Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hva Nasci prøver å si. Jeg ser jeg ikke er alene.

 

Det jeg sier er at hardwareoppgradering på PS4 burde være en mulighet siden Sony bruker PC deler i motsetning til PS3.

 

Tenk om PS4 ble oppgradert til ny versjon (ikke PS5 nei) med bedre hardware med 2-3 års mellomrom. Det ville gi spillkonsollene større mulighet og konkurrere med PC.

 

Nyere spill lansert etter ny oppgradert versjon er ute ville kunne også spilles på gamle PS4 versjoner der grafikken automatisk ble nedgradert til konsollens nivå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som koster minst utviklingstid - det vil si at alle ser spillet helt likt.

 

Har ikke noe å si for spillet... AKKURAT som PC der man kan velge innstillinger, forskjellen blir at det skjer automatisk i konsollen.

 

Aller først, det ville bryte fundamentalt med hva en konsoll er.

 

Dernest, så er dette blitt prøvd før. Aldri med stort hell. :)

 

Når var det og bryter det virkelig med det fundamentale med hva er konsoll er eller bare med ditt inntrykk av en konsoll?

Lenke til kommentar

En konsoll er et stykke hardware folk kan kjøpe, putte inn et spill, og bare nyte resten, uten noen form for andre greier. Dette vil bli helt forandret hvis det kommer hardware-oppgraderinger, da dette bare gjør konsollen til en PC med et ekstra unødvendig operativsystem; hvorfor gidde å utvikle for konsollen med varierende HW, når du kan utvikle til PC? Begge deler er bare tull, da de forsåvidt er nesten det samme!

 

Bare glem det, oppgraderinger kommer aldri til å skje!

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

En konsoll er et stykke hardware folk kan kjøpe, putte inn et spill, og bare nyte resten, uten noen form for andre greier. Dette vil bli helt forandret hvis det kommer hardware-oppgraderinger, da dette bare gjør konsollen til en PC med et ekstra unødvendig operativsystem; hvorfor gidde å utvikle for konsollen med varierende HW, når du kan utvikle til PC? Begge deler er bare tull, da de forsåvidt er nesten det samme!

 

Bare glem det, oppgraderinger kommer aldri til å skje!

 

En hardwareoppgradering vil ihvertfall ikke bryte med noe du forteller her...

Lenke til kommentar

Aller først, det ville bryte fundamentalt med hva en konsoll er.

 

Dernest, så er dette blitt prøvd før. Aldri med stort hell. :)

 

Det har jo også blitt prøvd flere ganger med stort hell. Spørs helt på hvilke kriterier man vurderer. Sega 32X og Jaguar CD slo ikke helt an, forsåvidt. På den annen side, PS3 ble oppgradert både av Sony, i form av hardwarerevisjoner på flere forskjellige områder, og av brukere, med tanke på at harddisken lot seg bytte ut. PSP og DS har også gått gjennom flere forskjellige modeller, der enkelte modeller hadde raskere prosessor, mer RAM, etc. enn andre.

Lenke til kommentar

 

Det har jo også blitt prøvd flere ganger med stort hell. Spørs helt på hvilke kriterier man vurderer. Sega 32X og Jaguar CD slo ikke helt an, forsåvidt. På den annen side, PS3 ble oppgradert både av Sony, i form av hardwarerevisjoner på flere forskjellige områder, og av brukere, med tanke på at harddisken lot seg bytte ut. PSP og DS har også gått gjennom flere forskjellige modeller, der enkelte modeller hadde raskere prosessor, mer RAM, etc. enn andre.

 

Faktisk nytt for meg...

Lenke til kommentar

Så vidt meg bekjent har ingen av disse oppgraderingene ført til at nye spill har utnyttet disse fordelene, og i de få tilfellene utviklere har prøvd, har det ført til at spillene kun kan kjøre på den nye hardwaren og at de har solgt dårlig. Om jeg har feil, må du gjerne belegge det. :)

 

EDIT: De få tilfellene er eldre, vet ikke om at det har skjedd med nyere hw.

