Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Bakover-kompatibel betyr jo ikke at titlene som blir PS5 titler vil fungere godt på PS4. Det betyr først og fremst at PS4 titler vil fungere godt på PS5.

Var vel det jeg skrev?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bakoverkompatibel fungere for digitale kjøp? 

 

Er jo det vi er spent på. Det er jo tilfelle på PS Vita, Xbox One (for det meste) og Wii U (selv om det er litt knotete), mens Switch og PS4 har brutt tvert med tidligere generasjoner.

Lenke til kommentar

8K er bare klassisk pisspreik fra Sony for å lure kundene på lik linje med PS2 sin fotorealistiske grafikk og PS3 sin "future-proof" hardware, så i beste tilfelle så får du kanskje noen få veldig enkle pixelspill som har 8k native-oppløsning. Tror ikke det finnes 8K BluRay spillere enda heller så tviler på at PS5 får det, men vet ikke.

Lenke til kommentar

 Lagt igjen noen timer i Days Gone nå. Og jeg digger spillet! Og jeg tror det her er et av dem peneste open world spillene jeg har spilt. Det er helt ekstremt pent. Ser jo nesten helt ekte ut til tider med noe av det beste jeg har sett av HDR i spill. 

Lenke til kommentar

Pokker, mange som er fornøgde med Days Gone. SIa det er eksklusivt kan eg strekke strikken til å gå for eit kjøp sjølv om det bare er 30fps på PS4p. Samtidig er eg rimelig sikker på at det dukker opp ein 60fps versjon til PS5. Aargh...

Lenke til kommentar

Hvis du har en backlog så kan du vurdere å jobbe med den å se an om Days Gone faktisk får en PS5 remaster, men du må sikkert beregne minst 1.5 år før den ser dagens lys. Jeg nølte lenge med The Last of Us rett og slett fordi det spillet så helt jævlig søppel ut på PS3 å kjørte i sånn 25fps med framedrops som gjorde at jeg hadde nær null interesse i å spille det. Tiden fløy, PS4 ble annonsert og etter hvert dukket en TLOU-remaster opp som så mye bedre ut og hadde stabil 60fps i tillegg til at man kunne spille med noe annet enn den kreftfremkallende DualShock 3-kontrolleren, å plutselig var det litt mer interessant. Angrer iallefall ikke ett sekund på at jeg ventet :)

Endret av XtaZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke se bort ifra at man ved overgang til PS5 får relativt umiddelbart tilgang på"remaster"-utgaver av PS4-spill. Siden de har ganske lik arkitektur kan det hende at den nye konsollen kan spille av gamle spill nesten direkte, alternativt bare med en liten patch.

Det var ikke tilfelle da man gikk fra PS3 til PS4

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sony er nødt til å ha bakover kompatibilitet i "PS5", og har også levert inn patent søknad på en måte å utføre nettopp det på, selv på en ny arkitektur. Så bakover kompatibilitet er vel mer eller mindre garantert. Spørsmålet er hvor mange generasjoner bakover de går? Er vi heldige er det kanskje mulig å gå ned i boden og hente de gamle PS1, 2 og 3 diskene også... :)

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om ikke Playstation 5 blir bakoverkompatibel er det ganske skuffende. PS4 har mange gode spill som hadde gjort seg i 60fps. Jeg forventer å kunne sette Uncharted 4 discen inn i PS5 og spille i 60fps ved launch.

 

Ganske sikker på at det ikke blir sånn da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PS5 vs PS4 vil nok fungere litt på samme måte som PS4 Pro vs PS4 men at forskjeller som kan kreve patch og annet nok vil være større mellom PS5 og PS4.

 

Noen spill får en patch for forbedret ytelse, kvalitet, teksturoppløsning osv. Mens andre spill ikke får det.

 

PS5 blir nok bakoverkompatibel men det betyr nok  ikke hva mange tror

Hvis Sony ønsker å konkurere med Microsoft så får PS5 bakoverkompabilitet men det betyr ikke automatisk at alle spill vil kjøre med høyere FPS osv.  Selv bare noe enkelt som "høyere FPS" kan kreve PS5 patch eller større arbeid ifb. med motoren osv.

