Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon

Latias

1 268 stemmer

1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341

er 1 spill jeg har playstation for - battlefield, dvs det er flere men jeg tenker spesielt på battlefield-serien ... har ikke funnet et eneste alternativ som jeg gidder sitte med sånn som battlefield. battlefield 1 er bra det, men det er battlefield bad company 2, 3 og 4 jeg virkelig har kost meg med.

store realistisk utseende brett der man kan skyte i filler alt mulig og mange på multiplayer, mulig jeg er kresen men er det virkelig ingen spillutviklere som har prestert å lage noe som når opp til battlefieldserien?

call of duty pleide jo å være brukbart men det er jo bare laserpistoler osv

For min del likte jeg Ratchet & Clank serien veldig godt. På PS4 har vi fått ett eneste spill i den serien, og det er en remake. En god remake, men allikevel. Hadde PS3 spillene fra den serien vært tilgjengelig på PS4 hadde saken vært en annen.

Jeg vil ikke si at to spill fra ubisoft er Sony sin feil, men forstår kritikken av spillene.

Når det gjelder Sony om remote play, modding og cross platform play så er jeg helt enig med deg! Hvorfor Sony velger å være rigide og da spesielt på de to siste punktene er for meg et mysterium.

Microsoft og Nintendo har scoret mye goodwill etter E3 etter de annonserte cross platform på rocket league og Minecraft. Dette samarbeidet er et skritt i veldig riktig retning i mine øyne. Og grunnen Sony oppgir som grunn til at de velger det vekk er ikke noen god grunn. Virker for meg at det et noe mer bak....

Tja, de er ikke helt uten skyld heller. For det første så er de ikke gniene med å vie denne type spill masse plass både på konsollen og utenfor. PS Store har pre order banner for Far Cry 5, som kommer ut neste år, allerede nå.

For det andre så har de ingen refund policy. Nå er de ikke alene der, og Steam er vel ganske unike på det, men det er allikevel en tjeneste som hadde gjort at PS4 Pro'en min nå ikke hadde vært på Finn. Per nå så sitter jeg med sur smak i munnen overfor PS4en fordi jeg har kasta bort flere hundre kroner på spill som, tross at de var på salg, langt fra er verdt pengene. Wildlands er jo en regelrett parodi og må være en kandidat til tidenes latterligste spill. Det er samtidig spill på PS Store jeg vil prøve, men ikke lenger "tør" prøve, fordi jeg må stole på at de er verdt pengene. Sånn sett er Steam genialt, siden man kan "returnere" spill, og det sier jeg tross i at jeg HATER steam så intenst at det er eneste grunn til at jeg har en PS4 til å begynne med.

Fysiske spill er en mulighet, men med forskjeller i salg der og digitalt, jobben med å faktisk få tak i dem, tap av verdi ved salg/innbytte, og alt mulig av digitalt innhold som ikke følger discen, er det ikke egentlig noe bedre.

Til syvende og sist er det totalpakken som gjør at jeg gir opp. Det er mangel på spill fra serier jeg liker, som Ratcher & Clank. Det er dårlig kvalitet på spillene som kanskje er tredjeparts, men som allikevel frontes stort, f.eks Ubisoft-spillene. Det er forsåvidt også kvaliteten på førstepartspill, da HZD etter min mening er et spill med akkurat nok gode ideer til at det er surt at resten er så dårlige, og Uncharted er så lineært at jeg er mer interessert i å se på noen spille det enn å spille det selv. Det er mangelen på en refundpolicy som kunne kompensert for dette, som kommer fra at de selv ikke engang tror på innholdet de selger. Det er det at PS4en har kunstige barrierer som hindrer deg fra å gjøre det en PC kan ift mods, barrierer som nå er eksklusive til Sony. Det er det faktum at det som per dags dato er raskeste utgitte konsoll er så treg at det lagger i UI, spesielt ved bruk av Share-meny i spill, som innfører masse små irritasjonsmomenter i spillingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte Metro 2033 på fredag. Spilt noen timer i helga.. for en stemning ;) midt i gata mi ihvertfall.

Spørs om jeg bare burde kjøpe Last Light også.. og Exodus skal jeg ihvertfall ha =)

Last light må man vel kunne skaffe seg for lommerusk i disse dager. Eller kanskje brukt markedet har det billig.

Lenke til kommentar

I det man kjøper konsoll har man valgt en strømlinjeformet underholdningdtjenste som er gjennomregulert hardware og software i en kapitalistisk økosystem-modell, i motsetning til en mer åpen og diversifisert stasjonær PC som største kontrast. Konsoll er litt samme modell som Apple kjører med iPhone.

AAA spill i dag er så komplekse og dyre å utvikle at det letes etter måter å finansiere dem på hvor man ser seg om etter billige inntektskilder enn typiske investorer tilbyr, og kanskje en av de beste er å få betalt før spillet er ferdig via preorder, bare nok folk er villige til å forhåndbetale. Nå er vel f.eks FarCry 5 litt mer safe enn et random kickstarter / Indiegogo eller ala OUYA-prosjektet.

