Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Nei, og det er kanskje den største årsaken til at jeg gikk bort fra PC.

 

Orker ikke å kaste bort penger på spill som på hvilket som helst tidspunkt kan miste effekten sin. Så snart de stenger online-støtten for spillet, eller at utviklerne krasjer og går under vil vi ikke lenger ha muligheten til å spille det, hverken online eller offline. Å betale 500 kr for noe slikt blir bare for dumt. Hvor ofte hører man ikke prat om at PC-gaming er død? Død er det ikke, men det er trolig en grunn til at folk tror det er en døende sjanger.

 

En sperre gjør at man ikke eier spillet på noe som helst måte. Du leier en lisens til å spille spillet så lenger Sony eller Microsoft sier det er greit. Du kan hverken bytte, selge eller låne bort det du har betalt for, noe samfunnet har vært bygd på i alle år.

 

Si meg, dropper du å lese dagens avis på jobb fordi noen andre har betalt for den? VG eller Dagbladet tjener ikke penger på at noen andre har betalt for avisen du leser. Skal vi forby papir, og gjøre alle bøker digital med kode? Hva blir det neste? At Kinect må registrere ansiktet ditt hver gang du kjøper en ny film, så hvis noen prøver å se filmen sammen med deg vil ikke filmen starte?

 

Når det kommer til online støtte så er det flere spill som har fått stengt sine multiplayer muligheter ja, men det er på både pc og konsoll. Så det er jo ikke et fenomen som skjer utelukkende på noen sider av gjerdet.

 

"eller at utviklerne krasjer og går under vil vi ikke lenger ha muligheten til å spille det, hverken online eller offline"

 

Store aktører som Origin,STEAM,Xbox Live og Playstation Network er nok ikke selskaper som kommer til å gå duken og jeg tipper dem fleste av oss er under torva lenge før den tid. Selskapene vil nok forandre seg over tid men jeg tviler sterkt noen vil miste digitalt innhold en har via disse tjenestene.

 

Har selv brukt fks STEAM siden dag 1 og det er oppe å går sterkere en noen sinne. At mindre "svakere" selskap som selger digitale kopier kan gå føyken er jo alltid en risk. Men det er vel sjangsen en tar når en ikke holder seg til etablerte tjenester. En kan jo også ta vare på kopi av spillet på et media en måtte foretrekke..som fks minnebrikker.

 

Hva er poenget med en plastplate i et plast kover som står i en hylle og som blir så satt på loftet i noen år for så å havne på dynga?

 

En betaler 500kr for en lisens enten det er fysisk eller digitalt, du kan fortsatt ikke gjøre som du vil med produktet. Men ja du kan låne det bort til andre om det er på konsoll.

 

Noe som er selvfølgelig veldig kjekt! Og det er vel den enste fordelen som jeg kan se med en fysisk utgave av et spill.

 

Forby papir er egentlig en genial ide, dem økonomiske og naturvennlige gevinstene er enorme. Og dette med Kinect og film leie er jo bare fjas.

 

Når du leier en film så betaler du en "lisens" for å kunne vise den i hjemmet ditt.

 

Virker ikke som du har tenkt helt igjennom dette og er mer irritert på at en er på vei mot en digital hverdag når du så gjerne ville behold plast og papp tingene dine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp. Noen tar slikt litt for personlig. :)

 

Kom til å tenke på Phantom Pain. Hadde vært fett med en reveal fra hr Kojima i kveld også..

 

Oh! Oh! Det hadde vært så sinnsykt tøft :D

Hadde vært interessant å se han dukke opp på scenen dårlig forkledd som svenske, mumle noen dårlige innøvde svenske gloser, og fortsatt å spille på trollinga si :devil:

 

Ser for meg Sony-presentasjonen slik jeg: En diger sort skjerm fader sakte inn: "are you ready for the future of Playstation?" etterfulgt av den kryptiske traileren vi har sett allerede, akkompaniert av tung dubstep. Skjermen går i svart igjen, og Kaz tasser ut på scenen til rungende applaus med en vita under armen. Han tar mikrofonen, kremter, og annonserer det vi alle har ventet på: "Thank you all for coming to this press conference, we will like to announce that the rumours are true, we are indeed planning the next Playstation System. No further comments. Thank you all for coming, see you at E3!" I det han bukker, kan du høre gresshoppene knirke i bakgrunnen...

