Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg henger meg på 640509-040147 og Spartapus her, det var en lett skuffende seanse. Pris er jo noe alle venter på, og ellers synes jeg fokuset på deling og nettverk var ganske uinteressant. Ikke var det detaljer heller; kan man bruke Facebook her? Vil de ha noe integrasjon med Steam? Youtube? Det var veldig generelt med tanke på tredjepartstjenester, og lukter litt Sony-tjenester på Sony-dingser av det, mao. totalt uinteressant med mindre alle du kjenner har PlayStation. Når det er sagt er jo Sony tilstede på Windows og Android, så mulig man ikke skal ta sorgene på forskudd.

Lenke til kommentar

Her er mine grunner til hvorfor jeg mener PS4 virker veldig lovende.

 

Hardware:

Om vi tar for oss hardware først så er det veldig positivt at Sony endelig innser at Cell teknologien ble for tungvind og at dem burde skifte over til X86 arkitektur.

 

Som er jo hva PC spill blir programmert for, så tiden med slappe porteringer pga Cell arkitekturen gjør det vanskelig er nok herved over i neste generasjon Playstation.

 

At systemet har økt til hele 8Gb GDDR5 er et ekstremt stort hopp ifra hva PS3 har og vil gi utviklere muligheter til å lage enda bedre opplevelser, samt operativsystemet vil nok være hakket mer responsivt pga denne ekstra minnemengden.

 

Det at dem har en dedikert brikke for nedlastning burde gjøre at systemet kan laste ned og opp uten å stresse systemet når du fks spiller eller navigerer rundt i operativsystemet.

 

Det er også en egen dedikert brikke for komprimering og de-komprimering av video jeg vil laste opp eller streame live. Som vil også gjøre at systemet ikke blir stresset mens du spiller. Noe dem av oss som har gjort på pc uten ekstra utstyr kan bekrefte at er irriterende..

 

Sosiale aspekter:

Mange som sier dem ikke bryr seg om dette, men saken er at folk generelt benytter sosiale medier mer en noen gang. Personlig er jeg veldig glad i sosiale medier og digger fks Nintendo sin løsning med Wiiverse.

 

At venner av meg kan se på mens jeg spiller og vi kan skravle samens er noe jeg liker veldig. At jeg kan også gi kontroll til en venn som ser på ser jeg også på som meget spennende.

 

Og opplasting og live streaming mens du spiller er noe som er ekstremt populært på pc og som vil nok eksplodere på konsoll nå som Sony åpner opp for dette.

 

Diverse tanker:

Selve maskinen ble ikke vist, og jeg ser endel er skuffet over dette. Og Microsoft sin Major Nelson ler av at maskinen ikke ble vist.

 

 

Hvordan designet på plasten som skal være rundt denne hardwaren er uvesentlig. Tipper Sony ikke har bestemt seg for det endelige designet eller dem vil vise den på E3.

 

Synes også det er betenkelig på hvor mye fokus det er på at denne plast boksen ikke er blitt vist når informasjonen som er kommet frem er hva utviklere har drømt om og har nå "fått" ifra Sony.

 

Endel reagerer på at spillene ikke så bedre ut, sitter på en pc med et AMD 7970 kort og spill ser ikke eksepsjonelt bedre ut i forhold til endel av det vi fikk se igår. Og det er også viktig å ha i bakhode at dette er i start fasen til PS4.

 

Det går endel tid før en begynner å se spill som virkelig tar i bruk alle resursene maskinen har til rådighet.

 

Jeg så lys effekter og partikler igår som en nok godt kan få til på PS3 men ikke i spillbar antall bilder pr sekund.

 

 

Nå er jeg veldig spent på hva Microsoft har å vise, dem må satse like tungt på dem sosiale aspektene som Sony har gjort. Med bla live streaming av gaming og matche Sony på hardware.

 

Og det aller viktigste..ha utviklere i ryggen. For er det noe Microsoft har slitt med i flere år nå så er det spill opplevelser som gjør at en må ha en Xbox.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Og Microsoft sin Major Nelson ler av at maskinen ikke ble vist.

 

Hvor har du dette fra egentlig?

 

Angående det med streaming:

Tar jeg ikke feil er det mulig å streame til Twitch.tv rett fra konsollen på Blops 2.

De fleste streamer riktignok via PCen, og det tror jeg de populære (altså de mer etablerte streamerne på konsoll) kommer til å fortsette med, nettopp fordi det fungerer best på den måten.

Funksjonen er likevel velkommen, det skal sies.

