Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon

Latias

1 268 stemmer

1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg betaler for PS+ mest pga online save.. :hmm:

Jeg liker å ha fysisk kopi av spillene mine, så det blir ikke til at jeg spiller spill som kommer med +..

Så om et bra spill du ikke har kommer på plus så gidder du ikke spille det fordi du liker best fysiske kopier?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker å ha fysisk kopi av spillene mine, så det blir ikke til at jeg spiller spill som kommer med +..

Så om et bra spill du ikke har kommer på plus så gidder du ikke spille det fordi du liker best fysiske kopier?

Det stemmer vel det..

Lenke til kommentar

Det stemmer vel det..

jeg RESPEKTERER deg 100 prosent :) men jeg klarte ikke se logikken din selv om jeg er flink å se tre sider av en sak ... ikke denne gangen :)

Lenke til kommentar

Det stemmer vel det..

jeg RESPEKTERER deg 100 prosent :) men jeg klarte ikke se logikken din selv om jeg er flink å se tre sider av en sak ... ikke denne gangen :)

Skal prøve å forklare litt hvorfor..

Jeg begynner med musikk. Jeg er veldig glad i musikk, og jeg kjøper fysisk media av all musikk jeg hører på. Jeg har tilgang til Tidal, og synes den er kjekk til å utforske litt om det er noe jeg liker. Men, om jeg finner noe jeg liker og vil høre på, så kjøper jeg skiva. Jeg føler en større tilhørighet til musikken når jeg eier skiva. Jeg liker at det er "mitt", og føler at det er "mer mitt", mer enn når jeg bare har betalt for en strømmetjeneste. Strømmetjenester er så enkle, det er ingen binding, ingen "commitment", man bare switcher fra en låt til en annen. Ved å eie albumet får jeg et annet forhold til musikken jeg skal høre på. Har ca rundt 1000 CD-skiver, skulle aller helst gått over til Vinyl, mye pga av at Vinyl er "enda mer" enn hva enn CD-skive er, men har ikke investert i noe slikt anlegg enda. Det skal sies at jeg spiller kun CD-skiva 1 gang, mer eller mindre, og det er når jeg ripper skiva over til .mp3..

That said..

Det samme gjelder spill. Jeg føler at jeg må velge mer nøye de spillene jeg skal spille, når jeg skal betale full pris for spillene. Nå prøver jeg ikke like mange spill lengre, da jeg kjøper alle spillene mine, ofte ikke på tilbud, og jeg har et mål at jeg mer eller mindre skal "runde" dem. Ikke nødvendigvis alle achievements, for det bryr jeg meg ikke så mye om (selv om det er litt moro), men mer at jeg skal runde story mode, og gjøre alle side quests og sånn. Selvfølgelig er det unntak, men jeg prøver. Når jeg da skal investere flere titalls timer i et spill (jeg er en leisure-spiller og completionist-ish), vil jeg gjerne ha spillet i hylla. Jeg vil fysisk se det og ha det som et minne. Jeg selger aldri spillene mine. Kjøper heller aldri brukt. "Dette spillet er mitt, jeg har rundet det, og det er et spill jeg har kost meg mye med". Jeg spiller heller aldri online/multiplayer-spill, og kjøper eventuelt spill som CoD for single player, og rører aldri multiplayer. 

Får jeg et spill "gratis" via f.eks PS+, så vil jeg ikke få samme "commitment" til å runde spillet. Jeg har jo "fått" det, og jeg kan like så gjerne skippe det, det har jo ingen økonomisk konsekvens. Det er bare et spill i mengden av mange, slik som strømmetjenester og musikk. Jeg får ikke det samme forholdet til slike "gratisspill".

EDIT: Jeg kan også gjøre som Isbilen, kjøpe et spill digitalt på tilbud pga lettheten. Men da eier jeg spillet fysisk først.