Endret av fnwilborn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nå så, men nå forandrer du kriteriene. Oppgradering av maskinvare har blitt gjort ørten ganger tidligere, med hell. At konsekvensen har vært økt spillbarhet (Dual Shock, Wii Motion+), lavere strømforbruk, mindre størrelse, mindre varmeutvikling (nesten alle nyversjoner av konsoller), mulighet for andre typer spill- og distribusjon (DSiWare) og ikke nødvendigvis bedre spillytelse gjør ikke det mindre sant.

 

Men la oss snu det rundt da; hvilke forsøk på maskinvareendringer med tanke på økt spillytelse har blitt gjort? Nå vil du sikkert trekke frem Sega CD og 32X, men dette er urimelige sammenligninger. Disse ga ikke ingen økt ytelse til den eksisterende spillplattformen, men introduserte heller helt nye, som igjen ekskluderte brukere som ikke oppgraderte. Det er ingen som har foreslått noe sånt for PS4.

Lenke til kommentar

Jeg forandrer slettes ikke kriteriene. Om ikke nye spill utnytter forbedringene, er forandringene uten relevans. Om de gjør det, så kan spillene som benytter seg av forbedringene ikke brukes i gamle konsoller. Her tenkte jeg særlig på de forsøkene som ble gjort på 80-tallet, de ligger nærmest opp mot det jeg forstår Nasci som å mene.

 

WiiMotion+ var ikke i mine tanker, det er et godt poeng. Men det var ikke pheripherials som jeg forsto Nasci som å mene, så nå er det vel du som forandrer spillereglene.;) Det er dog et veldig godt poeng, jeg skal gi deg det.

 

Nyversjoner som kun tar mindre strøm eller kun er mindre er ikke noe som passer inn i denne diskusjonen forresten, vi snakker om oppgraderinger som affekterer spill! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke i nærheten en gang... med andre ord ser du ikke forskjellen!

 

Det er så i nærheten som du får det.

Du skriver:

Det vil ikke se dårligere ut på en eldre versjon... det vil se bedre ut på en nyere, ser du forskjellen?

 

Det utsagnet der slår seg selv i hjel. Tar du utgangspunkt i en nyere maskin så vil selvfølgelig spillet se dårligere ut på en eldre maskin. Men har du en eldre maskin vil det selvfølgelig se bedre ut på en nyere maskin.

 

Håpløst "argument"...

Lenke til kommentar

Jeg kan se for meg at fks PS5 kan bli en modulær konsoll. Når maskinen har vært ute i en del år så kommer valgmuligheten til å oppgradere CPU/GPU modulen for økt ytelse. Spill vil automatisk oppdage hvilke modul du har og velge profilen for original eller oppgradert modul.

 

Spill blir laget for nyeste modul men nedskalert akkurat som en gjør i et PC spill for å støtte den eldre/originale modulen.

 

Ved denne måten så kan konsoller henge med i den teknologiske utviklingen som raser avgårde på PC. En har da valget, om en vil ha bedre grafikk så kan en men fortsatt ha konsoll opplevelsen.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Så vidt meg bekjent har ingen av disse oppgraderingene ført til at nye spill har utnyttet disse fordelene, og i de få tilfellene utviklere har prøvd, har det ført til at spillene kun kan kjøre på den nye hardwaren og at de har solgt dårlig. Om jeg har feil, må du gjerne belegge det. :)

 

Jeg vet om 1 unntakstilfelle: Utvidet RAM til N64.

Lenke til kommentar

Jeg kan se for meg at fks PS5 kan bli en modulær konsoll. Når maskinen har vært ute i en del år så kommer valgmuligheten til å oppgradere CPU/GPU modulen for økt ytelse. Spill vil automatisk oppdage hvilke modul du har og velge profilen for original eller oppgradert modul.

 

Spill blir laget for nyeste modul men nedskalert akkurat som en gjør i et PC spill for å støtte den eldre/originale modulen.

 

Ved denne måten så kan konsoller henge med i den teknologiske utviklingen som raser avgårde på PC. En har da valget, om en vil ha bedre grafikk så kan en men fortsatt ha konsoll opplevelsen.

 

Hvorofr ikke på PS4?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...