Refund policy til Steam og Google er gode og designet rimelig fair for å redusere din risiko for bomkjøp, noe som over tid øker salg via kundetilfredshet. Apple kjører kun refund om det er et reelt problem med noe, og ikke bare for smak og behag. Microsoft kjørte ikke refunds på Xbox 360. Det ser ut til at MS har forstått viktigheren av dette nå og har en policy for XBOX ONE og Windows store markedplace.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Den refund-policyen jeg har mest erfaring med er Audible sin, for lydbøker. Den er nærmest ubegrenset, så du kan levere tilbake bøker etter du er ferdig med dem eller en god stund etter du har kjøpt dem. Enkel å misbruke, men har aldri gjort det - har derimot kjøpt MANGE flere bøker enn jeg vanligvis ville gjort da det er helt risikofritt. Har vært uheldig med valgene i det siste og levert tilbake 3-4 stykker etter hverandre, men det er null problem.

Selskapene er nok redde for at en refund policy vil ende opp med å misbrukes og koste dem penger. Kanskje. Men jeg tror at i det lange løp så ville spillbransjen tjent på det - selv om jeg tror det hadde gått hardt utover selskaper som Ubisoft som masseproduserer søppel.

Lenke til kommentar

Greia med refund er at det lønner seg over tid gitt at kundene har nok kjøpekraft. Det vil alltid være folk som kommer til å utnytte muligheten utenfor intensjonen, og dem som strekker strikken periodevis, men de utgjør en minoritet normalt sett. Det er heller ikke noe problem å legge inn reguleringer som fanger opp misbruk automatisk når alt er digitalt på servere. Det er ikke til å komme bort fra at misbruk forekommer ifølge normalpopulasjonen statistisk sett. På mange måter er dette normale fenomener innenfor salg og også forventet og innkalkulert av erfarne aktører. Hvor selskaper setter grensen på innlevering/tilbakebetaling kan variere, men de fører garantert statistikk over dette og følger med trenden. Poenget er at majoriteten med god margin ikke misbruker slike tjenester fordi dem respekterer ordningen og er takknemlige for muligheten med å levere tilbake noe som ikke svarte til forventningene. De blir tilbudt et gode og responderer med respekt og anstendighet. Apple og Microsoft (historisk) er sånn sett mer kortsiktige pengemaskiner enn noe som er sosialt utviklet og godt integrert. Det beste er at den fordelen refunds har på salg er god business så selv kyniske selskaper implementerer det etterhvert fordi det er lønnsomt. Apple er en nisjeaktør og de kjører sitt eget hyperkommersielle løp. Sony prøver vel å gå mot mest mulig demo før kjøp, og Apple har lite-modellen med praktisk try before you buy og har vel ikke noe ønske om å bruke tid på oppfølging og setter derfor opp minimum for å håndtere spesielle caser på feil.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Kjøpte Metro 2033 på fredag. Spilt noen timer i helga.. for en stemning ;) midt i gata mi ihvertfall.

Spørs om jeg bare burde kjøpe Last Light også.. og Exodus skal jeg ihvertfall ha =)

Last light må man vel kunne skaffe seg for lommerusk i disse dager. Eller kanskje brukt markedet har det billig.
Betalte 50,- for metro 2033. Last light koster samme (psn store). Tror det blir kjøp, for dette var jaggu fett.

Nettopp gjort meg ferdig med library, helvete så intenst det var :)

Edit; Investerte faktisk i litt sommerlektyre her å.. kjøpte Metro 2034 på norsk av alle ting:)

Endret av whaley
Lenke til kommentar

Er det flere som er skuffet over PS4, og føler at den er utdatert for mange år siden? Spillene er trege, grafikken kunne vært bedre og den kunne vært enda sterkere, etter min mening. Spesielt ettersom denne konsollen skal vare i flere år før neste versjon kommer.

Lenke til kommentar

PS4en er jo 4 år gammel nå å var med ganske grei margin den kraftigste og billigeste konsollen ved release. Om en skal sammenligne konsoller med top end gaming PCer når det kommer til å bemerke noe som "utdatert" har såvidt jeg vet samtlige konsoller de siste 20+ årene vært utdaterte på release uansett. 

Alternativene om du vil ha ikke fult så "utdaterte" konsoller er jo nå PS4 Pro og litt senere i år Xbox One X. 

Lenke til kommentar

Betalte 50,- for metro 2033. Last light koster samme (psn store). Tror det blir kjøp, for dette var jaggu fett.

Nettopp gjort meg ferdig med library, helvete så intenst det var :)

Edit; Investerte faktisk i litt sommerlektyre her å.. kjøpte Metro 2034 på norsk av alle ting:)

Da regner jeg med at du har lest Metro 2033?