Før, for bøttmange år siden, så var det en del piratkopiering, og jeg prøvde alt, men fullførte få. I de senere årene (nå egentlig en del år), så har jeg valgt kvalitet foran kvantitet. Jeg velger ut de jeg vil spille, og koser meg så latterlig mye mer med spill nå enn tidligere, når det var så sykt lett å bare prøve et annet spill når man sto litt fast i ett man akkurat har holdt på med. Og slik gikk det før, fra det ene til det andre. Når tilgangen blir for stor, i hvert fall for meg, så blir spillopplevelsen mye dårligere.

Og derfor spiller jeg kun spill jeg kjøper fysiske medier av, fordi det er et mer gjennomtenkt og langt spillforhold, og for meg mye, mye bedre!

Endret av Bone
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bloodborne er noe av det beste som er laget noensinne. Håper alle som ikke har spilt dette ennå bruker denne muligheten til å teste det. Jeg ventet lenge med å spille Bloodborne fordi det ikke var Dark Souls og det burde jeg ikke ha gjort.

Har gjennomført DS1, 2 og 3 men føler meg lei av Dark Souls nå egentlig. Vil jeg like Bloodborne tror du? Ser det er mer fast paced osv

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Bloodborne er noe av det beste som er laget noensinne. Håper alle som ikke har spilt dette ennå bruker denne muligheten til å teste det. Jeg ventet lenge med å spille Bloodborne fordi det ikke var Dark Souls og det burde jeg ikke ha gjort.

Har gjennomført DS1, 2 og 3 men føler meg lei av Dark Souls nå egentlig. Vil jeg like Bloodborne tror du? Ser det er mer fast paced osv

Det kommer an på hvor lei du er. Kanskje er Bloodborne annerledes nok til at du vil like det. Kampsystemet er lagt opp til at du må være mer aggressiv da det ikke finnes noen god måte å forsvare seg på og du får tilbake helsen du har tapt hvis du kontrer fort nok. Dette skaper en helt annen dynamikk i kampene. Også har man gått bort fra middelalder-fantasy og laget en Lovecraft-inspirert verden i stedet.

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men noen som vet hva Gamestop gir for PS4-spill? Skjønner det varierer, men Shadow of Mordor f.eks, eller Fallout 4. Gidder ikke drasse med en bunke spill hvis man bare får småmynter for det.

Du får mer hvis du selger det på finn. Er noen spill du får ganske grei pris på, men det er de aller nyeste såklart, og hvis du er medlem der får jo du litt mer bonus

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men noen som vet hva Gamestop gir for PS4-spill? Skjønner det varierer, men Shadow of Mordor f.eks, eller Fallout 4. Gidder ikke drasse med en bunke spill hvis man bare får småmynter for det.

Du får mer hvis du selger det på finn. Er noen spill du får ganske grei pris på, men det er de aller nyeste såklart, og hvis du er medlem der får jo du litt mer bonus

Var det jeg trodde. Kjipt å levere inn 10+ spill og knapt få nok til ett nytt et. Får gi Finn et forsøk.

Lenke til kommentar

Det stemmer vel det..

Skal prøve å forklare litt hvorfor..

Jeg begynner med musikk. Jeg er veldig glad i musikk, og jeg kjøper fysisk media av all musikk jeg hører på. Jeg har tilgang til Tidal, og synes den er kjekk til å utforske litt om det er noe jeg liker. Men, om jeg finner noe jeg liker og vil høre på, så kjøper jeg skiva. Jeg føler en større tilhørighet til musikken når jeg eier skiva. Jeg liker at det er "mitt", og føler at det er "mer mitt", mer enn når jeg bare har betalt for en strømmetjeneste. Strømmetjenester er så enkle, det er ingen binding, ingen "commitment", man bare switcher fra en låt til en annen. Ved å eie albumet får jeg et annet forhold til musikken jeg skal høre på. Har ca rundt 1000 CD-skiver, skulle aller helst gått over til Vinyl, mye pga av at Vinyl er "enda mer" enn hva enn CD-skive er, men har ikke investert i noe slikt anlegg enda. Det skal sies at jeg spiller kun CD-skiva 1 gang, mer eller mindre, og det er når jeg ripper skiva over til .mp3..

That said..