 

Det kan også være ting i PS5 konsollen som gjør at noen spill fra PS4 ikke fungerer like godt på PS5 som på PS4 som da krever en patch eller annet bare for å funger på samme nivå.

 

Selv om Konsollene vil ha "lik"/felles x86 og GPU arkitekturfamilie så betyr det ikke at konsollene er 100% kompatible som helhet.

 

Personlig håper jeg at hele PSN Store med titler som er fungernede for PS4 også vil være åpen for PS5 konsollen når du logger deg på med din PSN konto. Dvs. at digitale kjøp du gjorde på PS4 kan lastes ned på din nye PS5 masterkonsoll etc.

 

Worst case at publisher/utvikler kan sette en "compatible with PS5" og i bedre tilfeller "enhanced for PS5" switch som gjør at tittelen er godkjent tilgjengelig også for PS5, slik at man unngår klagestorm når noe i et gammelt spill ikke fungerer optimalt på PS5.

 

Selv om de ikke nødvendigvis byr på forbedringer på PS5 eller 100% funksjonsnivå uten at utviklerstudioet tilbyr patch.

 

 

EDIT

Ser for meg at følgende system for bakoverkompatible titler i PSN Store kunne fungert godt.

 

Backward compatible classifications

Runable with PS5

Tittelen vil kjøre på konsollen men det kan være funksjoner i spillet eller tilbehør for tittelen som ikke fungerer.

 

Ikke forvent at noe periferende utstyr som fungerte i tittelen i PS4 vil fungere her. ei heller "certified for PS5" utstyr. Gamepad for PS5 vil fungere men ikke nødvendigvis optimalt.

 

 

Compatible with PS5

Tittelen fungerer på konsollen og vil gi deg en like god opplevelse som på PS4.

 

Men det betyr ikke nødvendigvis at G29 rattet fungerer i GT Sport på PS5 eller den gamle flightcontrolleren osv. Det er heller ikke nødvendigvis patchet inn støtte for nytt sertifisert periferende utstyr for PS5 (Logitech og Fanatec ratt for PS5, flightsticks for PS5 etc.).

 

 

Enhanced for PS5

Tittelen fungerer på konsollen og har patch som gir en eller flere av høyere fps, høyere teksturkvalitet, høyere oppløsning, forbedret lyssetting, innpatchet raytracing mm.

 

Alle periferende enheter som er sertifisert for PS5 vil fungere i disse titlene. Eks. G50 for GT Sport osv. Men det er fortsatt opp til utviklerstudioet hvilke PS5 støttede enheter som patches inn.

 

 

Betalingsmodell for å gjøre det mer spiselig for utviklerne?

1. Man kan man vurdere PSN Live el. abbonement som et krav med noe kickback til utviklerne for kompabilitet, eks. for enhanced titler.

2. Opprette et lower-tier abb til 19-49,- måneden for denne funksjonaliteten.

3. Ha en engangsbetaling for å laste ned spillet til PS5

.................50,- for å laste ned en "Enhanced for PS5"

.................25,- for "Compatible with PS5"

.................10,- for "Runable on PS5".

 

Hvis 1 million eier PS4 tittelen din og 50% av disse betaler 1-5 USD som en engangsbetaling for å spille det på PS5 så tror jeg alle veldig gjerne hadde blitt med på laget.

 

Høyere kvalitetsstempel for PS5 (vanlig kjøp)

1. Remaster for PS5

3. Remake for PS5

 

 

Jeg vet at jeg først ville betalt 50,- for å laste ned Driveclub "Enhanced for PS5" og senere garantert kjøpt Remaster eller ennå bedre Remake av Driveclub for PS5.

 

Og jeg hadde garantert kjøpt "Driveclub 2, only for PS5".

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mark Cerny har allerede bekreftet at PS5 vil delvis være basert på samme arkitektur som PS4 og vil derfor være bakover kompatibel. 