Lenke til kommentar

PS4en er jo 4 år gammel nå å var med ganske grei margin den kraftigste og billigeste konsollen ved release. Om en skal sammenligne konsoller med top end gaming PCer når det kommer til å bemerke noe som "utdatert" har såvidt jeg vet samtlige konsoller de siste 20+ årene vært utdaterte på release uansett.

Alternativene om du vil ha ikke fult så "utdaterte" konsoller er jo nå PS4 Pro og litt senere i år Xbox One X.

Kan de ikke få være utdaterte da? Så har vi et billig alternativ.

Lenke til kommentar

Er det flere som er skuffet over PS4, og føler at den er utdatert for mange år siden? Spillene er trege, grafikken kunne vært bedre og den kunne vært enda sterkere, etter min mening. Spesielt ettersom denne konsollen skal vare i flere år før neste versjon kommer.

Er det den gamle ps4 du har eller er det pro du har. :)

Lenke til kommentar

Er nok den gamle ja, og jeg sammenligner nok med en gaming-PC ja. Jeg vet jeg ikke bør det, men noen som kanskje vet om hvordan en Pro er sammenlignet med den gamle, ytelsesmessig?

Lenke til kommentar

Er nok den gamle ja, og jeg sammenligner nok med en gaming-PC ja. Jeg vet jeg ikke bør det, men noen som kanskje vet om hvordan en Pro er sammenlignet med den gamle, ytelsesmessig?

exe Resident evil 7 i vr ser mye bedre ut i pro en hva spilllet ser ut i den gammle ps4 da :green:  :green:  :green:  :green:

• Liker 1
Lenke til kommentar

PS4 Pro er ganske mye kraftigere og er vel mest designet med tanke på 4K-markedet og PSVR, men du vil også få varierende forbedringer i ytelse og til og med titler med ekstra problemer via Boost Mode.

https://www.psu.com/feature/32125/ps4-pro-boost-mode-games-compatibility-list

Personlig ser jeg lite vits å oppgradere, men de som shopper uten å allerede ha førsteutgaven av PS4 stiller det seg jo litt annerledes.

Lenke til kommentar

er 1 spill jeg har playstation for - battlefield, dvs det er flere men jeg tenker spesielt på battlefield-serien ... har ikke funnet et eneste alternativ som jeg gidder sitte med sånn som battlefield. battlefield 1 er bra det, men det er battlefield bad company 2, 3 og 4 jeg virkelig har kost meg med.

store realistisk utseende brett der man kan skyte i filler alt mulig og mange på multiplayer, mulig jeg er kresen men er det virkelig ingen spillutviklere som har prestert å lage noe som når opp til battlefieldserien?

For min del likte jeg Ratchet & Clank serien veldig godt. På PS4 har vi fått ett eneste spill i den serien, og det er en remake. En god remake, men allikevel. Hadde PS3 spillene fra den serien vært tilgjengelig på PS4 hadde saken vært en annen.

Huff nei, jeg er nesten 40, jeg trengte ikke se mange sekundene for å se det ikke er et spill jeg orker spille mer enn et par sekunder før jeg får en sånn lei klaustrofobiliknende følelse og må skru av playstation ... Det må være noe ala Battlefield.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Huff nei, jeg er nesten 40, jeg trengte ikke se mange sekundene for å se det ikke er et spill jeg orker spille mer enn et par sekunder før jeg får en sånn lei klaustrofobiliknende følelse og må skru av playstation ... Det må være noe ala Battlefield.

40 nå får du gi deg er 46 selv, :tease: Har du spillet Resident Evil 7 i vr :eek: psvr :green:  :green:

Lenke til kommentar

Det mest skuffende med PS4 for min del er at vi først begynner å få et anstendig utvalg eksklusiver. I lang tid var det kun Uncharted 4 og Bloodborne det var verdt å kjøpe en for. Men nå begynner det omsider å ligne på noe, spesielt når spillene fra E3-lineupen kommer.

Lenke til kommentar

Er antall eksklusive titler avgjørende for noen? Syns det er greit at de kommer til flere konsoller egentlig. Da kan man kjøpe den konsollen man ønsker, og likevel få et bra utvalg spill.

Hadde Nintendo vært litt snille hadde de gitt ut sine spill på flere plattformer, ganske sikker på at det hadde medført økt salgsvolum.

Lenke til kommentar

Er antall eksklusive titler avgjørende for noen? Syns det er greit at de kommer til flere konsoller egentlig. Da kan man kjøpe den konsollen man ønsker, og likevel få et bra utvalg spill.

Hadde Nintendo vært litt snille hadde de gitt ut sine spill på flere plattformer, ganske sikker på at det hadde medført økt salgsvolum.

Men nedgang i salg av konsoller. Så kan man argumentere om de hadde tjent mer på å selge spill på flere plattformer enn de vil tjene på å selge det kun på konsollen. Synes det er helt greit at Nintendo holder spillene for seg selv da konsollen/spillene er mer unike, det er mer tullete det PS4 og Xbox driver med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...