Det samme gjelder spill. Jeg føler at jeg må velge mer nøye de spillene jeg skal spille, når jeg skal betale full pris for spillene. Nå prøver jeg ikke like mange spill lengre, da jeg kjøper alle spillene mine, ofte ikke på tilbud, og jeg har et mål at jeg mer eller mindre skal "runde" dem. Ikke nødvendigvis alle achievements, for det bryr jeg meg ikke så mye om (selv om det er litt moro), men mer at jeg skal runde story mode, og gjøre alle side quests og sånn. Selvfølgelig er det unntak, men jeg prøver. Når jeg da skal investere flere titalls timer i et spill (jeg er en leisure-spiller og completionist-ish), vil jeg gjerne ha spillet i hylla. Jeg vil fysisk se det og ha det som et minne. Jeg selger aldri spillene mine. Kjøper heller aldri brukt. "Dette spillet er mitt, jeg har rundet det, og det er et spill jeg har kost meg mye med". Jeg spiller heller aldri online/multiplayer-spill, og kjøper eventuelt spill som CoD for single player, og rører aldri multiplayer. 

Får jeg et spill "gratis" via f.eks PS+, så vil jeg ikke få samme "commitment" til å runde spillet. Jeg har jo "fått" det, og jeg kan like så gjerne skippe det, det har jo ingen økonomisk konsekvens. Det er bare et spill i mengden av mange, slik som strømmetjenester og musikk. Jeg får ikke det samme forholdet til slike "gratisspill".

EDIT: Jeg kan også gjøre som Isbilen, kjøpe et spill digitalt på tilbud pga lettheten. Men da eier jeg spillet fysisk først.

Før, for bøttmange år siden, så var det en del piratkopiering, og jeg prøvde alt, men fullførte få. I de senere årene (nå egentlig en del år), så har jeg valgt kvalitet foran kvantitet. Jeg velger ut de jeg vil spille, og koser meg så latterlig mye mer med spill nå enn tidligere, når det var så sykt lett å bare prøve et annet spill når man sto litt fast i ett man akkurat har holdt på med. Og slik gikk det før, fra det ene til det andre. Når tilgangen blir for stor, i hvert fall for meg, så blir spillopplevelsen mye dårligere.

Og derfor spiller jeg kun spill jeg kjøper fysiske medier av, fordi det er et mer gjennomtenkt og langt spillforhold, og for meg mye, mye bedre!

Min vinkling

Vokste opp med kun fysiske medier til godt voksen alder og forstår uten problemer det forholdet til fysisk media.

Men jeg har akkurat det samme forholdet som du har til fysisk media til mine digitale media. Jeg kjøper ikke mer digitalt media enn jeg kjøpte fysisk media, jeg overveier like nøye hva jeg betaler hardt opptjente penger for om det er fysisk eller digitalt media.

Kanskje ennå mer overveielse av den digitale kopien siden veldig få "portaler" gir refund på digitalt media og man ikke kan videreselge. Derav er jeg ennå mer kritisk til hva jeg kjøper av digitalt. Jeg kjøper aldri filmer digitalt, kun leie.

Jeg har hatt "perioder" hvor jeg lettvint kjøpte mye fysisk media på råtilbud fra play.com av spill til både konsoller og PC samt at jeg kjøpte mye Blu-ray filmer. Kostet noe under 10£ og særlig under 5ern og det var noe jeg kunne tenke meg og ha (film) eller var nysjerrig på (spill) så kom det ofte i posten. Jo billigere det var jo enklere var det å impulskjøpe. Likevel har jeg ikke spilt eller sett alt jeg kjøpte og noen er fortsatt innpakket i plast.

Jeg har hatt samme "periode" i Steam hvor jeg ofte kjøpte ting på tilbudsdager som jeg var nysjerrig på men synes var for dyre til fullpris.

Heldigvis var dette en begrenset periode og har sluttet med det for mange år siden. (2010ish)

Spill digitalt

Når jeg kjøper et spill digitalt nå  så tar jeg meg god tid, overveier nøye og kjøper veldig få spill (1-2?) ved launch. I 2018 blir nok det eks. RDR2 og FC5 og muligens en noe mer "Rogue" tittel. Selv om jeg ikke kan se coveret har jeg det samme forholdet til kjøpet. Jeg verdsetter produktet i form av opplevelsen det gir meg. Men i etterkant bruker jeg ikke tid på å "beundre" samlingen, da beundrer jeg heller ledig areal og mindre å tørke støv av.