 

I et desperat forsøk utbryter han til slutt: RIIIIIIDGE RACEEER!!!

Endret av fredum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til online støtte så er det flere spill som har fått stengt sine multiplayer muligheter ja, men det er på både pc og konsoll. Så det er jo ikke et fenomen som skjer utelukkende på noen sider av gjerdet.

 

"eller at utviklerne krasjer og går under vil vi ikke lenger ha muligheten til å spille det, hverken online eller offline"

 

Store aktører som Origin,STEAM,Xbox Live og Playstation Network er nok ikke selskaper som kommer til å gå duken og jeg tipper dem fleste av oss er under torva lenge før den tid. Selskapene vil nok forandre seg over tid men jeg tviler sterkt noen vil miste digitalt innhold en har via disse tjenestene.

 

Har selv brukt fks STEAM siden dag 1 og det er oppe å går sterkere en noen sinne. At mindre "svakere" selskap som selger digitale kopier kan gå føyken er jo alltid en risk. Men det er vel sjangsen en tar når en ikke holder seg til etablerte tjenester. En kan jo også ta vare på kopi av spillet på et media en måtte foretrekke..som fks minnebrikker.

 

Hva er poenget med en plastplate i et plast kover som står i en hylle og som blir så satt på loftet i noen år for så å havne på dynga?

 

En betaler 500kr for en lisens enten det er fysisk eller digitalt, du kan fortsatt ikke gjøre som du vil med produktet. Men ja du kan låne det bort til andre om det er på konsoll.

 

Noe som er selvfølgelig veldig kjekt! Og det er vel den enste fordelen som jeg kan se med en fysisk utgave av et spill.

 

Forby papir er egentlig en genial ide, dem økonomiske og naturvennlige gevinstene er enorme. Og dette med Kinect og film leie er jo bare fjas.

 

Når du leier en film så betaler du en "lisens" for å kunne vise den i hjemmet ditt.

 

Virker ikke som du har tenkt helt igjennom dette og er mer irritert på at en er på vei mot en digital hverdag når du så gjerne ville behold plast og papp tingene dine.

 

For all del, de må bare fjerne bruktspill fra markedet. Jeg betaler mye gjerne for en Wii U mens jeg venter på at hackerne tar knekken på neste PS og Xbox og lager et stort piratmarkedet. Husk at en slik sperre vil gjøre piratkopiering mer attraktivt enn noen sinne.

Lenke til kommentar

For all del, de må bare fjerne bruktspill fra markedet. Jeg betaler mye gjerne for en Wii U mens jeg venter på at hackerne tar knekken på neste PS og Xbox og lager et stort piratmarkedet. Husk at en slik sperre vil gjøre piratkopiering mer attraktivt enn noen sinne.

 

Altså ikke misforstå meg, jeg har ikke lyst at dem skal fjerne bruktmarkedet. Personlig så synes jeg det er litt tidlig enda. Men om 6-8 år så er nok det meste digitalt tror jeg..

 

Men å stjele spill som du hinter på synes jeg ikke er spesielt kult. Nå er ikke min jobb å drive med oppdragelse så den skal jeg ikke gå mer inn på en allerede gjort....

 

Men ikke mening å lage noe sur stemning her, nå nærmer det seg til at Gametrailers starter sendingen. Håper alle blir fornøyde og koser seg i kveld/natt :)

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at jeg støtter pirater er nettopp det at ting fortsatt er å få tak i i dag uavhengig av utgiverens eller produsentens status som ikke vil ta kostnaden med å gi ut gamle spill på nytt eller fortsette produksjon eller logistikken rundt spillet. Altfor mange gode spill som går dukken fordi selskapene ikke er "gamere", men økonomer..

 

Denne problemstillingen vil øke med åra desverre siden alt blir mer og mer digitalt, og at forbrukeren får mindre rettigheter og kjøper lisenser fremfor produkter..

Endret av Bjellesau
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...