Lenke til kommentar

Det som trengs på markedet er ikke nok en teknologisk oppgradering men et paradigmeskifte der forbrukervennlighet på plattformen og spillutvikling med kunstnerisk integritet settes i høysetet. Hvis ikke vil industrien stå bom fast der den er i dag, som et tredjerangs medium som ikke tas seriøst på samme måte som bøker og film, og først og fremst assosieres med tenåringsgutter med ADHD. Jeg håper neste generasjon skal bli den hvor spillmediet modnes dit at man slutter å sette likhetstegn mellom spill for voksne og spill med masse harry gladvold.

 

Synes det er urettferdig mot en teknologiprodusent som Sony å forvente at de skal pushe "kunstnerisk integritet", og fremme spill som seriøst medium når de viser frem ny maskinvare. Går ikke an å forvente at de skal fokusere på nisjeting i begynnelsen.

 

Så kan en jo mene at vi ikke behøver ny maskinvare i det hele tatt, men for meg blir det en veldig bakstreversk holdning til ting. Sony og alle de andre konsoll og dings-produsentene danner plattformer, også får det være opp til spillutviklerne å stå for alt det som går utover teknologien.

 

Det viktigste er at Sony gir et grunnlag for mange slags typer spill, både igjennom egne studioer, og gode portaler for indiespill, og det pleier de og være relativt flinke til med spill fra David Cage, team ico, thatgamecompany, selv om en ikke skal forvente alt for mye fra Sony selv.

 

Men å kritisere dem allerede nå blir merkelig i mine øyne. Blir det samme som å kritisere Nikon for å fokusere på kamerasensorer, autofokus og andre tekniske nyvinninger når de viser frem et nytt kamera, og heller mener at de burde fokusere på de kunstneriske sidene ved foto. Det er langt på vei to separate ting, og jeg synes ikke det er her en skal fremme noe utopisk budskap.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De kan le så mye de vil, er ikke helt sikker om jeg vil ha den nye Xboxen, jo vil ha den når de bekrefter store singelplayer spill med helt nye utrolige opplevelser.

Multiplayer i spill klarer jeg meg fint uten uansett konsoller jeg har :)

 

Det er singelplayeropplevelser jeg kjøper konsoller for, samtidig eksklusiver til diverse plattformer, ingenting mer :)

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

De kan le så mye de vil, er ikke helt sikker om jeg vil ha den nye Xboxen, jo vil ha den når de bekrefter store singelplayer spill med helt nye utrolige opplevelser.

Multiplayer i spill klarer jeg meg fint uten uansett konsoller jeg har :)

 

Det er singelplayeropplevelser jeg kjøper konsoller for, samtidig eksklusiver til diverse plattformer, ingenting mer :)

 

Nå lo de aldri.

 

Jada, vi er klar over at du ikke vil kjøpe en konsoll fordi den er lagd av Microsoft eller heter Xbox. Men vi vet alle at du ender opp med å kjøpe det.

 

Jeg håper på at det også kommer spill som er store på mp-delen, gjerne i form av Battlefield 4 med støtte for like mye som PC har på hver server nå ihvertfall. Uansett hva jeg ender opp å kjøpe spillet på av PS4 eller Xbox 3/Durango/720/whatthefuckever så er MP kanskje den viktigste delen for å selge spill nå om dagen.

 

Det er dessverre slik at Call of Duty er stort sett spilla folk flest kjøper. Playstation og Xbox-maskiner kommer alltid til å være Activision sine plattformer for dette sammen med PC. Det kommer alltid til å være disse to konsollene hvor dette selges mest.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Nå lo de aldri.

 

Jada, vi er klar over at du ikke vil kjøpe en konsoll fordi den er lagd av Microsoft eller heter Xbox. Men vi vet alle at du ender opp med å kjøpe det.

 

Hva er det du sier her? Du går rett til angrep og kaller meg indirekte en fanboy av det motsatte merket. Dere stopper aldri med det, makan så tragisk :)

 

Kansje jeg kjøper den, men da må disse eksklusive storspillene være på plass som vekker min interesse

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Er da ingenting som tyder på at de ler av Sony ifølge den tweeten?

Ikke fortell meg at du ler høylytt for deg selv på gutterommet hver gang du skriver "LOL" på internett. Tweeten fra Major Nelson er utvilsomt men ironisk, og da kan man fint trekke konklusjoner dithen at han/Microsoft synes det var morsomt/rart/dumt/spesielt/galt at de ikke viste fram selve konsollen.

Hater folk som er nødt å ta alt bokstavelig. Jeg personlig har ingenting imot setningen "Microsoft ler av Sony" eller lignende, selv om det ikke må bety at Major Nelson satt foran PC'en og lo sånn helt konkret.

Endret av Sir Sanchez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...