Film digitalt

Jeg går sjelden på kino og velger nøye hvilke filmer jeg vil se og på hvilken kino. Jeg kjøper aldri film digitalt men det hender en sjelden gang at jeg betaler leiepris på 35-59,-. Jeg har heller ikke kjøpt film på fysisk media etter at streaming tok av.

På film, dokumentar og tv-serier ser jeg i hovedsak på streamingtjenester som netflix samt altibox med HBO Nordics som tittes. 

Musikk digitalt

De fleste av oss har et mye nærere forhold til musikk enn spill og film. Pre-spotify rippet jeg alle mine CDer til MP3 på 90-tallet, OGG på tidlig 2000-tall og FLAC litt senere, jeg var stor fan av å ha all musikk lett tilgjengelig digitalt og så lossless som mulig. Men her elsker jeg rett og slett Spotify og synes denne type tjeneste er noe av det beste som har skjedd i moderne digitalisering. Jeg skulle ønske artister kom like godt ut av det som lytteren da det bringer musikken til folket på en måte vi aldri har sett maken til.

Man kan ta fra meg absolutt alt av underholdningsmedia (både fysisk og digitalt) men den dagen Spotify og lignenende tjenester ikke lenger fungerer/finnes blir det gravøl og stor sorg for min del. Å rote rundt i denne skattekisten av en magisk musikkverden er noe jeg gjør nesten daglig og jeg bruker tjenesten daglig. Jeg har et like kjært forhold til mine nøye utvalgte spillister som jeg hadde til mine nøye utvalgte CDer eller Vinylplater, men nå er jeg i stand til å oppleve og lytte til så veldig mye mer.

Hvis Spotify (eller tidal og apple music for disse kundene) ble tatt fra oss i morgen ville verden fått en helt annen farge. Jeg har et emosjonelt forhold til Spotify og dens innhold som overgår alt jeg har hatt ift. fysiske media.

Bøker digitalt + lydbøker.

Dette er vel denne type underholdningsmedia hvor jeg ventet lengst med å gå over til digitalt og vil nok aldri gå fullstendig over (så lenge fysisk finnes). Jeg kjøpte Kindle for 4-5 år siden og er veldig fornøyd med det. Men bøker er et litt annet type media og i noen tilfeller også å betrakte som fysisk kunst. Her kan alt fra størrelsen på boken, materialkvaliteten, trykket og den visuelle fremstillingen være en stor del av verket. Jeg synes bøker skiller seg vesentlig fra andre type media.

Når det fysiske spiller en mindre rolle her er jeg veldig glad i lydbøker og har brukt det siden de kom på CD men siste 3 årene har de kun blitt kjøpt fra tjenester som eks. audible og stortrives med det. 70% av bøker med en god narrator synes jeg gjør seg meget godt i lydbokformat hvor man kan nyte det i rushtrafikken til og fra jobb eller på tog/buss osv. For meg er det litt av den samme følelsen som å høre historier rundt bålet på fisketur sene kveldstimer. 

Jeg verdsetter absolutt mine digitale media og velger de med stor omhu. De betales med like hardt opptjente penger og jeg har det samme forholdet til innholdet. Men jeg forstår at litt på samme måte som at vi nå kjøper maten i butikken så er det mange som ikke verdsetter det like høyt som før hvor man måte jobbe mer for selve varen. Det er vesentlig enklere å hente biffen i butikken enn å fø kalven og få et forhold til den fra vugge til slakteren. Vi hadde ikke kastet like mye mat om vi måtte dyrke den selv, ikke sløst like mye vann om vi måtte rense det selv samt ikke vært like moteavhengige om man lagde klær og møbler selv.

Føler meg heldig som har fått være med hele veien siden walkman på 80-tallet og likevel virkelig verdsetter det vi nå har.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...