Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Den farten der har jeg fremdeles den dag i dag. :cry:

 

Kondolerer. Selv i hjembygda så har internettet faktisk utviklet seg såppast mye at på bare 8 år at de har gått fra å kunne levere max 5000/700kbps til HELE 7500/800kbps i skrivende stund. Vurdert å flytte? Det var faktisk det elendige nettet helt og alene som var grunnen til at jeg rømte fra hjemtraktene.

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel jeg husker jo fortsatt når vi satt med 1200 baud modem mot BBSer og ventet i stor spenning på at et helt jpeg bilde skulle åpenbare seg på skjermen. Vi fulgte spent med mens skjermen fylte seg fra venstre mot høyre rad for rad. Det kunne ta en stund.

 

Så kom BBSer og BBS klientprogramvare med banebrytende offline funksjonalitet med ymse klienter så man kunne gjøre alle forumdeltakelser ol. offline og koble opp så gjorde programmet alle overføringer for deg så man slapp å sitte å vente på hver ting man skulle gjøre.

Vi slapp da også sitte oppe om natta hvor tellerskrittene var billigst. Vi kunne få maskinen til å gjøre alt selv om natta så var vi offline om dagen for en del av oppgavene.

I jobbsammenheng var det mye lotus notes databaser med oppringt tilgang og andre lignende tjenester med oppring tilgang.

 

Noe senere fikk man mulighet til internett på jobben i IT bransjen, det var jo helt fantastisk. Jeg husker vi dro med hjemmemaskiner på jobb for å få "direkte tilgang til den hellige gral".

Når vi fikk fastmodem med 2Mbit på jobv var jo det helt rått (råere enn TG internett i dag). TCP/IP over "dill og dall andre protokoller" tok av.

 

Når den først populære GUI webbrowseren (Mosaic) kom måtte man passe godt på å ikke lande på websider med for mye bilder, det tok jo evigheter.

 

Min første internettilgang hjemme ble bestilt samme dag som Powertech (som første tilbyder) startet med dette for privatkunder. Med unntak av de oppkoblingene man fikk via jobben. 

Jeg var også snar med å hive meg på ISDN med helt rå hastighet på 64 og 128Kbps. Så kom ADSL, Deretter PPPoE fra kabeltv leverandører først med Coax og deretter hvor RJ45en gikk rett i veggen.

 

Så flytta vi på landet. Det var som å flytte 10 år tilbake i tid med shitty oppringt kobberlinje med ISDN (PS2 med nettverkskort over ISDN via router for Online Socom) i mange år før til slutt telenor ga ADSL til bydefolket. Dette var vel så sent som 2005ish (?). 

På det råeste mot 2011 hadde jeg 16/10 på ADSL linja, men den fungerte sjelden bedre enn 10/2. Hastigheten den starta på var 128Kbps i 2005 og gikk gradvis opp gjennom årene.

Det skulle gå ennå ca. 7 år før fiberleverandørene kjørte kampanjer og forbarmet seg over grisegrendte boligfelt i nær omkrets av større byer. 

 

Å gå fra analog parabol med canal digital og telenor ADSL internet til Altibox 100/100Mbit fiber var som å reise 50 år inn i fremtiden. Det var helt vilt bra.

Det var også veldig deilig å be telenor komme å kutte kobberkabelen, si opp fasttelefoni og slippe alle avgifter til det elendige kobbernettet. (ikke utakknemlig for hva det har gitt oss, men det var en tyrannisk bastion mot slutten).

 

 

Nå med 500/500Mbps fiber er det vanskelig å forestille seg at man en gang i tiden satt oppe en hel natt for å laste ned en MOD låt på en BBS og måtte jobbe overtid som student for å betale tellerskrittene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En litt koselig avsporing dette.. :)

 

Husker selv 9.600 og 14.400 -modem-tidene (vet ikke hva dette er i baud.., så du er nok litt før min tid, virker det som?).

 

Mellomlandet også på ADSL og doble linjer, og min mor måtte betale 10.000 i telefonregning én måned, hun var ikke blid. Hun var ikke mer blir når samme regning kom måneden etter.. :blush:

 

Sitter også nå på 500/500 Mbps.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En litt koselig avsporing dette.. :)

 

Husker selv 9.600 og 14.400 -modem-tidene (vet ikke hva dette er i baud.., så du er nok litt før min tid, virker det som?).

 

Mellomlandet også på ADSL og doble linjer, og min mor måtte betale 10.000 i telefonregning én måned, hun var ikke blid. Hun var ikke mer blir når samme regning kom måneden etter.. :blush:

 

Sitter også nå på 500/500 Mbps.. :)

Bare så kjipt at på en node er det 400 som er koblet opp og de deler en uplink på 10 gigabit. Så egentlig har du ikke 500/500 i fibernettet (iallfall om du har altibox). Målingene vil normalt med kabel gi tilnærmet korrekt resultat da, men om du har flere naboer med 500/500 og får alle  sammen med på å laste ned noe tungt så kan man jo se hvordan målingene blir da.

Lenke til kommentar

Jeg får sjelden dårligere enn 500/500 på min linje når jeg trenger det.  Eneste som begrenser meg er tjenesten i andre enden. Så min node er tydeligvis lite belastet.

 

Nå er det veldig sjelden jeg bruker så mye av linja ellers for jeg har ikke lenger servere og masse stash hjemme og vi har bedre strømmetjenester, spillportaler ol. i dag enn før.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En litt koselig avsporing dette.. :)

 

Husker selv 9.600 og 14.400 -modem-tidene (vet ikke hva dette er i baud.., så du er nok litt før min tid, virker det som?).

 

Mellomlandet også på ADSL og doble linjer, og min mor måtte betale 10.000 i telefonregning én måned, hun var ikke blid. Hun var ikke mer blir når samme regning kom måneden etter.. :blush:

 

Sitter også nå på 500/500 Mbps.. :)

He he huff. Stakkars foreldre på den tiden der, de kan ikke ha hatt det enkelt ;)

Lenke til kommentar

https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/QE65Q6FNATXXC/samsung-65-q6f-4k-uhd-smart-tv-qe65q6fnat

 

 

 

God TV til gaming? Har bare vanlig ps4.. Åsså PC koplet til TV ?

Jeg vet ikke åsen det  tv er, men satt opp mitt 65 tommer 4k tv i dag FY FAEN tungt tv 25 kilo tv, men de er vel like ikke allt da men jeg synes det er vert å kjøpe da for du angrer ikke husk be om hjelp å sette det  opp testet Resident Evil zero likte hva jeg så skriver fra 4k tv nå med koplet inn tastatur. husk ps4 tar ikke 4k filmer testet selv om jeg kjøpte en 4k spiller.

Lenke til kommentar

PSVR har egentlig ikke vært så veldig høyt på ønskelisten min og har vært litt "glemt" for å være ærlig så falt meg ikke inn. Økonomien måtte uansett lide i Oktober siden det ble ny kombivaskemaskin og mikro til litt over 9000kr, så hadde uansett ikke kjøpt PSVR da selv med DnB kampanje :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...