 

kilde

 

Sier han egentlig det, da? Etter å ha lest artikkelen ser det mest av alt ut som det er Wired's tolkning, og at de nesten tar det for gitt at den vil være bakoverkompatibel, siden arkitekturen er det samme. For all del, kan være jeg tar feil her, men vis meg gjerne et direkte sitat fra Cerny. Jeg kan ikke finne det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier han egentlig det, da? Etter å ha lest artikkelen ser det mest av alt ut som det er Wired's tolkning, og at de nesten tar det for gitt at den vil være bakoverkompatibel, siden arkitekturen er det samme. For all del, kan være jeg tar feil her, men vis meg gjerne et direkte sitat fra Cerny. Jeg kan ikke finne det.

Kommer ganske klart frem utifra intervjuet at den vil være bakoverkompatibel med PS4 spill.

 

«But a few more things come out during the course of our conversation. For example, the next-gen console will still accept physical media; it won’t be a download-only machine. Because it’s based in part on the PS4’s architecture, it will also be backward-compatible with games for that console

Endret av LarZen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du har en backlog så kan du vurdere å jobbe med den å se an om Days Gone faktisk får en PS5 remaster, men du må sikkert beregne minst 1.5 år før den ser dagens lys. Jeg nølte lenge med The Last of Us rett og slett fordi det spillet så helt jævlig søppel ut på PS3 å kjørte i sånn 25fps med framedrops som gjorde at jeg hadde nær null interesse i å spille det. Tiden fløy, PS4 ble annonsert og etter hvert dukket en TLOU-remaster opp som så mye bedre ut og hadde stabil 60fps i tillegg til at man kunne spille med noe annet enn den kreftfremkallende DualShock 3-kontrolleren, å plutselig var det litt mer interessant. Angrer iallefall ikke ett sekund på at jeg ventet :)

 

Joda, har litt spill å spille før eg burde kjøpe inn fleire. Spiller heller ikkje så mykje om sommaren så det vil jo ta litt tid. Lenge å vente til PS5 og, spesiellt sia Days Gone synast å være eit ganske ok spill. Dessutan er MC i spill eit stort pluss. Enig i at TLOU var ein mykje betre opplevelse på PS4. Har mest lyst å vente men det spørs kor lenge det funker. Rage2 kan jo fort bli neste spill som er verdt å kjøpe for meg og der får eg jaffal 60fps.

Lenke til kommentar

Veldig fint å lese at den blir bakoverkompatibel, for jeg kommer nok til å sitte med en lang backlog fra PS4 i det PS5 kommer. Dette er noe jeg ønsket meg både med PS3 og PS4. Drømmen ville vært en maskin som kjører alle Playstation-generasjonene, det hadde virkelig spart meg for mye knot. Per i dag er det kun PCen min som gjør det.  ;)

 

Men det høres ut som om fokuset blir digitalt på PS5. Kan det være at man ser begynnelsen på slutten for fysiske spill? I så fall er jeg spent på hvordan det vil gå med butikker som selger spill, og hva slags lagringsplass disse maskinene vil ha. Fremtidens spill regner jeg med vil bli enda større og det vil bli tungvint om man kun kan ha noen få av dem installert av gangen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Det er kult om det er bakoverkompatibelt, men går det ikke så går det ikke. Det viktigste er at Sony lager en kraftig konsoll og forandringen må være langt større enn vi fikk med Playstation Pro. 

 

Håper de fortsetter å satse på fysiske medier. Når du kjøper digitalt eier du egentlig ikke spillet. 

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Det kommer litt an på hvordan de løser det. Om du faktisk får laste ned alt du trenger for å kjøre spillet offline, eller om spillet du "kjøper" bare er en slags nøkkel for å kunne aktivere spillet via en klient. Steam gjør jo sistnevnte, noe som er grunnen til at jeg nå alltid kjøper PC-spillene mine via GoG, da de lar deg laste ned en setup-fil som lar deg installere og spille spillet helt uavhengig av GoG. Man må altså ikke ha en fysisk kopi for å eie spillet, men det er selvfølgelig veldig fristende for Sony å kjøre en DRM-løsning ala Steam.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...