butikkene å ha varer på lager, og lagerverdiene må aldri bli for høy, derfor man ser tilbud fra tid til annen.

MS/Sony har ikke noen grunn til å konkurrere med butikkene. De vil drive business og tjene penger, og det er jo ikke så rart.

Når det gjelder Elkjøp og spill og alt det der, så kan jeg fortelle deg at generelt spill osv er tap over hele linja. Jobba i Elkjøp og senere Expert i et par år når jeg var mindre, og når spill koster 499 eller 399 taper man penger. PS4 som nå koster 3690, tjener Elkjøp rundt 10 kr på. Om du kjøper med et spill, er det som regel i minus, da Elkjøp/Expert taper penger på spillet. Finnes jo noen unntak selvfølgelig. Men generelt er konsoll/spill dårlig business.

Samme med tablets, tjener ikke penger som regel, men inntjeningen for disse butikkene ligger jo i tilbehører. Ekstra kontroller? Veske til tablet? Forsikring etc? Får man med forsikring på tablet eller ps4 fks har man plutselig tjent 600 kr. Men ja. Trenger ikke dra det altfor off topic her nå

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Men hvis de tjener mer penger på digitale spill, og det koster microsoft og Sony ingenting å ha det digitalt. Hvorfor skal de ta sette ned prisen? De er jo ute etter å tjene penger her. Hvis folk vil kjøpe digitalt så kan de det, men MS/Sony vil jo tjene penger. Er jo det som er målet her.

Jeg burde ordlagt meg annerledes. De tjener mer penger pr solgte spill. Men det er ytterst få som gidder å kjøpe på PSN om de får det billigere andre steder. Totalt sett tjener de derfor dårligere.

Fks hvis elkjøp setter ned et spill fra 499 til 299, så skal jo fortsatt MS/Sony og utviklere ha sin del. Det er jo Elkjøp som taper penger, ikke Sony/MS, og dette blir jo gjort, fordi butikker vil bli kvitt varer for å gjøre plass til nye spill. Det koster faktisk butikkene å ha varer på lager, og lagerverdiene må aldri bli for høy, derfor man ser tilbud fra tid til annen.

Da tror jeg du misforstår litt. MS/Sony og utviklerne får ikke en fast pris uansett hvor gammelt spillet er.

MS/Sony har ikke noen grunn til å konkurrere med butikkene. De vil drive business og tjene penger, og det er jo ikke så rart.

Det gir ingen mening isolert sett. MS/Sony og utviklerne hadde tjent grapsemye mere penger om de til en hver tid hadde vært billigere enn butikkene. Du skjønner vel at hvis ikke elkjøp skal ha sin del av kaka så blir det flere kakestykker til Sony/MS/utviklerne?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...